اقتصاد

فعالیت ۱۰۷ شرکت چینی در افغانستان/ استقبال کابل از سرمایه گذاری ایرانی‌ها

فعالیت ۱۰۷ شرکت چینی در افغانستان/ استقبال کابل از سرمایه گذاری ایرانی‌ها


رییس اتاق بازرگانی افغانستان و ایران در هرات از فعالیت ۱۰۷ شرکت چینی در افغانستان خبر داد و گفت: افغانستان سرشار از ذخایر معدنی بکر و دست نخورده است و انواع ذخایر فلزات صنعتی و زینتی در خاک این کشور یافته می‌شود و اگر ایرانی‌ها بخواهند در استخراج این مواد با افغانستان سرمایه گذاری مشترک داشته باشند با آنها همکاری لازم را به عمل می‌آوریم.

میراجان سلیمان خیل،رییس اتاق بازرگانی افغانستان و ایران در هرات، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای ما افغان‌ها واقعا دردآور است که در سالیان گذشته همه چالش‌ها و مشکلاتی افغان‌ها بر گرده ایرانی‌ها بوده اما امروز حضور تاجران و سرمایه گذاران ایرانی آن چنان که باید در افغانستان پررنگ نیست. در حالی که اکنون ۱۰۷ شرکت چینی در افغانستان فعالیت دارند و به استخراج معادن، نفت و گاز در این کشور مشغولند.

وی افزود: در حال حاضر فرصت های زیادی در سرمایه گذاری در افغانستان نهفته است، بوروکراسی های اداری بسیار کاهش یافته و زمینه برای جذب سرمایه گذار آماده است.

سلیمان خیل گفت: علاوه بر چینی ها، ازبکستانی‌ها، قزاقستانی‌ها و پاکستانی ها هم در افغانستان سرمایه گذاری کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: البته اکنون ایرانی‌ها با افغانستان تجارت دارند اما در زمینه های یادشده در افغانستان سرمایه گذاری نکرده اند در حالی که افغانستان سرشار از ذخایر معدنی بکر و دست نخورده است و انواع ذخایر فلزات صنعتی و زینتی در خاک این کشور یافته می شود و اگر ایرانی ها بخواهند در استخراج این مواد با افغانستان سرمایه گذاری مشترک داشته باشند اتاق مشترک ایران و افغانستان با آنها همکاری لازم را به عمل می آورد.

رییس اتاق بازرگانی افغانستان و ایران در هرات تصریح کرد: بدون هیچ شکی امنیت سرمایه گذاری در افغانستان تامین است و این امنیت برقرار است که کشورهایی که پیش تر به آنها اشاره کردم در افغانستان سرمایه گذاری کرده اند.

وی همچنین اظهار کرد: از استقرار امارت اسلامی در افغانستان تاکنون که به حدود دو سال می رسد ارزش صادرات افغانستان از ۷۰۰ میلیون دلار به دو میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و در حال حاضر صادرات افغانستان شامل ۷۱ قلم کالا می شود.

وی از مواد معدنی، خشکبار، کنجد و کشمش به عنوان کالاهایی یاد کرد که بیشترین جذابیت را در بازارهای خارجی دارند و یادآور شد: بازار افغانستان امروز ظرفیت پذیرش کالاهای گوناگونی را دارد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا