فرهنگ

نشست «دانش و قدرت در اندیشه فوکو» برگزار می‌شود

نشست «دانش و قدرت در اندیشه فوکو» با سخنرانی مهدی معافی در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه سلسله نشست‌های «گفتمان قدرت» که به همت کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود، نشست «دانش و قدرت در اندیشه فوکو» روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

سخنران این نشست مهدی معافی، مدیر اندیشکده پسین است.

این نشست روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر ماه ساعت ۱۵ در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی @canoon_org برگزار می‌شود.

فوکو قدرت را فقط قدرت سیاسی منحصر در دست دولت نمی‌داند و همچنین قدرت را بخشی از صحنۀ حیات اجتماعی و سیاسی برنمی‌شمارد بلکه معتقد است قدرت همه‌جا حاضر است و در هر قلمرویی میتوان از آن سراغ گرفت. نه فقط در دولت، بلکه در مدرسه، محیط کار، رسانه، نهادهای خیریه و حتی روابط دوستی و زندگی خانوادگی، نه فقط در رابطه پلیس و متهم، بلکه در رابطۀ پزشک و بیمار.

از نظر فوکو قدرت فقط امری منفی و بازدارنده نیست، بلکه مقولهای مولّد و امکانبخش است. قدرت فقط سرکوب نمیکند، بلکه سوژههای خاص خود را خلق مینماید و آنان را در جایگاه خود در کالبد اجتماعی جای میدهد. به نظر فوکو، آنچه از قرن هیجدهم میلادی به بعد در غرب پدیدار شد، چیزی جز دستگاه دانش ـ قدرت جدیدی با سازوکارهای سرکوب و فنون انضباطی خاص خود نیست. فوکو در چارچوب روش تبارشناسی، نسبتی میان دانش و قدرت برقرار ساخته است که معتقد است رابطه دانش و قدرت نه روابط علت و معلولی، بلکه روابط شرطی است و هر نظامی از حقیقت و معرفت با نظامی از قدرت متناسب است. بر همین اساس مسأله مورد بحث در این نشست، بررسی دیدگاه فوکو درباره مفهوم قدرت و نسبت قدرت با دانش است که بازخوانی اندیشه فوکو درباره دانش و قدرت در راستای دیدگاه قدرت‌محور به سیاست هدف اصلی مورد بحث و گفت و گو است.

پیش از این هم در روز سه شنبه بیستم مهر ماه علیرضا بلیغ، عضو هئیت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به موضوع «دیدگاه قدرت محور به سیاست» پرداخت.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا