اقتصاد

آمادگی هواشناسی ایران برای همکاری مشترک با تاجیکستان

رییس سازمان هواشناسی کشور در دیدار عضو کابینه دولت تاجیکستان و تعدادی از اعضای کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی این کشور، از آمادگی هواشناسی ایران برای همکاری مشترک با تاجیکستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سحر تاج بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی در بازدید عضو کابینه دولت تاجیکستان و جمعی از اعضای کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی این کشور از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان هواشناسی ایران، گفت: سازمان هواشناسی ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل توجهی در حوزه‌های فنی، مهندسی تجهیزات، تولید نرم افزارهای هواشناسی و محصولات کاربردی و آموزش‌های تخصصی در اختیار دارد که آماده است تا در این زمینه‌ها با کشور تاجیکستان همکاری کند.

وی به تشریح وضعیت اقلیم ایران و آسیا در سال ۲۰۲۳ پرداخت و گفت: شاید مهمترین موضوعی که امروز مسأله اطلاعات هواشناسی و اقلیم را در دنیا تحت تأثیر قرار داده، مسأله تغییر اقلیم و رخدادهای ناشی از آن است؛ موضعی که اهمیتی زیادی در دنیا دارد. آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی از وضعیت اقلیم قاره آسیا نشان می‌دهد که تغییرات قابل توجهی در پارامترهای دما و بارش این قاره رخ داده است.

تاج بخش مسلمان افزود: بر اساس این گزارش بخش زیادی از ایران، تاجیکستان، افغانستان و.. شاهد افزایش قابل توجه دما نسبت به بلند مدت بودند. علاوه بر ناهنجاری دمای، میزان تغییرات بارش آسیا نیز قابل توجه بوده است. سطح پوشش برف آسیا نیز در سال گذشته تغییرات مهمی داشته است که از جمله آن می‌توان به کاهش سطح پوشش برف در ارتفاعات ایران و بسیاری از بخش‌های منطقه اشاره کرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییرات اقلیم برای تاجیکستان به دلیل داشتن یخچال‌های طبیعی، بسیار با اهمیت است چراکه افزایش دمای هوا سبب ذوب شدن یخچال‌ها و کاهش مساحت آنها می‌شود.بر اساس گزارش‌های بین‌المللی ۹۶ درصد از مخاطراتی که مردم را تهدید می‌کند، مربوط به رخدادهای جوی به ویژه سیل، طوفان، انواع وزش باد، خشکسالی و … است.

وی در بخش دیگری به تلاش‌های سازمان ملل برای کاهش خطرات ناشی از پدیده‌های مخرب جوی اشاره کرد و گفت: سازمان ملل متحد تلاش می‌کند با استفاده از چارچوب سندای، مدیریت بحران‌های جوی را بهبود دهد. چارچوب سندای از مهمترین ابزارها برای بهبود مدیریت بحران از جمله مدیریت بحران آب و هوایی است که هفت هدف دارد و کشورها تا سال ۲۰۳۰ باید آنها را اجرایی کنند.

تاج بخش مسلمان اضافه کرد: یکی از اهداف این چارچوب افزایش دسترسی به سامانه‌های هشدار سریع چند مخاطره‌ای برای کاهش ریسک بلایا و دسترسی به اطلاعات جوی است تا جان و مال مردم از خطر مخاطرات جوی حفظ شود. با استفاده از مدل‌های چند مخاطره‌ای می‌توان خطرناک‌ترین و فراوان‌ترین رویدادهای مخاطره‌آمیز را به موقع پیش بینی و برای مدیریت آن چاره اندیشی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیستم‌های هشدار تأثیر محور چهار مؤلفه دارد که صرفاً دو مورد آن مربوط به هواشناسی است، گفت: لایه‌های اطلاعاتی مختلفی برای این سیستم‌ها نیاز است تا بتوان تأثیر پدیده‌های هواشناسی بر مناطق یا سازه‌های مختلف را پیش بینی کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا