سلامت

مبارزه با کالاهای مضر سلامت باید در اولویت حکمرانان باشد

رئیس‌ هیات مدیره انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران:

رئیس‌ هیات مدیره انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران گفت: مبارزه با کالاهایی که برای سلامت مردم ضرر دارد، باید در اولویت حکمرانان باشد تا بتوان اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایمنی غذا یک عنصر اساسی سلامت عمومی و امنیت غذایی جهانی است؛ خوراک ناایمن حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها یا مواد شیمیایی مضر می‌تواند موجب ایجاد بیش از ۲۵۰ بیماری شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که سالانه ۶۰۰ میلیون نفر پس از خوردن غذای آلوده بیمار می‌شوند که این امر با مرگ ۴۲۰ هزار نفر از آن‌ها همراه است.

هر سال در راستای افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، در هفتم ژوئن برگزار می‌شود. این روز که امسال با هجدهم خردادماه مقارن شده است، توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آداب و ایمنی غذا در تمام مراحل زنجیره غذایی تعیین شده است.

سازمان ملل امسال شعار «ایمنی مواد غذایی، آمادگی برای موارد غیرمنتظره» را برای این روز انتخاب کرده است تا نقش مهم ایمنی غذا را در حصول اطمینان از دسترسی همه به غذای ایمن، مغذی و کافی را گوشزد کند.

در این پیوند، موضوع تبلیغ کالاها و موادخوراکی آسیب رسان به سلامت از طریق رسانه ها بخصوص رادیو و تلویزیون یکی از موضوعاتی است که همواره مورد بحث و دغدغه کنشگران حوزه سلامت غذایی بوده است.

بسیاری از اقدامات لازم در حوزه غذا انجام نشده است

رئیس‌ هیات مدیره انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا در این باره می گوید: در دهه های گذشته کارشناسان بخش سلامت رنج‌های بسیاری متحمل شدند تا بحث سلامت غذایی جامعه را پیگیری کنند اما با این وجود هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و بسیاری از اقدامات لازم در حوزه غذا انجام نشده است.

ربابه شیخ الاسلام با انتقاد از تبلیغ موادغذایی مضر برای سلامت جامعه از جمله فرآورده‌های پروتئینی و نوشیدنی‌های گازدار اظهار کرد: متاسفانه سلامت مردم برای صدا و سیما اولویت نیست بلکه کسب درآمد اهمیت بیشتری دارد.

این کارشناس تغذیه افزود: نتیجه چنین رویکردی این است که شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه هستیم که این شرایط نامطلوب حتما به نفع عده‌ای است.

شیخ الاسلام با بیان اینکه باید سلامت مردم در اولویت باشد، اظهار داشت: اکنون نظام بهداشت و درمان به نحوی است که بر درمان بیماری استوار است و حتی بیمه ها برای اقدامات پیشگیرانه از بیماری هزینه نمی کنند.

رئیس‌ هیات مدیره انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران تاکید کرد: در چنین شرایطی حتی اگر هزینه درمان بیماری زیاد باشد، پوشش های بیمه مکمل درمان بخشی از هزینه را جبران می‌کند و اینجاست که می بینیم باز درمان در اولویت است نه پیشگیری از بیماری.

وی اظهار داشت: این در حالیست که باید اقدامات پیشگیرانه را در اولویت نظام سلامت باشیم تا بیماری های غیرواگیردار کاهش یابد.

این متخصص حوزه سلامت و تغذیه این انتقاد را مطرح کرد که برخی گروه‌های مرتبط با سلامت جامعه نه تنها حاضر نیستند برای پیشگیری از بیماری آحاد مردم هزینه کنند، بلکه چوب لای چرخ محققانی می گذارند که در این زمینه فعالیت می کنند و دغدغه سلامت جامعه را دارند.

شیخ الاسلام با بیان اینکه حدود نیم قرن است که روی موضوع سلامت تغذیه‌ای کشور تمرکز دارد، اظهار داشت: برای نمونه سالهاست برای مبارزه با قلیان تلاش کردیم ولی در عمل شاهد رشد قلیان‌سراها هستیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که هدف حکمرانی پیشگیرانه نباشد و ساختارهای موجود این پیشگیری را دنبال نکنند و به جای آن دنبال تجارت باشند، ما در بیماری‌ها غوطه‌ور خواهیم بود.

منبع سلامت نیوز
آگهی
دکمه بازگشت به بالا