دانش و فناوری

افزایش قیمت خودروها توسط شورای رقابت تایید شد؛ تمامی محصولات ایران‌خودرو و سایپا بیش از ۸ درصد گران شدند

در حالی که خودروهای داخلی دو گروه ایران خودرو و سایپا هفته را با روند نزولی آغاز کرده بودند بار دیگر شاهد اعمال افزایش قیمت در زمان نزولی شدن بازار هستیم که برای چندمین بار متوالی در بازه زمانی نزولی شدن قیمت های بازار رخ  می‌دهد. در واقع شورای رقابت که از چند هفته قبل در صدد اعمال اولین افزایش قیمت سال ۱۴۰۰ بود، سرانجام در بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه داد و در مورد تعیین میزان افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ تصمیم گیری کرد. نتیجه این جلسه چیزی نبود جز افزایش بیش از ۸ درصدی قیمت تمامی خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا برای سال ۱۴۰۰.

تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت که ۶ ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل این که نرخ تورم پایین بود، افزایش قیمت مجددی در بازار خودرو اعمال نشده بود. اما حالا و بر اساس مصوبه جدید شورای رقابت، برای محصولات ایران ‎خودرو به طور متوسط ۸/۲ درصد و برای محصولات سایپا به طور متوسط ۸/۹ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شده است. این درحالیست که پیش از این خبر احتمال افزایش ۱۴ درصدی قیمت خودروهای براساس تورم بخشی زمستان سال ۱۳۹۹ منتشر شده بود.

در واقع متاسفانه درباره قیمت‌ گذاری خودرو، مصوباتی که در سال گذشته وجود داشته، همچنان تسری دارد و هر گونه کاهش یا افزایش قیمت، بر اساس نرخ تورم بخشی است که از بانک مرکزی دریافت می‌شود.

البته کسانی‌که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام و پیش پرداخت کرده اند و مشمول دریافت سود نیستند، شامل این افزایش قیمت نمی شوند. این افزایش قیمت، برای تمامی خودروهای مشمول دستور العمل قیمت‌ گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا خواهد شد.

جزئیات کامل دستورالعمل شورای رقابت:

اما اعمال این افزایش قیمت در شرایط رکود زده بازار خودرو ممکن است در عمل به افزایش عرضه خودروهای صفر کیلومتر و خروج خودروهای احتکار شده از پارکینگ‌ها منجر شود و زمینه را برای برهم خوردن بالانس بین عرضه و تقاضا فراهم کرده و منجر به کاهش فاصله بین قیمت‌های بین بازار و کارخانه شود.

در واقع به عبارت دیگر می‌توان این احتمال را مطرح کرد که در شرایط راکد بازار و با توجه به شدت افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو٬‌ خریدار چندانی در بازار وجود ندارد و افزایش احتمالی عرضه توسط واسطه گران ممکن است به افت قیمت بازار منجر شود.

هرچند که مسلما دلالان تمام تلاش خود را به کارخواهند بست تا بار دیگر تابستان داغ سال گذشته را در بازار خودرو تکرار کنند٬‌ اما واقعیت این است که با توجه به کاهش شدید قدرت خرید و احتمال رفع تحریم‌های صنعت خودروسازی٬‌ افزایش تیراژ‌ تولید اجتناب ناپذیر خواهد بود که در صورت نبود مشتریان در بازار قطعا می‌تواند به کاهش فاصله بین قیمت‌های کارخانه و بازار بیانجامد.

دیجیاتو

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا