دانش و فناوری

اجرای پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی در پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیر پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان از اجرای چند طرح پژوهشی در زمینهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان خبر داد.

احسان بنی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۸۶ با موافقت قطعی وزارت علوم، در قالب یک گروه تحقیقاتی انرژی آغاز به کارکرد و در سال ۱۳۹۱ پس از کسب موافقت اصولی به پژوهشکده تبدیل شد و اکنون با سه زیرگروه پژوهشی مشغول به فعالیت است.

وی افزود: انجام فعالیت‌های مختلف علمی- پژوهشی در زمینهٔ استفاده هر چه بیشتر از تبدیل انرژی و تولید، توزیع و مصرف بهینه صورت‌های مختلف انرژی و همچنین کاهش تلفات و انرژی در دستگاه‌های قدرت و توزیع از رسالت‌های این پژوهشکده است.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده فنی مهندسی در خصوص سه زیرگروه پژوهشی این پژوهشکده، گفت: گروه‌های پژوهشی تبدیل انرژی، برنامه‌ریزی و بهره‌برداری سیستم‌های قدرت و انرژی‌های تجدیدپذیر در این مرکز فعال هستند که با ۲۰ نفر اعضای هیات علمی از گروه‌های مهندسی برق، مکانیک، شیمی، عمران و یک نفر فیزیک به انجام پروژه‌های تحقیقاتی این حوزه مشغول هستند.

بنی اسدی با بیان اینکه از سه سال پیش در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت‌هایی در خصوص انرژی خورشیدی و باد آغاز شده که بر اساس نقشه راه اهداف و رویکردهای آن تعیین‌ شده است، در خصوص شاخص‌ترین پروژه‌های در حال اجرای این پژوهشکده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند طرح شاخص در حال اجرا داریم که در سه هسته انرژی‌های تجدید پذیر، وسایل نقلیه الکتریکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های صنعت است.

این عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان، توضیح داد: پروژه خاص در هسته انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان در خصوص سیستم‌های تولید و ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند که به‌ موجب آن تولید برق و حرارت و ذخیره آن انجام می‌شود.

بنی اسدی ادامه داد: در هسته وسایل نقلیه الکتریکی بر روی خودروها و وسایل نقلیه سبک که به‌ صورت الکتریکی یا هیبریدی کار می‌کنند، متمرکز است. این نمونه خودروها بحث جدیدی است، در کمتر از یک سال گذشته چند پایان‌نامه در گروه برق و مکانیک بر روی این موضوع کار شده است.

وی در توضیح فعالیت‌های هسته بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های صنعت، گفت: در این حوزه پروژه خاص سیستم‌های سرمایش خورشیدی به معنی استفاده از سیستم‌های خورشیدی برای تأمین برودت در ساختمان با هدف کاهش مصرف برق و گاز در حال اجرا است.

بنی اسدی همچنین از اجرای چند پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت مانند همکاری با فولاد مبارکه و وزارت نیرو خبر داد.

مدیر پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان از اعلام فراخوان جذب محقق پسادکتری با حمایت صنعت در این پژوهشکده خبر داد و اعلام کرد: جهت انجام یک طرح پژوهشی صنعتی در پژوهشکده انرژی دانشگاه اصفهان با موضوع «شبیه‌سازی باتری سرب اسیدی» به یک محقق پسادکتری با شرایط داشتن مدرک دکتری در یکی از رشته‌های مهندسی مکانیک، مواد و مهندسی شیمی یا رشته شیمی نیازمند هستیم.

وی اضافه کرد: شخص مورد نظر باید سابقه کار با نرم‌افزارهای شبیه‌سازی عددی سیستم‌های الکترو شیمیایی را داشته باشد.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا