اقتصاد

هزینه‌های اضافی توان صادراتی کالاهای ایرانی را کاهش می‌دهد

هزینه‌های اضافی توان صادراتی کالاهای ایرانی را کاهش می‌دهد


نایب رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و رئیس هیات‌مدیره شرکت «سبزان» گفت: برخی مشکلات از جمله هزینه‌هایی مانند ارزش افزوده‌ای که به کالاهای ما وارد می‌شود، توان رقابتی‌مان را در بازارهای بین‌المللی کاهش می‌دهد.

احمد فتح‌الهی، رئیس هیات‌مدیره شرکت «سبزان»، نایب رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران و نایب‌رئیس کمیسیون کسب و کار یونسکو در ایران در گفت‌و‌گو با ایلنا، عنوان کرد: یکی از مشکلات صادراتی ما این است که ارزش افزوده‌ای که به محصولات ما تعلق می‌گیرد، سال به سال زیادتر می‌شود و این باعث شده که توان رقابتی‌مان برای صادرات پائین بیاید.

فتح‌الهی افزود: با اینکه محصولات ما کیفیت بهتری دارد اما از نظر قیمتی توان رقابت با تولیدات دیگر کشورها را نداریم و بسیاری از مشتریان خارجی ما را کشورهایی مانند ترکیه از آن خود می‌کند؛ چون هزینه‌های ما روز به روز بالاتر می‌رود و ماتوان رقابت نداریم.

برگشت ارز با نرخ نیمائی

وی چگونگی برگشت ارز به‌صورت نیمایی را از دیگر چالش‌های صادراتی عنوان کرد و گفت: درحالی‌که تولیدات شرکت‌ها در بازار آزاد انجام می‌شود باید ارز حاصل از صادرات را با نرخ نیمائی به دولت بفروشیم که راهکار رفع چنین مشکلی این است که دولت اجازه دهد همان مقدار که صادرات انجام می‌دهیم، بتوانیم بخشی از آن را مواد اولیه وارد کنیم و ارز برگشتی را نیز با قیمت منطقی به بازار عرضه کنیم.

نایب‌رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: البته با تک‌نرخی کردن نرخ ارز، چنین مشکلاتی رفع خواهد شد.

نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری ها نادیده گرفته می شود

فتح‌الهی عنوان کرد: متاسفانه در مدیریت کلان کشور دچار مشکلاتی هستیم و با اینکه کشور ما از استعدادها و منابع خدادادی زیادی برخوردار است، اما نوع تصمیم‌گیری‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های تولید بالا برود و نتوانیم در بازارهای بین‌المللی با دیگر کشورها رقابت کنیم؛ امیدواریم که رئیس‌جمهور و مسئولان آینده کشور، برای تصمیم‌گیری از افراد باتجربه بخش خصوصی استفاده کنند و نظرات آنها را در تصمیم‌گیری‌ها مد نظر داشته باشند؛ چراکه بخش خصوصی تجربه و توانایی زیادی در موضوع کاری خود دارد.

موازی‌کاری ادارات

رئیس هیات‌مدیره شرکت «سبزان»، موازی‌کاری ادارات و سازمان‌ها را از دیگر مشکلات شرکت‌های صنایع غذایی دانست و گفت: شرکت‌های صنایع غذایی با ادارات و سازمان‌های زیادی مانند: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و دیگر ادارات و سازمان‌ها برای انجام امورات خود درگیرند و باید به آنها مراجعه کنند. درصورتی‌که وقتی پروانه فعالیت ما را وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌کند، باید طرف حساب ما این وزارتخانه باشد و نباید برای انجام کارهای روزمره به چندین وزارتخانه و سازمان مراجعه کنیم.

خدمات ضعیف نمایشگاه اگروفود ۱۴۰۳

فتح‌الهی با اشاره به نمایشگاه اگروفود هم گفت: امسال هزینه غرفه‌ها نسبت به سال قبل دو برابر شده بود شرکت‌ها  این همه هزینه انجام داده بودند اما متاسفانه خدمات ارائه شده به غرفه‌داران پائین بود. به‌طوری که حتی دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب برای سالن‌ها وجود ندارد و به همین جهت تلاش خواهیم کرد اگر خدمات نمایشگاه بالا نرود، سال‌های بعد برای حضور در نمایشگاه تجدید نظر کنیم.

تولید ۱۳۰ محصول مختلف در سبزان

نایب‌رئیس کمیسیون کسب و کار یونسکو در ایران و رئیس هیات‌مدیره شرکت «سبزان» در مورد نوع فعالیت و محصولات این شرکت نیز گفت: شرکت «سبزان» در سال ۱۳۶۰ تاسیس و کار خود را با تولید اولین قوطی‌های ادویه‌ “کاری” آغاز کرد و در حال حاضر بیش از ۱۳۰ محصول مختلف در سبد کالایی این شرکت قرار دارد.

فتح‌الهی اضافه کرد: ۳۰ درصد ظرفیت تولید این شرکت به کشورهای اروپایی، کانادا و بخشی هم از طریق کانادا به کشور آمریکا صادر می‌شود؛ همچنین تولیدات این شرکت در سراسر استان‌های کشور توسط نمایندگی‌های شرکت توزیع می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت «سبزان» و نایب‌رئیس کمیسیون کسب و کار یونسکو در ایران همچنین گفت: شرکت سبزان ۲۰۰ نفر نیروی مستقیم فعالیت دارند اما به‌صورت غیرمستقیم تعداد زیادی نیرو با این شرکت همکاری دارند؛ همچنین در شرکت‌های دیگر صنایع غذایی و صنعتی که ایجاد کرده‌ایم، تعداد زیادی اشتغالزایی انجام می‌دهیم؛ به عنوان مثال؛ یک شرکت قوطی‌سازی و چاپ فلز است که حدود ۳۰ درصد قوطی‌های شرکت سبزان را تولید می‌کند و ۷۰ درصد تولیدات آن نیز برای شرکت‌های دیگر است.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا