سلامت

وقتی تغییرات صورت خبر از بیماری‌ها می‌دهد

چهره شما نشان دهنده سلامتی شماست. در حالی‌که احساسات در چهره شما منعکس می‌شود، علایم صورت نشان دهنده بیماری‌های خاصی هم هست. قسمت‌های مختلف صورت با اندام‌های مختلف بدن و وضعیت سلامتی در ارتباط است. به‌همین دلیل است که پزشکان هنگام معاینه منظم سلامتی، چشم‌ها، زبان و دیگر قسمت‌های صورت شما را معاینه می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین علایمی را مرور می کنیم که صورت شما درباره سلامت تان بروز می‌دهد تا در صورت بروز علایم با پزشک مشورت کنید:

زرد شدن پوست و چشم

اگر متوجه زرد شدن رنگ صورت و به طور خاص زرد شدن سفیدی چشم‌های خود شدید، این نشانه بزرگی برای ابتلا به زردی است. همراه با زردی پوست و چشم، دیگر علایم زردی عبارت اند از: خستگی، سردرد، تب، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، کاهش وزن، درد شکم، خارش پوست و رنگ پریده ادرار و مدفوع.

راش پروانه‌ای شکل

هر گونه بثورات روی صورت نشانه مطمئنی است که چیزی در بدن شما دچار مشکل شده است. اگر بثورات به شکل پروانه روی هر دو گونه کشیده شود و ظاهری شبیه آفتاب سوختگی داشته باشد، ممکن است از لوپوس رنج ببرید. لوپوس یک اختلال سیستم ایمنی است که بر پوست، مفاصل، خون، ریه ها، قلب و کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد. همراه با بثورات پروانه‌ای شکل، دیگر علایم لوپوس عبارت اند از: خستگی، درد مفاصل، تورم، درد عضلانی، تب کم، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، احتباس مایعات و سردردهای مکرر.

پوست رنگ پریده

اگر ظاهر پوست شما ناگهان رنگ پریده، خسته و بی‌روح به نظر می‌رسد، سطح آهن خود را بررسی کنید. کم‌خونی و فقر آهن که میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد یکی از عوامل اصلی رنگ پریدگی پوست است.

پوست خشک و لب های پوسته پوسته

همه افراد گاهی خشکی پوست را تجربه می‌کنند. این موضوع می‌تواند به دلایلی مانند هوای زمستانی یا دوش بیش از حد با آب گرم باشد. با این حال، گاهی اوقات، خشک شدن بیش از حد پوست و پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب‌ها نشانه کم آبی بدن است. پوست حاوی تقریباً ۳۰ درصد آب است که به شفافیت، قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری کمک می‌کند. بنابراین وقتی بدن شما بدون آب است، ممکن است منجر به خشکی پوست شود. علاوه بر این، کم آبی بدن می تواند باعث خشکی و ترک خوردن لب‌ها شود. علاوه بر این، سطح پایین آب در بدن به این معنی است که آن قدر عرق نمی کند که آلودگی و چربی اضافی جمع شده روی پوست را از بین ببرد.

چین و چروک های زودرس عمیق

چین و چروک با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر است. چین و چروک زودرس می‌تواند به‌دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض دود سیگار باشد. نیکوتین موجود در سیگار رگ‌های خونی را در لایه‌های بیرونی پوست باریک می کند، جریان خون را کاهش می‌دهد و اکسیژن و مواد مغذی لازم برای پوست سالم و زیبا را از پوست شما محروم می‌کند.

ترک در گوشه‌های دهان

ترک‌های نزدیک دهان که از نظر پزشکی به نام چالیت شناخته می‌شود، اغلب با کمبود ویتامین B2 یا ریبوفلاوین همراه است. کمبود ویتامین B در بدن می‌تواند به التهاب غشای دهان، پوست، چشم و دستگاه گوارش منجر شود. همراه با ترک در گوشه‌های دهان، ممکن است از علایمی مانند تورم غشاهای مخاطی، ملتهب شدن پلک‌ها، زخم روی لب یا دهان و قرمزی پوست رنج ببرید.

پف چشم

پف چشم‌ها یا حلقه‌های تیره زیر چشم معمولاً در اثر کمبود خواب ایجاد می‌شود. با این‌ حال، اگر پف چشم‌ها با وجود خواب کافی مشاهده شود، ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی اساسی باشد. به عنوان مثال، ممکن است به دلیل بیماری چشمی تیروئید باشد. این وضعیت باعث تورم بافت و ماهیچه های اطراف چشم می شود.

منبع سلامت نیوز

آگهی
دکمه بازگشت به بالا