اقتصاد

ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کود کشاورزی در کشور وجود دارد

ظرفیت تولید ۵  میلیون تن کود کشاورزی در کشور وجود دارد


عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی گفت: بخش زیادی از کودهای مورد نیاز کشور یعنی کودهای اوره و نیتراته به مقدارحدود ۲/۵ میلیون تن از سوی بخش دولتی تولید می‌شود و بقیه کودها از جمله کودهای مورد نیاز را بخش خصوصی تولید می‌کند.

حسن نعمت‌طلب، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی در گفتگو با ایلنا اظهارداشت: ۵ میلیون تن ظرفیت تولید کود کشاورزی از سوی بخش خصوصی وجود دارد که در حال حاضرحدود  ۲ میلیون تن انواع کود‌ها در کشور تولید می‌شود.

وی در ادامه در مورد اشتغالزایی صنعت کود، گفت: از میزان اشتغالزایی در مورد کودی که توسط بخش دولتی تولید می‌شود، اطلاع چندانی ندارم اما در مورد بقیه کودها که توسط شرکت‌های عضو انجمن تولید می‌شوند، حدود ۱۸ هزار نفر اشتغالزایی وجود دارد.

این حوزه مفید  اما پر چالش است

نعمت‌طلب به برخی از چالش‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌‌های این حوزه این است که کودهای آماده مصرف مشابه تولید داخل با ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌شود، در حالی‌که محصول داخلی با ارز آزاد تولید می‌شود و فقط برای بخش اندکی از مواد اولیه وارداتی، ارز یارانه‌ای به آن تعلق می‌گیرد، اما وقتی یک کود آماده مصرف از خارج کشور وارد می‌شود، برای تمام آنها ارز یارانه‌ای تعلق می‌گیرد که این موضوع باعث کاهش قدرت رقابت محصول داخلی می‌شود.

وی افزود: از جمله مشکلات دیگر این حوزه تاخیر در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای مواد اولیه است که مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان هم ایجاد کرده است؛ همچنین مشکلاتی که در رابطه با رفع تعهدات ارزی توسط بانک‌ها ایجاد می‌شود کار را سخت تر می‌کند.

نعمت‌طلب ادامه داد: مشکل دیگر تولیدکنندگان کود، این است که ما کالای معاف از ارزش افزوده تولید می‌کنیم و ارزش افزوده‌ای که برای تهیه مواد اولیه پرداخت می‌کنیم، نمی‌توانیم این ارزش افزوده را روی کالای تولیدی لحاظ کنیم، در صورتی که برای محصولات وارداتی ارزش افزوده‌ای پرداخت نمی‌شود و این موضوع نیز قدرت رقابت ما را پائین آورده است.

بدمصرفی، باعث آلودگی زیست‌محیطی شده است

وی در مورد آلودگی محیط زیستی که کودها  ایجاد می کنند نیز گفت: مصرف کودها در همه دنیا وجود دارد و بدون استفاده از کود، تولید محصولات کشاورزی تا حد زیادی به خطر افتاده است، اما مسئله در مورد چگونگی استفاده از کودها است و اگر هر کسی کار خودش را درست انجام دهد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما اگر بد مصرفی کودها وجود داشته باشد، مضراتی از نظر زیست‌محیطی و تاثیر بر سلامتی انسان دارد.

  عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی در پایان گفت: باید در مباحث ترویجی برای مصرف صحیح کودها فعالیت بیشتری صورت گیرد و شرایطی فراهم شود که کودهای شیمیایی به شکل درستی مورد استفاده قرار گیرند تا علاوه بر اینکه کارایی مصرف آنها بالا می‌رود، خطراتی که برای محیط زیست و سلامت جامعه دارند نیز مرتفع شود.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا