اقتصاد

سهم ٣٠ درصدی آذربایجان در تردد کالا از جلفا

خلیلی مطرح کرد:

رییس گمرگ جلفا گفت: در طول شبانه‌روز 200 کامیون از مرز جلفا خارج می‌شوند و 200 کامیون هم می‌آیند که سهم کشور آذربایجان از این محموله‌ها 30 درصد است که شامل مواد سوختی و مواد غذایی حمل می‌شود و در واقع دو گمرک بیله‌سوار و جلفا سهم مهمی در تأمین مواد سوختی و غذایی نخجوان دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد خلیلی، مدیر گمرک جلفا، ‌در نشست خبری با بیان اینکه جلفا هم مرز با کشور ارمنستان و آذربایجان است، اظهار داشت: کشورمان با دو مرز نوردوز هم‌مرز با ارمنستان که به عنوان دروازه اتصال ایران به اوراسیا شناخته می‌شود و از طریق مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان و گمرک جلفا با کشور آذربایجان و ارمنستان مرتبط است.

وی گفت: روزانه 400 دستگاه کامیون از مرز جلفا تردد می‌کنند، در حالی که در دهه 60 که هنوز گمرکات جنوب کشور رونق نگرفته بود، روزانه تا 700 کامیون از طریق مرز جلفا تردد می‌کردند. همچنین پیش از این صادرات به صورت ریلی هم انجام می‌شد که بعد از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی و اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان که موجب شد 20 کیلومتر از ریل مشترک در خاک آن کشور از بین برود، ارتباط ریلی ایران و نخجوان قطع شده است.  

مدیر‌ گمرک جلفا با اشاره به بیشترین اقلام صادراتی ایران از مرز جلفا افزود: عمده صادرات ما شامل شمش‌های فلزی از آهن و فولاد، محصولات گلخانه، مواد پتروشیمی است که به مقصد ترکیه، روسیه، عراق، نخجوان و آذربایجان صادر می‌شود و مهمترین کالاهای وارداتی از مرز جلفا شامل کامیون‌های کشنده، ام‌‌‌دی‌اف خام، چوب راش، مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید است که از طریق روسیه، گرجستان، ترکیه و کشورهای اروپایی و حتی از چین وارد کشور می‌شود و برخی از آنها از مرز دریایی ترانزیت می‌شود و بخشی از کالاها نیز در داخل کشور مصرف می‌شود.

خلیلی درباره اتصال ریلی ایران ، آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت:قبلا این ریل متصل به آذربایجان و ارمنستان و از طریق باکو به روسیه و اروپا متصل بود که بعد از فروپاشی جماهیر شوروی و اختلاف آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ، ارمنستان حدود 20 کیلومتر از ریل را منفجر کرد و مسیر ریلی از دهه 1370 قطع شد.

خلیلی تاکید کرد : در حال حاضر یکی از مطالبات ما احیای دوباره این مسیر ریلی است که با استفاده از ظرفیت روسیه، بین آذربایجان و ارمنستان شرایطی فراهم شود که مسیر ریلی برقرار شود چراکه مسیر ریلی جلفا – نخجوان از مسیر آستارا – آستارا برای ایران و آذربایجان مطلوبیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه پس از اختلاف بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان مسیر گمرکی این دو کشور بسته شد، گفت: مسیر جایگزین از طریق خاک ایران برای تأمین مایحتاج جمهوری نخجوان توسط باکو تأمین می‌شود و  گاز مورد نیاز آنها و سایر اقلام از طریق مرز بیله‌سوار وارد خاک جمهوری اسلامی می‌شود و از طریق مرز جلفا به نخجوان صادر می‌شود. همچنین روزانه 2 اتوبوس حامل اتباع نخجوان از جلفا و بیله‌سوار به باکو می‌روند و 2 اتوبوس هم برعکس از باکو وارد بیله‌سوار و از جلفا به نخجوان منتقل می‌شوند.

خلیلی با اشاره تامین مواد مصرفی و سوختی نخجوان از مسیر ایران اظهار داشت: در طول شبانه‌روز 200 کامیون از مرز جلفا خارج می‌شوند و 200 کامیون هم می‌آیند که سهم کشور آذربایجان از این محموله‌ها 30 درصد است که شامل مواد سوختی و مواد غذایی حمل می‌شود و در واقع دو گمرک بیله‌سوار و جلفا سهم مهمی در تأمین مواد سوختی و غذایی نخجوان دارد.

مدیر گمرک جلفا با اشاره به آمار 12 ماهه گمرک جلفا ادامه داد: با تغییر نرخ ارز در سال گذشته شاهد رشد 665 درصد در صادرات بودیم و میزان واردات از 220 هزار تن سال 1400 به 222 هزار تن رسید که شاهد افزایش یک‌ درصدی بود، ‌صادرات از 210 هزار تن سال 1400 به 264 هزار تن در سال 1401 رسید که از رشد 26 درصد برخوردار بود.

خلیلی همچنین با اشاره به میزان ترانزیت افزود: 417 هزار تن کالا در سال 1400 از مبدأ جلفا ترانزیت شد که این رقم در سال گذشته به 538 هزار تن رسید. 

 


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا