دانش و فناوری

ارتباط منسجم صنعت و دانشگاه در حوزه زیست‌فناوری/ تهدید تحریم چگونه به فرصت پیشرفت تبدیل شد؟


در طرح تقسیم کار ملی، پس از مدتی دانشگاه‌های کشور در هر یک از موضوعات زیست‌فناوری، به عنوان شاخصی برای پاسخگویی به نیاز و مشکلات صنعت تبدیل خواهند شد و صنایع مختلف می‌توانند مشکلات خود را در دانشگاه‌ها مطرح نمایند.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در  گفتگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس در خصوص ارتباط میان صنعت و دانشگاه در حوزه فناوری‌های زیستی گفت: ستاد توسعه زیست‌فناوری با حدود 100 دانشگاه در ایران، قرارداد دوجانبه دارد؛ به این صورت که اگر دانشگاه مورد نظر در موضوعات مشخص‌شده توسط این ستاد ورود کند، برای انجام پایان‌نامه‌ها، پروژه‌ها، فرصت‌های مطالعاتی و غیره  مورد حمایت قرار خواهد گرفت. در قالب این طرح،‌ بیشتر موضوعات فناوری‌های زیستی توسط دانشگاه‌های کشور پوشش داده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: این طرح که تحت عنوان «تقسیم کار ملی» در نقشه جامع علمی کشور توسط شورای انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است، به طور جدی در ستاد توسعه زیست‌فناوری پیگیری می‌شود و حاصل بررسی هشت‌ساله نقشه فناوری‌های زیستی کشورهای جهان است. در حال حاضر، این طرح پس از یک تلاش چهارساله در حال رسیدن به بلوغ خود است.

به گفته وی، در نتیجه این طرح، پس از مدتی دانشگاه‌های کشور در هر یک از موضوعات زیست‌فناوری، به عنوان شاخصی برای پاسخگویی به نیاز و مشکلات صنعت تبدیل خواهند شد و صنایع مختلف می‌توانند مشکلات خود را در دانشگاه‌ها مطرح نمایند.

قانعی، در خصوص بومی‌سازی پیچیده‌ترین فناوری‌های زیستی مانند «واکسن» و «داروهای زیستی» در سایه تحریم گفت: عدم عضویت کشور در سازمان تجارت جهانی، علی‌رغم مشکلاتی که برای کشور دارد، یک فرصت را برای رشد فناوری‌های زیستی فراهم کرده است. به این صورت که عدم عضویت در این سازمان، ایران را درگیر پیچیدگی‌های قوانین پتنت نکرده است.

او با تشریح این فرایند گفت: تهدیدات مختلف از قبیل تحریم، باعث می‌شود سعی کنیم بر توان خود تکیه کنیم و فناوری‌های خود را توسعه دهیم. توسعه و پیشرفت فناوری‌های بومی، باعث افزایش قدرت و اقتدار کشور نیز خواهد شد. این امر در دیپلماسی و روابط بین‌المللی نیز ابزار مهمی است و می‌تواند اهداف دیپلماسی را نیز دنبال نماید.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری تصریح کرد: عضویت در سازمان تجارت جهانی بدون داشتن فناوری موجب خروج ارز و تبدیل‌شدن کشور به یک خریدار می‌شود؛ که با همت نخبگان کشور این تحریم تبدیل به فرصت شد و توانستیم فناوری‌های مختلف را در درون کشور بومی کنیم. اکنون که به یکی از کشورهای صاحب فناوری تبدیل شده‌ایم،‌ عضویت در سازمان تجارت جهانی،‌ امکانی در جهت صادرات و فروش محصولات خواهد بود.

قانعی تأکید کرد: تکیه بر توان نخبگان کشوری برای حل مشکلات در تمام نقاطی که مورد تهدید قرار گرفته‌ایم،‌ اصل مهمی است که باید مورد توجه حکمرانان قرار گیرد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا