اقتصاد

بانک‌ها باید صورت‌های مالی شفاف و مطابق IFRS ارایه دهند/ دولت وظایف مالی خود را با تسهیلات تکلیفی روی دوش بانک‌ها نگذارد



رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه، از دولت خواست تا وظایف مالی خود را روی دوش بانک‌ها نگذارد و گفت: دولت باید به انضباط مالی برسد و از طریق تسهیلات تکلیفی بلندمدت، این وظایف را به بانک‌ها نسپارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر پرویز عقیلی کرمانی، در پنل تخصصی سی و سومین همایش بانکداری اسلامی که در محل بانک مرکزی ایران برگزار شد، تصریح کرد: بانک‌ها زمانی با ناترازی و ورشکستگی مواجه می‌شوند که منابع و مصارف‌شان همخوانی نداشته باشد.

این بانکدار باسابقه و مدیر بانکی، با اشاره به ناترازی بانک‌های کشور که یکی از محورهای همایش بانکداری اسلامی نیز بود، افزود: نظام بانکی ما نباید تسهیلات بلندمدت بپردازد و تسهیلات تکلیفی باید از عهده بانک‌ها خارج شود، تا زمانی که بانک‌ها زیر بار این گونه مصارف تکلیفی -که از سوی دولت تعیین می‌شود- بروند، مشکل ناترازی بانک‌ها برطرف نخواهد شد.

رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه همچنین خواستار ارایه صورت‌های مالی شفاف از سوی بانک‌ها شد و گفت: در 6-5 سال اخیر که IFRS بانک‌ها به تعویق افتاده است، شفافیتی در صورت‌های مالی‌شان مشاهده نمی‌شود، بنابراین بانک‌ها باید صورت‌های مالی شفاف بر اساس IFRS ارایه دهند.

عقیلی مرادی، به 4 بحران مالی در جهان اشاره و اظهار کرد: علت اصلی این بحران‌های مالی در جهان، ناترازی بانک‌ها بوده است و دارایی بانک‌ها به دارایی درازمدت و بدهی‌ها (سپرده‌ها) کوتاه‌مدت شدند، در نتیجه ناترازی ایجاد شد وبحران‌های اقتصادی بین‌المللی را درپی داشت.

وی ادامه داد: بنابراین، وقتی که منابع و مصارف بانک‌ها همخوانی نداشته باشد، به سادگی آنها را با ناترازی مواجه می‌کند و سپس به ورشکستگی می‌کشاند. به نظر من سیستم بانکی ما هم الان به این وضعیت دچار شده است.

رییس هیات‌مدیره بانک خاورمیانه، تصریح کرد: مدیران بانکی ما که با مشکل ناترازی ناشی از مصارف درازمدت و منابع کوتاه‌مدت مواجهند، نباید زیر بار تسهیلات تکلیفی بلندمدت بروند. اگر تسهیلات تکلیفی درازمدت از عهده بانک‌ها خارج شود، بخشی از ناترازی‌شان برطرف می‌شود.

خبرنگار: مولود غلامی

 

آگهی
دکمه بازگشت به بالا