اقتصاد

آبرسانی سیار به ۷ هزار روستای کشور

مدیرعامل آبفای کشور گفت: طی تفاهم نامه ای که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد شد، ۲۰ درصد از هزینه آبرسانی به ۱۳۰ روستای استان سیستان و بلوچستان تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور امروز در مراسم امضای تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ ظرفیت‌های مناسبی برای تأمین اعتبارات مورد نیاز آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شده است، گفت: از منابع مختلف توانستیم اعتبارات مناسبی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی استفاده کنیم تا در روستاها نیز مانند شهرها روند آبرسانی پایدار باشد. در حال حاضر نیز در تلاشیم تا از محل اعتبارات توسعه مناطق محروم برای تکمیل و بهره برداری پروژه‌های آبرسانی روستایی استفاده کنیم.

وی با اعلام اینکه در نتیجه بهره برداری از طرح‌های آبرسانی روستایی ۹ میلیون نفر از آب باکیفیت پایدار بهره مند شدند، ادامه داد: هر چند که اعتبارات ارزی از صندوق توسعه ملی به طور مستقیم برای این طرح‌ها تخصیص داده نشد اما معادل ریالی آن در اختیار ما قرار گرفت تا طرح‌ها را تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تعدد پروژه‌ها در حوزه آبرسانی به ویژه آبرسانی روستایی زیاد است، توضیح داد: تاکنون برای برقراری ارتباط با مجموعه‌های مردم نهاد تأخیر داشته ایم و با کندی ارتباط گرفته ایم، در همین راستا در روزهای پایانی سال گذشته تفاهم نامه‌ای را با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منعقد کردیم که طی حدود دو هفته آینده عملیاتی می‌شود.

جانباز توضیح داد: اولویت ما برای آبرسانی، روستاهای کم برخوردار است که با چالش جدی آب روبرو هستند. با همین هدف تصمیم گرفته ایم تا اجرای تفاهم نامه خود را که امروز با ستاد اجرایی فرمان منعقد شد از استان سیستان و بلوچستان که کم تراکم ترین و کم بارش ترین استان بوده و دارای منابع آبی کمی است، آغاز کنیم.

به گفته مدیرعامل آبفای کشور، برنامه ریزی کرده ایم تا به ۲ هزار و ۲۰۰ روستا در طرح آبرسانی ملی که جمعیتی حدود ۷۵۰ هزار نفر را شامل می‌شود، آبرسانی کنیم.

وی اظهارداشت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تقبل کرده است تا از محل اعتبارات و نیروی انسانی خود ۲۰ درصد از هزینه‌های آبرسانی به هر روستا را تقبل کند و برای نخستین هدف گذاری ۱۳۰ روستا مدنظر قرار دارند. این تفاهم نامه طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده اجرا می‌شود. البته لازم به تأکید است که پروژه‌هایی باید در این طرح مدنظر قرار گیرند که سریع‌تر به بهره برداری رسیده تا مردم از آن زودتر منتفع شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال سختی را از نظر کاهش بارندگی تجربه می‌کنیم، گفت: امسال را به جرأت می‌توان کم بارش ترین و گرم‌ترین سال طی ۵۰ سال گذشته دانست، این در حالی است که از پاییز سال گذشته پایش جمعیتی کشور به لحاظ تراکمی را در دستور کار داریم تا بر اساس آن برای آبرسانی برنامه ریزی کنیم به همین دلیل تمام توان خود را برای اجرای تمهیدات لازم با هدف آبرسانی پایدار به کار بسته ایم. پیش بینی می‌شود با وجود همه این شرایط به بیش از ۷ هزار روستا به صورت سیار آبرسانی کنیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا