اقتصاد

برای نخستین بار؛ پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

سبحانیان اعلام کرد؛

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بی نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی، تکمیل جداول درآمد و هزینه و نگهداری اسناد و مدارک از مهم‌ترین مزایای استفاده از تبصره ماده (۱۰۰) است.

به‌ گزارش‬ خبرگزاری‬ مهر، ‬ سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: به‌منظور تسهیل تکالیف مشاغل خرد و تکریم مؤدیان و برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی، صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ حداکثر صد و پنجاه برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم یعنی مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بوده و فرم مالیات مقطوع برای آن‌ها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری می‌شود، مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده (۱۰۰) هستند.

سبحانیان با اشاره به مزایای قابل توجه استفاده از این تبصره قانونی گفت: صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده می‌کنند، ضمن اینکه مالیاتشان به صورت مقطوع تعیین می‌شود، از مزایایی، چون بی نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی، تکمیل جداول درآمد و هزینه و نگهداری اسناد و مدارک و عدم امکان ورود به پرونده توسط ادارات و رسیدگی توسط مأموران مالیاتی برخوردار می‌شوند.

وی مراجعه نکردن به ادارات و قرار نگرفتن در فرایند طولانی تشخیص و رسیدگی را از جمله مزایای اجرای تبصره ماده (۱۰۰) عنوان کرد و گفت: مراجعه نکردن به ادارات ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه، باعث سرعت بیشتر در پیشبرد انجام امور خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور امکان تقسیط بلندمدت مالیات نسبت به دوره‌های قبل و افزایش سقف بخشودگی جرایم مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه را از دیگر امکانات برخورداری از تبصره ماده (۱۰۰) دانست و افزود: چنانچه مؤدی در زمان درخواست پرداخت مالیات به صورت قسطی بابت عملکرد سال‌های قبل، بدهی نداشته باشد می‌تواند مالیات مقطوع یا ابرازی خود را در ۱۲ قسط به صورت مساوی پرداخت کند. همچنین هر مؤدی که از چک الکترونیک استفاده کند (فارغ از اینکه بدهی داشته باشد یا نداشته باشد) می‌تواند مالیات مقطوع خود را در ۱۵ قسط پرداخت کند.

سبحانیان با اشاره به اینکه هزینه‌های اجاره محل کسب مؤدی نیز در تعیین مالیات واحدهای کسبی استیجاری لحاظ خواهد شد، تصریح کرد: تا مبلغ ۱۵ درصد مازاد بر درآمدهای اعلام شده در فرم تبصره ماده (۱۰۰) مشمول مالیات و جرایم ماده ۱۹۲ نخواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا