اقتصاد

افزایش زیان تولیدکنندگان با سیاست های برگشت ارز صادراتی

افزایش زیان تولیدکنندگان با سیاست های برگشت ارز صادراتی


مدیرعامل صنایع غذایی ترش و شیرین «نارین» گفت: بزرگ‌ترین چالش صادراتی که با آن مواجه هستیم، برگشت ارز و مابه‌التفاوت ارز آزاد و ارز نیمایی است.

مهدی حسینی، مدیرعامل صنایع غذایی ترش و شیرین «نارین» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در حالیکه ما با ارز آزاد محصولات خود را تولید و صادر می‌کنیم، اما ارز برگشتی را به قیمت نیمایی دریافت می‌کنیم که این مسئله علاوه بر اینکه باعث زیان فعالان اقتصادی می‌شود، شرایطی را ایجاد می‌کند که عده‌ای از این شرایط سوء استفاده کرده و سودهای کلانی را نصیب خود می کنند.

وی شرح داد: این شرایط باعث شده که برخی از شرکت‌ها مجبور شوند محصولاتشان را با کارت بازرگانی دیگران صادر کنند؛ چون تفاوت حدود ۲۰ هزار تومانی ارز آزاد و نیمایی باعث زیان شرکت می‌شود و یک سری از دلالان از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند که با این تعهد ارزی واردات انجام می‌دهند و از این قضیه سودهای کلان می‌برند اما شرکت‌های تولید کننده و صادر کننده از این موضوع زیان می‌کنند.

تولید ۳۰۰ نوع محصول خوراکی مختلف در شرکت نارین

مدیرعامل صنایع غذایی ترش و شیرین «نارین» در مورد این شرکت ادامه داد: زمینه فعالیت این شرکت در تولید ترشک، لواشک، رب‌های میوه‌ای، ترشیجات و شوریجات غذایی، زیتون پرورده و… است که حدود ۳۰۰ نوع خوراکی مختلف از این دست در شرکت تولید می‌شود.

حسینی اضافه کرد: این شرکت حدود ۲۱ سال سابقه فعالیت دارد و در سراسر ایران مشتریان و نمایندگی‌هایی هم داریم و محصولات شرکت ما به چندین کشور صادر می‌شود که حجم زیادی از محصولات به آمریکا صادر می‌شود که البته به دلیل شرایط خاص سیاسی و تحریم ها با برند برخی کشورهای دیگر این کار را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اصولا این شرکت یک شرکت صادرات محور است و بیش از ۷۰ درصد محصولات تولیدی آن صادر می‌شود، افزود:محصولات این شرکت به کشورهایی مانند: کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی نظیر آلمان، انگلستان و دیگر کشورها از جمله قطر، امارات متحده عربی، عراق، روسیه و برخی کشورهای دیگر نیز صادر می‌ شود.

مدیرعامل صنایع غذایی ترش و شیرین «نارین» همچنین عنوان کرد:این شرکت یک مجموعه ۱۳ هزار متر مربعی در بروجرد استان لرستان دارد که ۲۵۰ نفر در سه شیفت کاری به‌صورت مستقیم در آن مشغول به کار هستند اما هزاران نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم از زنجیره تولید میوه تا فروش محصولات شرکت اشتغال دارند.

حسینی گفت: بخش اعظم میوه‌ها و  محصولات لازم را از همان استان لرستان تهیه می‌کنیم اما برخی میوه‌ها نیز از سایر استان‌ها تهیه می‌شود.این کار کمک می‌کند که بخش زیادی از محصولات تولید شده، فرآوری و از هدر رفت آن جلوگیری شود.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا