اقتصاد

گسترش نفوذ اقتصادی ترکیه در شمال سوریه این بار به بهانه تأمین برق


دولت ترکیه از زمان اشغال ادلب و برخی دیگر از مناطق شمال سوریه با اقدامات مختلف ازجمله راه‌اندازی مدارس، ترویج پول ملی خود و تلاش برای اتصال شبکه برق این مناطق به شبکه برق ترکیه در حال گسترش نفوذ خود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از زمان تصرف مناطق شمال سوریه ازجمله ادلب توسط ترکیه، دولت این کشور به روش‌های مختلف در تلاش است تا وابستگی  این مناطق به خود را افزایش دهد. اقدام اول دولت ترکیه در وابسته کردن این مناطق به خود، تلاش برای ترویج پول ملی ترکیه (لیر) با استفاده از فرصت کاهش ارزش لیر سوریه در مقابل دلار بود که سبب افزایش صادرات ترکیه به این مناطق شد. صادرات ترکیه به سوریه در سال ۲۰۲۰، ۱٫۵ میلیارد دلار بوده است.  

در اقدامی دیگر، دولت ترکیه مدارس و مراکز آموزشی به زبان ترکی و نیز بیمارستان راه‌اندازی کرده است.

علاوه بر اقدامات فوق، اخیرا دولت ترکیه به دنبال اتصال شبکه برق این مناطق به شبکه برق کشور خود است. به گزارش میدل ایست نیوز، در حال حاضر نیز یک شرکت خصوصی ترکیه‌ای با همکاری گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه در ادلب در حال راه‌اندازی پروژه‌های تأمین برق در مناطق پیرامون این شهر است. شرکت ترکیه‌ای Green Energy اعلام کرد که پست‌های برق لازم برای اتصال شبکه برق این منطقه با ترکیه ایجاد و شبکه‌های فشارقوی منطقه تعمیر شده و شهرهای ادلب، حارم، سلقیم، دانا، سرمدا هم‌اکنون از خدمات برق «باکیفیت» برخوردارند.

نحوه برخورداری از این خدمات به‌این‌ترتیب است که شهروندان با خرید اشتراک و دریافت کنتورهای پیش‌پرداخت (کنتورهایی که ابتدا به میزان پرداخت شارژ شده و با مصرف این شارژ کاهش پیدا می‌کند) یک کابل به ساختمان موردنظرشان دریافت می‌کنند. قیمت اشتراک برق تک فاز ۱۰۰ لیر ترکیه و قیمت خود کنتور ۳۵۰ لیر و قیمت اشتراک برق سه فاز ۴۰۰ لیر و قیمت کنتور آن ۹۰۰ لیر است. قیمت هر کیلووات برق خانگی ۹۰ کروش (واحد کوچکتر لیر ترکیه؛ هر ۱۰۰ کروش یک لیر است) و قیمت هر کیلووات برق تجاری یا صنعتی یک لیر است. این شرکت اعلام کرده است که در حال گسترش این خدمات به دیگر شهرها و روستاهای این منطقه از جمله جسرالشغور، اریحا، معرة مصرین، بنش، ارمناز و دیگر نقاط جبل الزاویه است.

ناظران این اقدام ترکیه را گام دیگری در مسیر افزایش نفوذ خود در این مناطق و حتی تلاش در راستای جداسازی آن از کشور سوریه ارزیابی می‌کنند. اهدافی که ضرورت آزادسازی هر چه سریع‌تر این مناطق توسط دولت سوریه و متحدانش را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا