فرهنگ

«فرهنگ مفاهیم فلسفی» چاپ شد

توسط نشر مرکز؛

«فرهنگ مفاهیم فلسفی» نوشته بابک احمدی توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «فرهنگ مفاهیم فلسفی» نوشته بابک احمدی به‌تازگی توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب پیش‌رو به گفته مولفش، دربرگیرنده تعریف و توضیح مفاهیم اصلی و رایج فلسفه غرب است که باور دارد تعریف هر مفهوم در فلسفه، فقط ابزاری است که در موارد خاص به کار می‌رود، جاودانی نیست و معنایش بنا به رای فلاسفه دگرگون می‌شود.

بابک احمدی می‌گوید فرهنگ مفاهیم فلسفی را به این‌دلیل نوشته که جای یک‌فرهنگ نسبتا جامع را در ادبیات فلسفی کشورمان خالی دیده و نتیجه ۱۰ سال کارش در این‌زمینه، ۲ هزار صفحه یادداشت شده که کتاب پیش‌رو، چکیده و برگزیده آن‌یادداشت‌هاست. او می‌گوید این‌فرهنگ باید محصول یک‌کار گروهی می‌بود اما ناگزیر و بنا به شرایط، نتیجه کار فردی است.

مولف فرهنگ پیش‌رو، در ابتدا و پیش از شروع بدنه کتاب، «ساختار فرهنگ و راهنمای استفاده از آن» را در ۸ تبصره تشریح کرده است.

بنابراین عناوین اصلی کتاب «فرهنگ مفاهیم فلسفی» به این‌ترتیب است: یادداشت، ساختار فرهنگ و راهنمای استفاده از آن، فرهنگ مفاهیم فلسفی، برابرنامه سردرایندها، منابع، نام‌نامه.

احمدی در این‌فرهنگ، دو شیوه ارجاع دارد. شیوه اول نظم ارجاعی اول است؛ به این‌معنا: مفهومی به مفهوم مترادف آن که کاربردش در متون فلسفی رایج‌تر است ارجاع داده شده است، مانند آنتاگونیسم که به تناقص ارجاع داده شده است. و نظم ارجاع دوم: در پایان برخی از تعریف‌ها به مفهوم یا مفاهیم دیگری که خواندن آن‌ها به فهم دقیق‌تر موضوع یاری می‌کند با حروف ایرانیک داخل پرانتز ارجاع شده است، مانند (خردباوری).

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

جهان World

۱ مترادف کیهان و گاه مترادف سیاره زمین.

۲ رایج‌ترین معنای جهان در فلسفه «تمامیت واقعیت تجربی» است. جهان، کل تجربه‌های ممکن و کنش‌مند است. مترادف آن مفهوم جهان تجربی (empirical world) است، جهانی که از راه تجربه واقعی و بالفعل خود را بر ما آشکار می‌کند. دکارت با اصطلاح لاتین res extensa به معنای «امر ممتد» از دنیای مادی خارج از ذهن یاد کرد.

۳ به معنایی مجازی اشاره به جهان فکری، ذهنی و درونی فرد، به‌ویژه هنرمند، یا اشاره به جهان هنر، جهان سیاست و غیره.

جهان بینی worldview آ: weltanschauung

مفهومی که روشن‌گران آلمانی در پایان سده هجدهم مطرح کردند. مجموعه باورها، تصورها و ارزش‌هایی که فرد یا گروه‌هایی چون جامعه، قوم، ملت درباره چیزها می‌سازند. چشم‌انداز گسترده‌ای بر زندگی، جهان و زمان به معنای تاریخ گذشته و تصور آینده که براساس آن فرد یا گروه موقعیت تاریخی خود را می‌شناسد، توضیح می‌دهد و به فعالیت‌ها و مناسبات خود با دیگران شکل می‌دهد.

این‌کتاب با ۳۳۶ صفحه، شمارگان هزار و ۶۰۰ نسخه و قیمت ۴۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا