سلامت

غذای سالم، کلید ارتقای سلامتی / پایش سلامت محصولات غذایی خام و فرآوری شده

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطرح کرد

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطابق با تکالیف تعیین شده، با جدیت سلامت محصولات غذایی خام و فرآوری شده را با همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط پایش می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا، ضمن تاکید بر اهمیت بهره‌مندی مردم از غذای سالم و با کیفیت به عنوان یکی از ارکان اصلی امنیت غذایی اظهار داشت: همکاری همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط در تمام زنجیره غذا از جمله تولید، تامین، توزیع و عرضه مواد غذایی سالم در بخش صنف و صنعت به گونه‌ای که سلامت مصرف کننده حفظ شود، ضروری است.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: روز جهانی ایمنی غذا هر سال در هفتم ژوئن برگزار می‌شود و شعار امسال، “ایمنی مواد غذایی: آمادگی برای موارد غیرمنتظره” نامگذاری شده است. ایمنی مواد غذایی تمام مراحل آماده سازی و نگهداری مواد غذایی را شامل می‌شود به گونه‌ای که از بیماری‌های ناشی از غذا جلوگیری کند.

مطلق تصریح کرد: دسترسی به مقادیر کافی غذای سالم، ایمن و مغذی، کلید حفظ و ارتقای سلامتی در طول زندگی است.

وی بیان داشت: مواد غذایی ناایمن حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و مواد شیمیایی مضر باعث ایجاد بیش از ۲۰۰ بیماری مختلف از اسهال گرفته تا سرطان می‌شوند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد سالانه ۴۲۰ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف غذای آلوده جان خود را از دست می‌دهند و کودکان زیر ۵ سال ۴۰ درصد از بار بیماری‌های ناشی از غذا را به دوش می‌کشند و سالانه ۱۲۵ هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

مطلق اظهار داشت: دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مطابق با تکالیف تعیین شده در ماده ۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور پس از تصویب سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیرو رهنمودهای رئیس جمهور شهید در هجدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که بر تامین غذای سالم برای مردم کشور بسیار تاکید کردند، با جدیت سلامت محصولات غذایی خام و فرآوری شده را با همکاری تمامی دستگاه های ذیربط پایش می‌کند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی خاطر نشان کرد: در سند مذکور در حیطه “ایمنی و سلامت غذا”، “اصالت و حلیت غذا”، “ارتقاء سلامت و کیفیت مواد غذایی”، “تضمین اصالت مواد غذایی و جلوگیری از تقلبات و حلیت” راهبردهای کلان و اقداماتی که توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید انجام شود، تاکید شده است و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بنا بر وظایف قانونی خود از طریق هماهنگی ها و همکاریهای های بین بخشی اقداماتی همچون حمایت از شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی در جهت ارتقاء سلامت این محصولات که در سفره مردم قرار می‌گیرد، تامین منابع کافی برای به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی در جهت رصد سلامت مواد غذایی تولیدی، وارداتی و صادراتی، بهبود کیفیت و سلامت نان بعنوان قوت غالب مردم، تولید و ترویج مصرف نان کامل حاوی سبوس و جوانه گندم و بهبود کیفیت و سلامت روغن های خوراکی را در سال جاری در اولویت برنامه های دبیرخانه قرار داده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا