اقتصاد

ریل‌گذاری ۹۲ کیلومتر از راه‌آهن میانه-اردبیل


معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: راه‌آهن میانه-اردبیل در حال حاضر در بخش زیرسازی بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات ریل‌گذاری ۹۲ کیلومتر از مسیر این خط‌آهن تکمیل شده است.

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیرالله خادمی صبح امروز در سفر به استان اردبیل به همراه علی نیکزاد، ‌نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ‌استاندار اردبیل و بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی از روند اجرای ساخت راه آهن میانه- اردبیل و محور اردبیل- سرچم در این استان بازدید کرد.

در این مراسم، خیرالله خادمی راه آهن میانه- اردبیل را به دلیل واقع شدن در مسیر کوهستانی یکی از سخت‌ترین و در عین حال فنی‌ترین پروژه‌‌های ریلی در حال اجرای کشور معرفی کرد و گفت: این مسیر ریلی بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.

وی در خصوص پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت:‌ در حال حاضر این محور ریلی در بخش زیرسازی بیش از ۹۰ درصد، روسازی بیش از ۵۰ درصد و ساختمان ها ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

خادمی از ریلگذاری ۹۲ کیلومتر از این خط آهن خبر داد و گفت: تاکنون بالاست ریزی ۱۰۵ کیلومتر از مسیر انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و گفت: در طول مسیر راه آهن میانه- اردبیل ۶۲ دستگاه تونل به طول ۳۲ کیلومتر، ۲۹ دستگاه پل خاص به طول حدود ۵ کیلومتر و ۱۴۳ دستگاه گالری به طول بیش از ۷ کیلومتر احداث می شود و بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در آن صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه از احداث دو دستگاه پل خاص در این مسیر ریلی خبر داد و اظهار داشت: پل دره‌ای آرپاچای به طول ۲۶۴ متر دارای بلندترین پایه در پل‌های راه آهن کشور به ارتفاع ۸۵ متر و پل سارای به طول ۵۵۶ متر دو نممونه از اجرای پل های خاص در این مسیر کوهستانی با شرایط ویژه اقلیمی محسوب می شوند که عملیات اجرایی پل آرپاچای به اتمام رسیده است و پل سارای با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصد در حال اجرا است.

وی اعتبار هزینه شده در این پروژه را حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: ارزش روز این پروژه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برآورد می شود و به منظور اتمام عملیات اجرایی آن بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

بزرگراه اردبیل- سرچم و اتصال استان به شبکه آزادراهی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر از محور اردبیل- سرچم بازدید کرد و گفت:‌ این محور نزدیک ترین مسیر ارتباطی استان اردبیل به شبکه آزادراهی کشور، اصلی‌ترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور و تنها راه ارتباطی شهرستان اردبیل به شهرهای جنوبی محسوب  می شود و به همین خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار هزینه شده در این پروژه را بیش از ۱۹۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به منظور تکمیل عملیات اجرایی آن به بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی این محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتی، گردشگردی، اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد اشتغال در منطقه حین ساخت و بهره برداری، افزایش ایمنی و فواید زیست محیطی ناشی از کاهش مصرف سوخت و غیره از دیگر مزایای بهره برداری از این پروژه است.

وی یادآور شد: محور اردبیل- سرچم دارای ۱۳ دستگاه تونل به طول ۶ کیلومتر، ۲۴ دستگاه پل و ۱۱ دستگاه زیرگذر است.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا