سلامت

فریب این روش کاهش وزن را نخورید!

فوق تخصص گوارش با هشدار نسبت به خطرات مصرف داروهای ضد دیابت بدون تجویز پزشک،گفت: استفاده از داروهای لاغری برای کاهش وزن به شرایط فرد بستگی دارد و این داروها به هیچ وجه نمی‌تواند جای رژیم و ورزش را در کاهش وزن بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس:اگر شما نیز اضافه وزن دارید باید بدانید که کاهش حتی چند کیلوگرم از وزن فعلی تأثیرات بسیار مثبتی در پایین آوردن قند چربی خون و نیز احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی دارد.

شما بر اساس قد وزن و میزان فعالیتی که انجام می دهید به مقدار معینی کالری نیاز دارید. اگر بدن شما بیشتر از نیاز خود کالری دریافت کند آن را به صورت چربی ذخیره خواهد کرد.

بنابراین یکی از اقدامات اساسی در کاهش وزن، کم کردن کالری مصرفی روزانه است. البته انجام فعالیت ورزشی نیز کمک زیادی به آن می کند.کاهش وزن در بعضی مواقع به تنهایی موجب درمان دیابت نوع 2 می‌شود، ولی حتی اگر احتیاج به درمان دارویی نیز پیدا شود، رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن تأثیر این داروها را بیشتر خواهد کرد.همچنین کاهش کالری روزانه حتی اگر موجب کاهش وزن نیز نشود، با کاهش دادن مقاومت بدن نسبت به انسولین و پایین آوردن قند خون بسیار مؤثر است.در مسیر کاهش وزن برخی افراد با مصرف داروهای ضد دیابت سعی در کم کردن و به حد نرمال رساندن وزن خود دارند.اما استفاده از این نوع داروها عوارض زیاد و بعضا جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد.

بهزاد حاتمی، استاد گوارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره داروهای ضد دیابت و کاهنده وزن، اظهار کرد: این داروها از طریق کاهش اشتها باعث کاهش وزن می‌شود و مصرف آن در کنار رژیم غذایی و ورزش موثر است ولی نکته اصلی اینجاست که بدون آن معمولا موثر نیست، بنابراین، این داروها به هیچ وجه نمی‌تواند جای رژیم و ورزش را در کاهش وزن بگیرد.وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری برای شروع مصرف این دارو در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند باید با درنظر گرفتن عوارض و فواید آن باشد، افزود: انتخاب این دارو برای کاهش وزن به شرایط فرد بستگی دارد و باید فقط توسط پزشک تجویز و مصرف شود. این عضو هیأت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: فرد باید طی مصرف دارو از نظر بروز عوارض تحت نظر پزشک باشد و ادامه یا قطع دارو نیز با نظر پزشک است.

حاتمی با اشاره به اینکه در بزرگسالانی که BMI بالا یا به بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، دیابت نوع دو و چربی خون بالا مبتلا هستند، با نظر پزشک می‌توانند این دارو را برای کاهش وزن انتخاب کرد، گفت: این داروها به صورت تزریق زیرجلدی روزانه مصرف می‌شود، استفاده از این دارو طی بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد:افرادی که مبتلا به پانکراتیت(التهاب لوزالمعده) هستند و یا کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان تیروئید دارند مصرف داروهای و کاهنده وزن ممنوع است. فوق تخصص گوارش و کبد بالغین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عوارض جانبی داروهای کاهنده وزن و ساکسندا اشاره کرد و گفت: تهوع، استفراغ و اسهال از جمله عارضه‌های این دارو است که معمولا درجه بروز آن از خفیف تا متوسط متغیر است و در اغلب موارد با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

خطرات داروهای کاهنده وزن برای دیابتی ها

حاتمی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی چنانچه همزمان با لیراگلوتابد وانسولین از داروهای کاهنده وزن استفاده کنند ممکن است دچار عارضه‌ افت قند خون شوند..وی به عوارض جدی اما کمتر شایع داروهای کاهنده وزن اشاره کرد و افزود: التهاب لوزالمعده، بیماری کیسه صفرا از جمله سنگ صفرا و التهاب کیسه صفرا و نارسایی کلیه از جمله عوارض خطرناک داروهای ضد دیابتی و کاهنده وزن است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا