سلامت

چه کسانی نباید اسپیرونولاکتون مصرف کنند؟

اسپیرونولاکتون، یک داروی فشار خون می باشد که ممکن است به از بین بردن آکنه کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در نوجوانان و بزرگسالان است. بسیاری از عوامل، از پوست چرب گرفته تا تعریق شدید و رطوبت، می توانند منجر به آکنه و جوش های پوستی شوند. با این حال، یکی از رایج ترین محرک ها، تغییرات هورمونی است.

آکنه هورمونی زمانی ایجاد می شود که تغییرات هورمونی باعث افزایش تولید چربی (سبوم) در پوست می شود که می تواند منجر به علائم مختلفی از جمله جوش های سرسفید، جوش های سر سیاه و کیست شود. آنها معمولاً روی صورت، گردن، پشت و شانه ها ظاهر می شوند و بیشتر از سایر قسمت های صورت روی پیشانی ظاهر می شوند.

هنگامی که صحبت از درمان آکنه هورمونی خفیف می شود، چندین محصول و داروی بدون نسخه (OTC) وجود دارد که توسط پزشکان تجویز می شود که قول تسکین و بهبودی را به شما می دهند. یکی از این داروها اسپیرونولاکتون است که در درجه اول برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی درماتولوژی زنان نشان داد که بیش از 90 درصد از زنان پس از مصرف اسپیرونولاکتون بهبود یافته اند و اکثر آنها کاهش قابل توجهی در آکنه در صورت، سینه و پشت خود داشته اند. با این حال، نویسندگان مطالعه همچنان بر نیاز به تحقیقات بیشتر قبل از تعیین دارو به عنوان اولین انتخاب درمان آکنه تاکید می کنند.

استفاده از اسپیرونولاکتون در درمان آکنه

اسپیرونولاکتون دارویی است که عمدتاً به عنوان یک ادرارآور (قرص آب) برای درمان احتباس مایع(ادم) در شرایطی مانند نارسایی قلبی، بیماری کبد و بیماری کلیوی استفاده می شود. همچنین برای درمان فشار خون بالا و برخی عدم تعادل های هورمونی مانند هیپرآلدوسترونیسم کاربرد دارد.

با این حال، این دارو در سال های اخیر به دلیل استفاده غیرقابل برچسب آن در درمان آکنه، به ویژه در زنان بالغ، مورد توجه قرار گرفته است.

اسپیرونولاکتون برای درمان آکنه در مواردی که عوامل هورمونی، مانند تولید بیش از حد آندروژن، باعث ایجاد آکنه می شود، توصیه می شود.

آندروژن ها هورمون های مردانه ای هستند که هم در مردان و هم در زنان وجود دارند اما به طور معمول در مردان در سطوح بالاتری قرار دارند. اسپیرونولاکتون با مسدود کردن اثرات آندروژن ها بر روی پوست عمل می کند و در نتیجه تولید چربی را کاهش می دهد و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می کند.

چه کسانی نباید برای درمان آکنه اسپیرونولاکتون مصرف کنند؟

اسپیرونولاکتون به طور کلی برای زنان بزرگسال مبتلا به آکنه هورمونی توصیه می شود، به ویژه آنهایی که به سایر درمان های آکنه مانند داروهای موضعی یا آنتی بیوتیک های خوراکی پاسخ خوبی نداده اند.

به دلیل خطر عوارض جانبی زنانه مانند حساسیت یا بزرگ شدن سینه (ژنیکوماستی) کمتر برای مردان تجویز می شود.

اسپیرونولاکتون برای آکنه زمانی تجویز می شود که سایر درمان ها شکست خورده باشند یا برای مواردی که آکنه به وضوح از طریق هورمون ها ایجاد می شود.

اگر فردی مبتلا به بیماری کلیوی باشد، باردار باشد یا قصد بارداری داشته باشد، سابقه سرطان سینه داشته باشد یا از مکمل‌های پتاسیم یا سایر داروهایی که سطح پتاسیم را افزایش می‌دهند مصرف کند، نسبت به استفاده از این دارو باید احتیاط کند و هشدار باشد.

مانند هر داروی دیگری، اسپیرونولاکتون نیز عوارض جانبی خاصی دارد که عبارتند از:

  • افزایش ادرار
  • حساس شدن یا بزرگ شدن سینه در مردان و زنان
  • بی نظمی قاعدگی در زنان
  • فشار خون پایین (هیپوتانسیون)
  • سطوح بالای پتاسیم (هیپرکالمی) که می تواند خطرناک باشد

برای افرادی که اسپیرونولاکتون را برای درمان آکنه در نظر می گیرند ضروری است که در مورد خطرات و مزایای بالقوه با پزشک خود صحبت کنند.

کنترل منظم سطح پتاسیم و فشار خون ممکن است در طول درمان ضروری باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا