فرهنگ

۶۶۰ مؤسسه قرآنی در ایام شیوع کرونا منحل شدند/ به فریاد مؤسسات برسید


مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور با اشاره به مشکلات مؤسسات در ایام شیوع کرونا گفت: مؤسسات قرآنی در ایام شیوع کرونا به شدت آسیب دیده‌اند تا جایی که ۶۶۰ مؤسسه رسماً انحلال خود را اعلام کردند و فعالیت ۶۰۰ مؤسسه هم به حالت تعلیق درآمده است.


به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس اولین نشست خبری محمد انجم شعاع مدیر عامل اتحادیه مدغم مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور امروز در محل این اتحادیه برگزار شد.

در این نشست انجم شعاع با اشاره به فعالیت اتحادیه جدید مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: کمتر از یک سال از عمر اتحادیه جدید قرآنی می‌گذرد که پیش از آن هم حدود دو سال مجموعه‌های قبلی سرگرم ادغام بودند، وقتی دغدغه سهم‌خواهی در کار مطرح می‌شود انسان از بسیاری از امور عقب می‌ماند. حال بعد از ادغام و با وجود کارهای زیاد بر زمین مانده با آسیب‌های ویروس کرونا هم مواجه شده‌ا‌یم.

انحلال ۶۶۰ مؤسسه در ایام شیوع کرونا

وی با اشاره به آسیب رسیدن به مؤسسات قرآنی با شیوع کرونا گفت: وقتی ما عملاً کار را شروع کردیم ۶۶۰ مؤسسه انحلالشان اعلام شده بود و بیش از ۶۰۰ مؤسسه هم فعالیتشان به حالت تعلیق درآمده بود. همچنین دیگر مؤسسات هم با مشکلات متعدد از جمله مشکل مکان روبرو بودند.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کشور با بیان اینکه برای حضور در فعالیت‌های مجازی آماده نبودیم، گفت: شیوع کرونا سبب شد بسیاری از کارها به حالت تعلیق در بیاید و از طرفی هم برای حضور در فضای مجازی آماده نبودیم و پلتفرم‌های آموزشی هم نداشتیم به علاوه مشکلات قبلی موضوعاتی از جمله مشکل مالیات سبب شد که مؤسسات دیگری هم آسیب ببینند.

مسئولان حتی پاسخ نامه‌های ما را ندادند/ به داد مؤسسات برسید

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از نهادهایی که در این زمینه مسئولیت داشتند و می‌توانستند اقداماتی انجام بدهند حتی گامی هم بر نداشتند. خود من دوبار به فراکسیون قرآن و عترت مجلس و شخص حجت‌الاسلام آقاتهرانی نامه نوشتم که به داد مؤسسات برسید، اما متأسفانه عزیزان پاسخ نامه‌های ما را هم ندادند در حالی که بسیاری از صنوف در ایام کرونا مورد حمایت قرار گرفتند.

انجم شعاع با اشاره به کمک شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مؤسسات گفت: در این میان ۳ میلیارد تومان شورای توسعه به ما کمک کرد که آن را بین ۳ هزار مؤسسه تقسیم کردیم یعنی هر مؤسسه یک میلیون تومان.

۲۰۰ مؤسسه در بقاع متبرکه مستقر می‌شوند

وی از مکاتبه با دفتر مقام معظم رهبری برای حمایت از مؤسسات خبر داد و گفت: برای مشکلات موسسات خصوصی مشکل مکانی مؤسسات با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه کردیم و با دستور آقا برخی مراجع موظف شدند که با ما همکاری کنند در این زمینه موضوع استفاده از بقاع متبرکه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا پایان امسال حداقل ۲۰۰ مؤسسه در بقاع متبرکه مستقر شوند و همچنین سازمان تبلیغات و هیأت‌ها هم به تفاهم رسیدیم در مرحله اجرا قرار دارد از طرف دفتر مقام معظم رهبری دستور آقا بر ستاد امور مساجد هم ابلاغ شد اما فعلاً به آن‌ها به جمع‌بندی نرسیدیم.

وی از لزوم حمایت از معلمان قرآن خبر داد و گفت بیش از ۱۷ هزار معلم قرآن بالفعل داریم که می‌توان از آنها استفاده کرد اما متأسفانه این عزیزان حمایت نمی شوند و تعداد بسیار محدودی از آنها بیمه هستند امروز موضوع بیمه عالمان قرآنی که معضلات اصلی در سازمان تأمین اجتماعی ۲۷ شغل تعریف شده که برای بیمه آنها صنوف خاصی وجود دارد و مورد حمایت قرار می گیرند اما مشکل همه معلمان و مربیان قرآن کماکان پابرجا است.

باید جامعه قرآنی صندوق مستقل حمایتی داشته باشند

وی ادامه داد نیاز داریم برای حل مشکل بیمه فعالان قرآنی یک صندوق مستقل داشته باشیم البته اکنون هم به صندوق هنرمندان وصل هستند اما این صندوق توان اقوی به همه فعالان قرآنی را ندارد.

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت درباره فعالیت‌های این اتحادیه گفت: بسیاری از مسئولیت‌هایی که باید ذیل اتحادیه انجام شود توسط دستگاه‌های حاکمیتی انجام می‌شود که باید این مسئولیت‌ها به ما واگذار شود، البته برخی نهادها همانند شورای توسعه و سازمان اوقاف برنامه‌ها و اعتبارات را به ما واگذار کردند در ارشاد هم گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است اما لازم است که همه دستگاه‌ها، برنامه‌ها و اعتبارات را که مرتبط با فعالیت اتحادیه است به ما واگذار کنند.

از فعالیت‌های مطلوب مجازی مؤسسات حمایت می‌کنیم 

انجم شعاع از برنامه‌ریزی اتحادیه برای گسترش آموزش مجازی خبر داد و گفت: در این خصوص ۱۰ برنامه به استان‌ها ابلاغ کردیم و بنا داریم از ۶۰ برنامه مطلوب فضای مجازی تقدیر کنیم که در این راستا مبالغ ۳ تا ۷ میلیون تومان به مؤسسات برگزیده تعلق می‌گیرد.

وی از آمادگی اتحادیه برای اجرای برنامه جامع قرآن و فضای مجازی خبر داد و گفت: این برنامه حدود ۹ سال در اجرا تأخیر داشت اما در جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج اعلام کردیم که آماده اجرای همه مفاد سند جامع قرآن و فضای مجازی هستیم و بدون رأی مخالف اجرای سند به ما واگذار شد. همچنین با همین نگاه اعلام کردیم که بخشی از سند آموزش عمومی را هم می‌توانیم انجام دهیم مثلاً موضوع ارتقاء معلمان پیش دبستانی را می‌توانیم به صورت کامل انجام دهیم و یا بخش‌هایی از سند خود کمیسیون تبلیغ و ترویج را هم اعلام کردیم که آماده اجرایش هستیم.

همکاری با طرح ملی حفظ قرآن

مدیر عامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی کشور از آمادگی این اتحادیه برای همکاری با طرح ملی حفظ خبر داد و گفت: در اجرای سند طرح ملی حفظ این آمادگی را داریم که در حوزه فعالیت‌های مردمی و عمومی همکاری کنیم. در این زمینه تربیت ۱۲۴۰ مربی طی ماه‌های اخیر به ما واگذار شده و امیدواریم کار حفظ به صورت قدرتمند آغاز و پیش برود.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا بسیاری از مؤسسات با وجود به ثبت رسیدن، هیچ فعالیتی ندارند، گفت: حدود ۳ هزار مؤسسه در شرایط رقابتی بین دو دستگاه حاکمیتی شکل گرفتند و در این رقابت فقط ارتقای کمیت مهم بود از این رو مؤسساتی آغاز به کار کردند که توانایی اجرای امور و تأمین هزینه‌ها را نداشتند. متأسفانه در گذشته روند کار به گونه‌ای پیش رفته که مؤسسات به بودجه وابسته شدند و یکی از کارهای ما توانمندسازی مؤسسات به لحاظ مالی است.

جذب کارشناس اقتصادی برای توانمند کردن مؤسسات

انجم‌شعاع ادامه داد: در این زمینه مجوز جذب یک کارشناس اقتصادی را هم دریافت کرده‌ایم. همچنین از دیگر اقدامات ما برای توانمندسازی مؤسسات موضوع وقف مشارکتی است که این کار در یزد به عنوان نمونه آغاز شده و اگر موفق باشد در دیگر استان‌ها هم اجرا می‌شود. از دیگر اقدامات ما مذاکره با وزارت صمت است که در این زمینه بتوانیم برخی فعالیت‌های اقتصادی را برای مؤسسات اجرا کنیم.

وی در خصوص صدور مجوز برای مؤسسات گفت: متأسفانه فرایند صدور مجوز مؤسسات در اختیار ما نیست و این کار را وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات انجام می‌دهند. از مطالبه‌های جدی ما این است که موضوع مجوز مؤسسات را خودمان انجام بدهیم زیرا ما هستیم که باید وارد میدان شویم و با طرح و بررسی شرایط درخت کننده مجوز بدهیم و مجوز‌ش را تمدید کنیم.

انجمن شعاع از تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله مؤسسات قرآنی کشور خبر داد و گفت: ما موظف شدیم تا سه ماه آینده این سند را ابلاغ کنیم امیدوارم در کمیسیون تبلیغ و ترویج به شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب نهایی برسد زیرا توسعه کمی و کیفی مؤسسات قرآنی در این سند لحاظ شده است.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا