سلامت

این روان‌شناسان عامل طلاق هستند!

این روزها اینستاگرام و فضای مجازی پر شده از ویدیوها و تصاویر افرادی که خود را به عنوان روانشناس و مشاور خانواده و… جا می‌زنند؛ در حالی که رئیس سازمان نظام روان‌شناسی می‌گوید: «بسیاری از این افراد برای مداخلات روان‌شناختی سواد آکادمیک ندارند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،: امروزه اینستاگرام و فضای مجازی پر شده از ویدیوها و تصاویر افرادی که خود را به عنوان پزشک، روان‌شناس، مشاور خانواده و… جا می‌زنند و با دادن اطلاعاتی بی‌پایه و اساس و به اصطلاح دنیای رسانه «مطالب زرد» به خورد زندگی‌ها می‌دهند و بنیان یک خانواده را خراب می‌کنند. این در حالی است که بیشترین کاربران اینستاگرام نوجوانان و جوانانی هستند که قرار است در آینده زندگی تشکیل دهند و پرورش‌دهنده نسل بعدی جامعه باشند. به گفته رئیس سازمان نظام روان‌شناسی خیلی از این مشاورنماها خودشان هم نمی‌دانند که با دادن اطلاعات زرد به کاربران چه بلایی بر سر آینده جوانان می‌آورند. زیرا آنها حتی در خصوص عواقب اطلاعاتی که ارائه می‌دهند تا زندگی شما را نجات دهند، اطلاعاتی ندارند، زیرا سواد آکادمیک و دانشگاهی ندارند.در ادامه برخی از اطلاعات غیرعلمی این مشاورنماها و تأثیرات منفی آنها را در زندگی زوجین بررسی خواهیم کرد.

«اگر می‌خوای همیشه دنبالت باشه، بهش توجه نکن!»

از قدیم گفتند از محبت خارها گل می‌شود. اگر کمی به زندگی مادرها و مادربزرگ‌هایمان نگاه کنیم می‌بینیم که پایه و اساس زندگی‌های ماندگار آنها را محبت و گذشت طرفین تشکیل می‌دهد.اما براساس آمار، در فاصله سال‌های ۷۸ تا ۹۸ تعداد ازدواج‌ها ۱۷ درصد کاهش یافته و تعداد طلاق‌ها رشد ۲۲۶ درصدی داشته است.

به عبارت دیگر تعداد طلاق‌های ثبت‌شده در سال ۹۸ بیش از سه برابر سال ۷۸ است. علاوه ‌براین در سال ۹۸ از هر هزار مرد متاهل ایرانی ۸ نفر و از هر هزار زن متاهل هم ۸٫۱ نفر طلاق گرفتند.اگر به روابط به اصطلاح امروزی دقت کنیم می‌بینیم که در اکثر موارد دوام آن چنانی ندارند، زیرا برخی از زوجین بابت کوچکترین کاری که برای یکدیگر انجام می‌دهند چرتکه می‌اندازند.

یکی از جملاتی که در ویدیوی این افراد بسیار دیده می‌شود این است که «به ازای هر سه تماس او یک بار تماس بگیر، اگر او 10 بار می‌گوید دوستت دارم تو یک بار بگو دوستت دارم…» در اصل این افراد غیر متخصص جیره‌بندی عاطفی را به شما می‌آموزند نه راه و رسم یک زندگی ماندگار را.

«اگر این کارها را برایت انجام می‌دهد، یعنی به تو علاقه‌مند است…»

اگر اهل فضای مجازی باشید دیده‌اید که برخی از مشاورنماها در پست‌های اینستاگرام‌شان شروع به بازگویی برخی از مشخصه‌های ظاهری فردی که به شما علاقه‌مند است و یا علاقه‌ای به شما ندارد می‌کنند.زمانی که یک دختر و یا پسر این ویدیو را نگاه می‌کند تصور می‌کند که فرد مقابلش حتما باید این نشانه‌ها را داشته باشد تا گویای علاقه‌اش باشد. در حالی که ممکن است آن دختر یا پسر درونگرا باشد و یا به گونه دیگری علاقه خود را ابراز کند؛ یا برعکس ممکن است احترام گذاشتن و صحیح برخورد کردن با افراد جزو ویژگی‌های آن شخص باشد و این جملات باعث پیش آمدن سوتفاهم و یا علاقه یک طرفه در جوانان شود.

مشاورهایی که روان‌شناسان را بدنام می‌کنند

علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص روان‌شناس‌نماها می‌گوید: روان‌شناس‌نماها به دلیل اینکه دوره‌های علمی مداخلات روان‌شناختی را طی نکردند، بر روی مسائل غیرعلمی تمرکز می‌کنند و افراد را به سمت و سویی می‌برند که از نظر علمی فاقد وجاهت کامل است. این افراد به مراجعین خود توصیه‌هایی می‌کنند که می‌تواند پیامدهای زیادی از جمله طلاق داشته باشد.

بخش قابل توجهی از این طرز فکر که «خود روان‌شناس‌ها عامل طلاق هستند» بخاطر همین روان‌شناس‌نماها به وجود آمده است؛ زیرا روان‌شناسی که تحصیل کرده دانشگاهی باشد هیچ وقت در مشاوره بلافاصله به مراجعه‌کننده خود پیشنهاد طلاق، روابط فرا زناشویی و… نمی‌دهد. وی در ادامه می‌گوید: روان‌شناس‌نماها به دلیل عدم توانمندی برای مداخلات درست در روابط زوجین، پیشنهادهای دم‌دستی داده و ساده‌ترین و رایج‌ترین کاری که برای رفع یک مشکل وجود دارد را مطرح می‌کنند.

رسانه برای آگاه‌سازی مردم در جهت فاصله گرفتن از این روان‌شناس‌نماها بسیار مؤثر است.

عدم پیگیری قانونی سازمان نظام‌ روان‌شناسی برای جمع‌آوری مشاورنماها

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون سازمان نظام روان‌شناسی برای برخورد با روان‌شناس‌نماها اقدام قانونی انجام داده است؟ توضیح می‌دهد: اقدامات قانونی در چارچوب معاونت انتظامی سازمان نظام روان‌شناسی قرار می‌گیرد. هر فردی که به سراغ روان‌شناس‌نماها رفته و با مشکل مواجه شده است می‌تواند از طریق این معاونت به سازمان نظام روان‌شناسی شکایت کند، حتما شکایت او پیگیری خواهد شد. اما این سازمان به صورت مستقل برای جمع‌آوری روان‌شناس‌نماها اقدام قانونی انجام نداده و فقط صرفاً لیست این افراد را در سایت سازمان قرار داده است؛ افرادی که می‌خواهند به مشاور و یا روان‌شناس مراجعه کنند می‌توانند برای پیدا کردن یک روان‌شناس متخصص، به لیست روان‌شناسان سازمان نظام‌ روان‌شناسی مراجعه کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا