اقتصاد

ناتوانی وزرای دولت روحانی در صاحب‌خانه کردن مردم/ ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشد


در شرایطی که اسلامی واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده را کمتر از ۳۰ هزار واحد عنوان می‌کند اما آمارهای رسمی از ۲۴۰ هزار واحد باقی مانده تا پایان تیرماه امسال حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت تدبیر و امید در بسیاری از حوزه‌های فعالیت خود عملکرد نامطلوبی به جا گذاشت اما یکی از بدترین عملکردهای این دولت که فشار بسیار زیادی به معیشت مردم وارد کرد، در حوزه  مسکن به ثبت رسید.

قیمت مسکن در دولت دوازدهم با رشد نجومی ۵۲۶ درصدی مواجه شد که ۲۴۶ درصد از این رشد نجومی پس از مهر ماه سال ۱۳۹۷ به ثبت رسیده است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد نجومی قیمت مسکن و ناتوانی بسیاری از اقشار جامعه در تامین اساسی‌ترین سرپناه  بی‌توجهی دولت نسبت به ساخت مسکن است.

در همین راستا یکی از نمایان‌ترین دلایل بی‌توجهی دولت نسبت به ساخت مسکن و ساماندهی بازار آشفته این کالای حیاتی، سرنوشت تلخ مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی بعد از انقلاب است.

*مسکن مهر با پیشرفت ۸۰ درصدی به دولت تدبیر و امید رسید

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، تا انتهای این دولت در تاریخ ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۲، از ۴٫۳ میلیون واحد در نظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب این پروژه آغاز شد. بر این اساس تا تاریخ مذکور ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از ۲ میلیون ۱۲۰ هزار مسکن روستایی به طور ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و ۵۲۰ هزار واحد دیگر نیز تنها به تامین مالی نیاز داشت.

از سوی دیگر ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر در حال ساخت بوده که تا ۲۹ مرداد ماه سال ۱۳۹۲، ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد از افتتاح شده و ۱ میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

بر این اساس، تا پایان دولت دهم واحدهای مسکن مهر شهری با پیشرفت ۸۶ درصدی و واحدهای مسکن روستایی این طرح نیز با پیشرفت ۷۵ درصدی به دولت به دولت یازدهم واگذار شد.

توجه به این نکته ضروری است که تکمیل واحدهای مسکن مهر روستایی تنها به مسئله تامین مالی از منابع داخلی بانکی وابسته بوده و دولت به جز هماهنگی برای دریافت تسهیلات ساخت توسط متقاضیان نیاز به هیچ فعالیت دیگری نداشته است.

عملکرد نامطلوب وزیران راه و شهرسازی دولت روحانی و تشدید نابه‌سامانی  بازار مسکن

در هر صورت، ساخت و تکمیل معادل ۸۶۰ هزار واحد مسکونی معادل ۲۰ درصد از کل واحدهای مسکن مهر به دولت یازدهم و دوازدهم واگذار شد.

در شرایطی که ۸۰ درصد پروژه مسکن مهر در ۴ ساله دولت دهم به اتمام رسیده بود اما دولت تدبیر و امید در طول ۸ سال نتوانست سهم باقی‌مانده از این پروژه را به اتمام برساند. همین مسئله سبب شد تا مسئله سرپناه ۸۶۰ هزار خانوار که عمدتا از دهک‌های کم درآمد جامعه بودند با مشکل جدی مواجه شده و ساماندهی بازار مسکن نیز با چالش جدی مواجه شود.

به گزارش فارس، بر اساس آخرین آمارهای رسمی تا انتهای تیرماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۴۰ هزار و ۷۳ واحد مسکن مهر همچنان توسط دولت تکمیل نشده است. از ۲۴۰ هزار ۷۳ واحد مسکونی باقیمانده پروژه مسکن مهر، ۴۸٫۶ درصد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۴۲٫۵۱ درد در شهرهای جدید و ۹٫۴۱ درصد از واحدهای باقیمانده نیز در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر واقع هستند.

بر اساس آمار مذکور، دولت تدبیر و امید در طول ۸ سال فعالیت خود، تنها موفق به تکمیل ۱۴ درصد از واحدهای مسکن مهر شد و هیچ یک از وزیران راه و شهرسازی این دولت نتوانستند در تکمیل این پروژه و صاحب‌خانه کردن ۴٫۲ میلیون خانوار نقش موثری ایفا کنند.

عملکرد ۱۴ درصدی تکمیل مسکن مهر وزیران راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید در شرایطی رقم میخورد که ۸۰ درصد  از این پروژه در ۴ سال دولت دهم به اتمام رسیده بود.

*آمار نمایش مسئولان و پروژه‌ای که هیچگاه به انتها نمی‌رسد

نکته قابل توجه عملکرد دولت کنونی در حوزه ساخت و تکمیل مسکن مهر، تلاش برای آمارسازی و ارائه اطلاعات نمایشی پیرامون این حوزه و وعده های مکرر مسئولان عالی رتبه دولت مبنی بر اتمام این طرح است. برای مثال در شرایطی که ۲۴۰ هزار واحد مسکونی از پروژه مسکن مهر تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ همچنان افتتاح نشده است اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در تاریخ ۲۴ فروردین ماه امسال در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد مسکن مهرهای باقی مانده عنوان کرددر حال حاضر کم‌تر از ۳۰ هزار واحد مسکن مهر داریم که به زودی تحویل داده می‌شود.»

ارائه این آمارهای غیرواقعی در حالی است که همانطور که اشاره شد، با وجود ۶ روز زمان باقی مانده تا پایان دولت همچنان شاهد ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقی‌مانده باشیم.

انتهای پیام/ 


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا