دانش و فناوری

انجمن صنفی VODها: ساترا با بخش خصوصی رفتار ارباب و رعیتی دارد

دبیر انجمن صنفی VODها اعتقاد دارد برخی رفتارهای ساترا خفقان‌آور است. او تاکید کرد این نوع رفتار ارباب-رعیتی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

«محمدمهدی عسگرپور»، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین با اعتراض به اقدامات ساترا، صدا و سیما را تولیدکننده‌ای دانست که خود رقیب پلتفرم‌های VOD است:

«در این شکل هیچ بعید نیست شما برای ساخت برنامه‌ای مراجعه کنید، به شما بگویند نه و خودشان آن برنامه را بنا به مصلحت بسازند. مشابه این اتفاق دقیقا برای یکی از پلتفرم‌ها افتاده است.»

اگرچه وی اشاره مستقیمی به برنامه مربوطه نداشت اما به نظر می‌رسد مقصود سخنان عسگرپور، مسابقه استعدادیابی موسیقی است که در روزهای پایانی سال به مناقشه‌ای بین یکی از پلتفرم‌های مطرح فعال در حوزه VOD و صداوسیما تبدیل شده بود.

دبیر انجمن صنفی VODها همچنین نسبت به رفتار مدیران ساترا اعتراض کرده و اینگونه رفتارها را خفقان آور دانست:

«مدیران مربوطه وقتی می‌خواهند پشت میکروفن صحبت کنند می‌گویند در عرض 15 روز جواب می‌دهند، اما در عمل 8 ماه طرح می‌ماند، کی باید پاسخ دهد؟ شما اعتراض دارید؟ می‌خواهید شکایت کنید؟ به چه کسی باید شکایت کنید؟ همه این‌ها خفقان ایجاد می‌کند.»

او با تاکید بر خصوصی بودن شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین افزود: «این‌ها سرمایه‌های بخش خصوصی بوده که به میان آمده و با توجه به منویات یک حاکمیت هم آمده است. بنابراین، این نوع رفتار ارباب-رعیتی، اول این که بی‌پاسخ نمی‌ماند و دو این که ادامه‌دار نمی‌تواند باشد.»

با ظهور ساترا، نظارت بر محتوای تولید شده در فضای مجازی و صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به سازمان صدا و سیما سپرده شد. تصمیمی که بارها با مخالفت فعالین این حوزه رو به رو شده اما با تصمیم نمایندگان مجلس و طبق لایحه بودجه 1401، ساترا عهده‌دار این مسئولیت شد.

چندی پیش، فعالین حوزه تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری با بیان اینکه واگذاری صلاحیت صدور مجوز محصولات ویدئویی به صدا و سیما، مشکلات و موانع بسیاری را ایجاد خواهد کرد؛ از شورای نگهبان خواستند تا مصوبه مجلس برای سپردن نظارت بر آثار حرفه‌ای فضای مجازی به ساترا را رد کند.

شورای نگهبان نیز با بند مصوبه مجلس درباره ساترا مخالفت کرده و آن را تداخل این مسئولیت با وظایف قانونی سایر دستگاه‌ها دانسته است. با این اوصاف و تغییرات نمایندگان مجلس در این بند، دیگر نظارت ساترا به «همه بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی» قانونی نیست و اختلاف، بر سر تعریف «صوت و تصویر فراگیر» است.

دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا