اقتصاد

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان تولید/ اقتصاد از کسی دستور نمی‌گیرد

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان تولید/ اقتصاد از کسی دستور نمی‌گیرد


مدیرعامل شرکت «سیمین‌سپهر سپاهان» صاحب برند «اصالت» با بیان اینکه در حالت عادی به‌دلیل وجود تحریم‌ها برای صادرات دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: سیاست‌های برگشت ارز هم کار ما را سخت‌تر می‌کند.

مهدی هادی‌پور، مدیرعامل شرکت «سیمین‌سپهر سپاهان» صاحب برند «اصالت» در گفتگو با ایلنا گفت: این شرکت سال ۵۹ تاسیس شد و بالغ بر ۸۰ نوع محصول مختلف در زمینه کنسروها، ترشیجات، شوریجات، مرباها، شربت‌ها و… تولید می‌کند و حدود ۶۵۰ نفر پرسنل به‌صورت مستقیم در این مجموعه فعالیت دارند.

هادی‌پور گفت: محصولات کشاورزی مورد نیاز این شرکت را معمولا به‌صورت قراردادی از کشاورزان خریداری می‌کنیم؛ به این صورت که کشاورزان محصولات را مطابق استانداردهای ما تولید می‌کنند و ما به صورت تضمینی آنها را خریداری می‌کنیم.

صادرات به ده کشور دنیا

مدیرعامل شرکت «سیمین‌سپهر سپاهان» با بیان اینکه محصولات «اصالت» تقریبا به ۱۰ کشور مختلف از جمله عراق، پاکستان، کویت، آلمان، کانادا، سوئیس، سوئد و دیگر کشورها صادر می‌شود، گفت: متاسفانه سیاست‌های برگشت ارز موضوع صادرات را با چالش های جدی مواجه کرده است.

هادی‌پور افزود: در حالت عادی به‌دلیل تحریم‌ها ما برای صادرات محصولاتمان دچار مشکل هستیم و حتی کشورهای همسایه هم به‌دلیل مسائل تحریمی به سختی زیر بار همکاری با ما می‌روند این در حالی است که درگیر مشکلات و موانع زیادی برای تولیدا تمان هستیم، اما برای صادرات، بزرگترین مشکل مان همین مسئله چگونگی برگشت ارز است.

حتی واردات کالا هم برایمان توجیهی ندارد!

وی اضافه کرد: اگر با این نرخ ارز بخواهیم کالایی هم وارد کنیم، باز هم توجیه اقتصادی ندارد زیرا برخی وارد کنندگان وجود دارند که برای واردات، اررز نیمایی دریافت می‌کنند و ما نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم؛ راهکار هم این است که در اقتصاد دخالت‌های بیجا صورت نگیرد و قیمت ارز یکسان شود و سیاست های ارز چندنرخی را کنار بگذاریم.

اقتصاد دستوربردار نیست!

هادی‌پور با بیان اینکه اقتصاد دستوری نتایج درستی ندارد، با ذکر مثالی توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌ای دارد که خرید و فروش کالاهای وارداتی باید در درگاه فوق و با قیمت مشخص انجام شود؛ حال تاجر یک کالایی (مانند لوبیا) را وارد کرده و باید آن را با یک قیمت مشخص عرضه کند، اما وقتی ما برای خرید این کالا به تاجر مراجعه می‌کنیم، فاکتور آن را با قیمت سامانه صادر می‌کند، ولی مبلغی هم به‌صورت غیررسمی از ما دریافت می‌کند و ما هم مجبوریم آن را پرداخت کنیم؛ چون خط تولید ما به آن وابسته است.

وی تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که بازار به‌صورت دستوری پیش نمی‌رود و نمی‌شود اقتصاد را با بگیر و ببند کنترل کرد؛ اقتصاد مانند یک موجود زنده است که راه خودش را می‌رود و اینکه بازار بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود و قیمت‌گذاری دستوری هیچ توجیهی ندارد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا