اقتصاد

نقش حیاتی خط آهن شلمچه به بصره برای اروند



مهم ترین دلیل اهمیت خط ریلی شلمچه به بصره، اتصال مستقیم راه آهن ایران به عراق است و از سوی دیگر عراق با استفاده از این خط ریلی می تواند به آسیای میانه، روسیه و چین متصل شود.

اتصال عراق به این سه نقطه جغرافیایی متفاوت، مزیت های اقتصادی و تجاری و سیاسی فراوانی برای عراق به همراه خواهد آورد.

چین سرمایه گذاری اقتصادی سنگینی در عراق انجام داده و با توجه به جمعیت جوان عراق و منابع نفت و گاز فراوان این کشور، دسترسی ریلی و امن چین به عراق از طریق ایران برای این کشور کاملا حائز اهمیت است و جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک ایران را نیز در غرب آسیا بیش از پیش ارتقا می‌دهد.

عراق در تلاش است از بندر فاو و ام القصر خط ریلی، آزادراه و خط لوله صادرات نفت و گاز به ترکیه احداث کند. ایران باید همکاری های اقتصادی خود با عراق را افزایش دهد و مسیر جایگزین مناسب برای این مسیر، ایجاد یک خط ریل ساحلی از بندر چابهار تا بندرعباس و سپس تا بندر بوشهر،ماهشهر و در نهایت خرمشهر، شلمچه و بصره است. بنابراین عراق می تواند از این مسیر ریلی برای انتقال انواع بار و کالا از قلب عراق تا فاو و آسیای جنوب شرقی استفاده کند و سپس با تکمیل مسیر ریلی خود، بار و مسافر به سوریه، لبنان و قلب اروپا منتقل کند.

این کریدور بخشی از کریدور مقاومت خواهد بود که ایران را به عراق و بنادر سوریه و لبنان متصل می کند. این کریدوری است که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی برای شکل گیری و تثبیت آن مجاهدت فراوانی کرد و بخش عمده ای از فعالیت های تروریستی آمریکا در غرب آسیا با هدف جلوگیری از شکل گیری این کریدور صورت می گیرد. این کریدور زمینی مقاومت، در صورت راه اندازی منافع ژئوپلتیک ایران و عراق را کاملا تامین خواهد کرد و دسترسی ایران به دریای مدیترانه جمهوری اسلامی را کاملا قدرتمند و غیرقابل مهار خواهد کرد.

ایجاد خط ریلی از شلمچه به بصره، در آینده اتصال ایران به خط ریلی کشورهای جنوب خلیج فارس را نیز ممکن می کند. بر طبق این طرح، ایران به عراق متصل شده و سپس از طریق خطوط ریلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به عربستان و بنادر آن در دریای سرخ و سپس قاره آفریقا دسترسی خواهد داشت که شکل گیری این مسیر هم مزایای زیادی برای چین خواهد داشت و وزن ایران را در مناسبات بین المللی بیش  از گذشته افزایش خواهد داد.

افتتاح راه آهن شلمچه به بصره اولین قطعه پازل، برای ایجاد تمامی شبکه های ریلی مهمی است که از آنها سخن گفته شد. لذا علیرغم تمامی مشکلات اقتصادی و سیاسی، ایران و عراق باید عزم خود را برای تکمیل شبکه های ریلی ذکر شده جزم کنند تا در آینده جایگاه برتر را در غرب آسیا داشته باشند.

فعالان اقتصادی عراق باید این نکته را در نظر بگیرند که ترکیه اهداف توسعه طلبانه ای را در شمال عراق دنبال کرده و به طور مرتب تمامیت ارضی این کشور را با حضور نظامیان ترکیه ای در خاک عراق نقض می کند، سدسازی های گسترده ترکیه بر روی دجله و فرات امنیت آبی مردم عراق و آینده بسیاری از صنایع و کشاورزی و دامپروری را در عراق به خطر انداخته و حمایت ترکیه از گروه های تروریستی و به خصوص داعش برای بیش از یک دهه، امنیت و ثبات عراق را برای مدتها به چالش کشید و این ایران بود که به حل این چالش ها در کشور دوست و برادر عراق کمک کرد.

افزایش وابستگی اقتصادی عراق به ترکیه برای صادرات و واردات انواع کالا و انرژی یک خطای استراتژیک و جبران ناپذیر است که با توجه به سیاست تهاجمی و غیردوستانه این کشور در قبال سوریه و عراق پیامدهای مخربی برای هر دو کشور خواهد داشت.

بنابراین تنها شکل گیری شبکه کریدوری از بندر چابهار تا شلمچه و سپس بصره تا کربلا و سوریه و لبنان از یکسو و کشورهای جنوب خلیج فارس و سپس آفریقا از سوی دیگر آینده ای ایمن و روشن را برای ایران و عراق رقم خواهد زد.

 

آگهی
دکمه بازگشت به بالا