فرهنگ

هلال| پیوند ناگسستنی روزه با کمک به فقرا/ آزادی تصاعدی گناهکاران از آتش


حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی گفت: پیوندی میان روزه‌داری و اینکه ما از فقرا و گرسنگان یاد کنیم و به سمت رفع مشکل آن‌ها برویم، وجود دارد. در دعای بعد از هر نماز در این ماه برای همه خیر می‌خواهیم و این همان اصل دیگرخواهی در اسلام است.


به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، سخنران مذهبی در فصل سوم این برنامه با موضوع «مواسات و همدلی با دیگران» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت سیزدهم این برنامه اظهار داشت: ماه مبارک رمضان غیر از ظاهر و آداب، دارای فلسفه‌های باطنی هم است. یکی از مهم‌ترین شئون باطنی این ماه بر اثر گرسنگی و تشنگی آن است که باید به دو جایگاه خاص نظر داشته باشیم.

وی افزود: در روایت داریم با گرسنگی در این ماه باید یاد آن روز ابدی و با عظمت یعنی قیامت بیفتید. باید پلی بزنیم به آن عرصه‌ای که همه از هم فراری هستند به تعبیر قرآن، فرزند از پدر و مادر، رفیقان از یکدیگر، برادر از برادر دوری می‌کنند که در قرآن داریم: «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ؛‌ در آن روز هرکس چنان گرفتار شأن و کار خود است که به هیچ‌کس نتواند پرداخت.»

بی‌آزار تهرانی تصریح کرد: باید عطش و گرسنگی آن روز را یادآور شویم تا برای آن روزهای سخت در این دنیا کاری انجام دهیم. در خصوص قیامت یک نگاه وجود دارد که خیلی ملموس نیست و اعتقاد می‌خواهد؛ زیرا از آن روز کسی خبر ندارد، اما نگاه دقیق و روشنی هم وجود دارد که عینی است. به ما گفتند حال که گرسنگی و تشنگی را حس می‌کنید یاد فقرا و گرسنگان بیفتید که ۱۱ ماه سال را هم مشابه رمضان طی می‌کنند.

تولیت آستان مقدس امامزاده صالح (ع) گفت: ماه رمضان دارای برکات بسیاری است که در روایت داریم روز اول ماه خداوند عده‌ای را از آتش جهنم آزاد می‌کند. روز دوم دو برابر روز اول و روز سوم هم دو برابر روز دوم یعنی تصاعدی در آزادسازی گناهکاران در این ماه وجود دارد.

وی ادامه داد: در ادامه این روایت داریم که خداوند شب عید فطر به اندازه تمام بخشیدگی‌های روزهای قبل ماه رمضان، یک جا افراد را می‌بخشد و جالب آن است که برای مشمول این بخشش شدن باید یک ذکات و گذشتن از پول را داشت. ذکات فطره به فقرا تعلق می‌گیرد. فردی که روزه نمی‌تواند بگیرد باید کفاره دهد، کفاره چیست؟ همان خرج فقراست.

بی‌آزار تهرانی گفت: پیوندی میان روزه‌داری و اینکه ما از فقرا و گرسنگان یاد کنیم و به سمت رفع مشکل آن‌ها برویم، وجود دارد. در دعای بعد از هر نماز در این ماه اینگونه می‌خواهیم که پوشیدن لباس برای همه، رفع گرفتاری و گرسنگی برای همه که نشان از یک نیت فراگیر است. در این دعا برای همه خیر می‌خواهیم و به دنبال این هستیم که گرسنه‌ای در عالم نباشد و این اندیشه سالمی است که در اسلام به اصل دیگرخواهی توصیف شده است.

این سخنران مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: مسلمانی که خودبین باشد، رهی در کوی دوست ندارد که خواجه شیراز می‌گوید: «فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست/ کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی»

فیلم این برنامه را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا