سلامت

چرا پشت‌ درد یا کمر درد می‌گیریم؟

معمولاً وقتی از درد پشت صحبت می‌کنیم، منظور درد و گرفتگی عضلانی در قسمت پایینی کمر (یا ستون فقرات کمری) است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، کمردرد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌ها و عوارض گوناگون باشد که ممکن است خود کمر یا بخش‌های دیگری از بدن را دچار کرده باشند.

در بسیاری موارد پزشکان پس از معاینه بیمارانی که از کمردرد شکایت دارند، علت واضحی برای درد پیدا نمی‌کنند.

بالا رفتن سن اغلب یک عامل مقصر در ایجاد کمردرد است. با گذشت زمان، استخوان‌ها و مفاصل کمر شروع به تغییر می‌کنند. دیسک‌های بین‌مهره‌ای (ساختارهایی که به عنوان بالشتک بین استخوان‌های ستون فقرات یا مهره‌ها عمل می‌کنند) به تدریج سایش پیدا می‌کنند و گاهی اوقات تکه‌تکه می‌شوند. این تغییرات ساختاری گاهی می‌تواند باعث درد شود.

یکی دیگر از علل کمردرد که شیوع کمتری دارد، بیرون‌زدگی یا فتق دیسک بین‌مهره‌ای است.

دیسکی که از بین‌مهره‌ها بیرون زده است ممکن است در فضای خارج از استخوان بر اعصابی که از نخاع منشعب می‌شوند، بیاورد. هنگامی که عصب سیاتیک که در ادامه مسیرش به سمت پایین به باسن و ساق پا می‌رسد، زیر فشار قرار می‌گیرد، بیماری «سیاتیک» ایجاد می‌شود.

با این حال، بیشتر موارد کمردرد ناشی از کشیدگی یا رگ به رگ شدن به دلیل استفاده بیش از حد از کمر، فعالیت جسمی شدید و غیرمعمول، بلند کردن بار بیش از حد سنگین یا تصادفات است.

در اغلب موارد کمردرد بهترین اقدام این است که صبر کنید و ببینید که آیا درد خودبه‌خود برطرف می‌شود یا خیر. اگر درد بعد از سه تا چهار روز بهبود نیافت، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

چه وقت باید کمردرد را جدی گرفت؟

کمردرد ممکن است با علائم گوناگونی بروز کند، اما برخی از علائم هشداردهنده هستند و ممکن است نشان دهند که کمردرد علت جدی‌تری دارد، ازجمله این علائم:

– داشتن تب

-وارد آمدن ضربه اخیر به ستون فقرات

– کاهش وزن

– داشتن سابقه سرطان

-بروز علائم عصبی مانند بی‌حسی، ضعف یا بی‌اختیاری (از دست دادن کنترل ادرار یا مدفوع) است.

در صورت بروز هر یک از این علائم، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

کمردرد من چقدر طول می‌کشد؟

اینکه کمردرد چقدر طول بکشد بستگی به علت آن دارد. برای مثال، اگر درد شما ناشی از فشار ناشی از فعالیت بیش از حد باشد، علائم معمولاً طی روزها یا هفته‌ها فروکش می‌کنند و ممکن است بتوانید به تدریج به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. با این حال، باید از بلند کردن اجسام سنگین، نشستن طولانی‌مدت یا خم شدن یا چرخش ناگهانی تا زمانی که کمرتان بهتر شود، اجتناب کنید.

زنانی که کمردرد ناشی از اضافه‌وزن بارداری دارند، تقریباً همیشه پس از زایمان بهتر می‌شوند. افرادی که چاق هستند ممکن است قبل از کاهش کمردرد نیاز به کاهش وزن داشته باشند.

افراد مبتلا به کمردرد ناشی از عفونت کلیه یا پیلونفریت معمولاً ظرف چند روز پس از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک احساس بهتری پیدا می‌کنند، اگرچه معمولاً نیاز به ادامه مصرف آنتی‌بیوتیک تا دو هفته دارند.

افراد مبتلا به اشکال جدی‌تر کمردرد ناشی از مشکلات مربوط به مهره‌ها یا اعصاب نخاعی ممکن است کمردرد پایدارتری داشته باشند که ممکن است ماه‌ها سال‌ها طول بکشد.

درمان‌های خانگی برای کمردرد

ممکن است بسته به منشأ کمردرد و شدت آن لازم باشد چند درمان خانگی را امتحان کنید تا دردتان کاهش یابد:

سرما و گرما درمانی:‌ بهتر است بلافاصله پس از آسیب دیدن کمر از کمپرس سرد یا کیسه یخ استفاده کنید، نه از گرما، زیرا این کار می‌تواند با بی‌حس کردن ناحیه درد را کاهش داده و از تورم جلوگیری کند یا تورم را کم کند. اما حدود ۴۸ ساعت پس از شروع کمردرد، استفاده از پدهای گرم‌کننده یا بطری آب گرم روی کمر ممکن است سودمندتر باشد. گرما درد عضلات را تسکین می‌دهد و جریان خون را افزایش می‌دهد که به روند بهبودی کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که گرما درمانی فقط برای هفته اول مفید است.

استراحت در بستر به شکل محدود:‌استراحت کامل در بستر زمانی پایه اصلی درمان کمردرد بود. اما اکنون پزشکان می‌دانند که بهتر است حتی در هنگام کمردرد به حرکت کردن ادامه دهید تا ماهیچه‌های شما سفت نشوند. اما استراحت در رختخواب همچنان می‌تواند تسکین‌دهنده مفیدی برای کمردرد باشد، به‌خصوص اگر درد شما آن‌قدر شدید باشد که نشستن یا ایستادن شما را آزارنده کرده باشد. اما سعی کنید استراحت در بستر را به چند ساعت در هر بار محدود کنید و دوره آن هم بیشتر از یک یا دو روز نباشد.

فعالیت بدنی:‌ ورزش به ساخت عضلات قوی و انعطاف‌پذیر کمک می‌کند که کمتر در معرض آسیب دیدن باشند. همچنین می‌تواند به روند بهبود کمردرد کمک کند، از مشکلات در آینده جلوگیری کند و عملکرد را بهبود بخشد. با پزشک خود یا متخصص بهداشتی دیگر برای طرح‌ریزی یک برنامه ورزشی مشورت کنید.

درمان‌های مکمل

چندین نوع درمان مکمل ممکن است به تسکیم کمردرد کمک کنند. ازجمله:

طب سوزنی، که در آن درمانگرها سوزن‌های استریل شده نازک در حد قطر مو را در نقاط معینی از بدن فرو می‌برند تا به قول آنها انرژی مسدود شده را آزاد کنند.
دست‌کاری ستون فقرات که در آن درمانگران کایروپراکتیک به طور مستقیم به بدن فشار وارد می‌کنند تا با اصطلاح خودشان تراز ستون فقرات را اصلاح کنند.

ماساژ درمانی برای شل کردن عضلات دردناک

درمان‌های حرکتی، مانند یوگا و تای چی، که می‌تواند به کشش و تقویت عضلات پشت کمک کند.

اگرچه شواهد در مورد مؤثر بودن این درمان‌ها در کمردرد متناقض بوده است، اما این درمان‌ها اغلب زمانی مؤثر واقع می‌شوند که با سایر درمان‌های خانگی همراه می‌شوند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا