سلامت

 افزایش سریالی حملات قاچاقچی‌ها به جنگلبان‌ها

 ساعت ۲ بامداد چند قاچاقچی سوار بر وانت به ایست بازرسی جنگلبانی در ساری شلیک می‌کنند. کسی کشته نمی‌شود، اما نگهبان‌های منابع طبیعی زخمی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-‌ساری می‌گوید که این سومین حمله مسلحانه قاچاقچیان در سال جدید در مازندران است. قاچاقچیان چوب فقط با اسلحه گرم در جنگل‌های هیرکانی حرف می‌زنند. آنها برای اینکه بتوانند محموله قاچاق خود را از ایستگاه خارج یا جنگلبان‌ها را منصرف کنند، ایستگاه را به رگبار می‌بندند تا با ایجاد رعب و وحشت حواس آنها را پرت کنند.

هر بار که قاچاقچی‌ها به ایستگاه‌های جنگلبانی حمله می‌کنند، چون خیلی از این ایستگاه‌ها مجهز به دوربین مداربسته نیستند می‌توانند به‌ راحتی از زیر بار تخلف فرار کنند. اگر جنگلبان یا نگهبانی هم مقاومت کند و اجازه قطع درختان را ندهد، می‌روند سراغ برخوردهای قهری و انتقام می‌گیرند. موسی مقیمی‌مهر، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- ساری می‌گوید که در شب حادثه، این ایستگاه دوربین مداربسته نداشته است، برای همین نخستین اقدام او در منابع طبیعی مازندران مجهز کردن تمام ایست‌های بازرسی محموله‌های جنگلی به دوربین مداربسته است؛ کاری که چندان راحت نیست، چون آنها نزدیک به ۱۰۰ پاسگاه دارند و این کار نیاز به تأمین اعتبار جدید دارد. مقیمی‌مهر می‌گوید که این دوربین‌ها، هم جان جنگلبان‌ها را نجات داده و هم تعداد این حملات را کاهش می‌دهد. آنها با نصب دوربین‌های مداربسته راحت‌تر می‌توانند قاچاقچیان و میزان قاچاق را ارزیابی کنند.

گفت و گو با اسلحه

افزایش سریالی و بی‌سابقه حملات قاچاقچی‌ها به جنگلبان‌ها از سال ‌جاری شروع شد. وقتی قاچاقچیان با مقاومت جنگلبان‌ها برای حراست از منابع طبیعی مواجه شدند از انجام هیچ کاری برای اذیت و آزارشان دریغ نکردند. حملات قبلی قاچاقچیان اما هولناک و غم‌انگیزتر است. آنها یک‌بار روی ماشین سازمان منابع ‌طبیعی اسید ریختند. بینی یکی از جنگلبان‌ها را شکستند و تهدید کردند به خانه‌هایشان حمله می‌کنند که این کار را هم انجام دادند. آنها شبانه به خانه چند جنگلبان حمله کرده و به در و پنجره‌های خانه‌های آنها تیراندازی کردند. صدای شکستن در و پنجره خانه جنگلبان‌های آملی از جلوی چشم خانواده‌های آنها کنار نمی‌رود.

فرمانده عملیات محافظت از منابع طبیعی شهرستان آمل گفته بود: قاچاقچی‌ها چاقو، تبر، تفنگ و آدم، هر چه که باید، دارند اما جنگلبان‌ها چه؟ هیچ، هر روز با دست‌ خالی با این جماعت مبارزه می‌کنند. بارها به من و همکارانم گفته‌اند اگر محکوم شویم شما و خانواده‌هایتان را آتش می‌زنیم؛ اتفاقی که باعث شد سرانجام جنگلبانان در آینده نزدیک مسلح شوند. فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی در واکنش به این حملات گفته بود: فقط در فروردین‌ماه 15 تعرض به جنگلبانان در حین انجام وظیفه صورت گرفته است که حکایت از افزایش 36 درصدی این حملات نسبت به سال گذشته دارد. در همین راستا تصمیم داریم نیروهای خود را با سلاح دارای بازدارندگی مناسب تجهیز کنیم و تلاش داریم این تجهیزات را بزودی به دست آنان برسانیم.

جنگلبانان مسلح می‌شوند

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-ساری درباره آخرین وضعیت تجهیز جنگلبان‌ها به سلاح می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بعد از واگذاری این مسئولیت به ‌طور جدی دنبال کردم مسأله قاچاق چوب است. طبق آخرین صحبت‌هایی که با سازمان منابع طبیعی داشتم، تجهیز جنگلبان‌ها در دستور کار است. قرار شده همکاران ما به وسایل دفاع شخصی مثل شوکر، دستبند و اسلحه مجهز شوند. در حال حاضر درخواست‌هایی هم برای تأمین این تجهیزات شده است و نوع اسلحه در آینده مشخص خواهد شد.

مقیمی‌مهر درباره جزئیات حمله به پایگاه ایست بازرسی جنگل می‌گوید: تعدادی قاچاقچی ۹ خردادماه به پایگاه بازرسی ما حمله کردند و با شلیک اسلحه به این ایستگاه آسیب زدند. خوشبختانه همکاران ما صدمه جدی‌ای ندیدند، اما به ایستگاه نگهبانی خسارت وارد شد. جنگلبان‌ها قاچاقچی‌ها را می‌شناختند و آنها جزو قاچاقچیان سابقه‌دار هستند. در حال حاضر نیروی انتظامی با دستور مراجع قضایی برای دستگیری این افراد اقدام کرده است که امیدواریم این اتفاق هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی با تقدیر از مسئولیت‌پذیری نگهبان‌های منابع طبیعی ادامه می‌دهد: علت تداوم این حملات، احساس مسئولیت و وظیفه‌شناسی مأموران ماست زیرا آنها عرصه را برای قاچاقچی‌ها تنگ کرده‌اند و برای همین است که آنان تلاش می‌کنند با تیراندازی و ایجاد رعب و وحشت مأموران ما را منصرف کنند. این اتفاق سومین حمله مسلحانه قاچاقچیان در سال جدید محسوب می‌شود؛ البته آمار درگیری‌ها بیشتر است و این ۳ مورد فقط مربوط به درگیری‌های مسلحانه می‌شود.

مقیمی‌مهر تأکید می‌کند: این حملات نمی‌تواند ذره‌ای در اراده جنگلبان‌ها و نگهبان‌ها خدشه وارد کند. همکاران ما با جدیت مسائل مربوط به حفاظت از منابع طبیعی را پیگیری می‌کنند و این حملات تأثیری در اراده و پشتکار آنها برای عمل به وظیفه خود نخواهد داشت. وی در پاسخ به این سؤال که آیا محموله قاچاق بعد از تیراندازی از ایستگاه خارج شده است، می‌گوید: اغلب این افراد برای خارج‌ کردن محموله‌های چوب از چند سواری و یک نیسان استفاده می‌کنند. بدین ترتیب که ابتدا خودروی اول وارد ایستگاه می‌شود تا مسیر را کنترل کند. در حملات اولیه و تیراندازی، مأموران ما مقاومت می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود خودروی دوم نتواند محموله قاچاق را خارج کند.

پیش از این فرمانده عملیات محافظت از منابع طبیعی شهرستان آمل گفته بود که آزار و اذیت نگهبان‌های منابع طبیعی کار هر روزه قاچاقچی‌هاست. چند نفری با ماشین‌هایشان سر راه نگهبان‌ها سبز می‌شوند و بی‌دلیل آنها را به باد مشت و لگد می‌گیرند. مقیمی‌مهر هم می‌گوید: قاچاقچی‌ها برای خروج قاچاق چوب باید از پایگاه‌های ایست بازرسی محمولات جنگلی عبور کنند که این موضوع سبب تشدید حملات به نگهبان‌ها می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا