دانش و فناوری

اینتل به پشتیبانی از DirectX 12 روی پردازنده‌های نسل چهارم پایان داد

کاربرانی که از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل Core استفاده می‌کنند، دیگر روی درایورهای گرافیک نسخه ۱۵.۴۰.۵۱۰۷ قادر به اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر DirectX 12 نخواهند بود.

پردازنده‌های نسل چهارم اینتل Core که حدود ۸ سال پیش معرفی شدند، هنوز به‌صورت Legacy Mode تحت پشتیبانی اینتل قرار دارند. ولی با توجه به مشکل امنیتی بالقوه‌ای که در شماری از پردازنده‌های نسل چهارم کشف شده، پشتیبانی از DirectX 12 API با درایور گرافیک نسخه ۱۵.۴۰.۴۴.۵۱۰۷ متوقف می‌شود تا جلوی ریسک‌های احتمالی گرفته شود.

پردازنده‌هایی که پشتیبانی از DirectX 12 روی آن‌ها متوقف می‌شود شامل i7-4790K و i5-4690K هستند. فهرست کامل این پردازنده‌ها از قرار زیر است:

کاربرانی که در کامپیوتر خود گرافیک اختصاصی دارند، با مشکلی روبرو نمی‌شوند، اما اینتل می‌گوید برای اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مبتنی بر DirectX 12 که از iGPU این پردازنده‌ها استفاده می‌کنند، باید درایور گرافیک را به نسخه ۱۵.۴۰.۴۲.۵۰۶۳ یا نسخه‌های قدیمی‌تر دانگرید کنید.

تمام این پردازنده‌ها که از iGPU بهره می‌برد، مبتنی بر معماری Gen7 GPU اینتل هستند، ولی به نظر می‌رسد که مشکل از جای دیگری نشأت گرفته باشد. چون حتی برخی پردازنده‌های نسل سوم اینتل Core هم مبتنی بر همین معماری از iGPU استفاده می‌کنند، اما در این فهرست قرار نگرفته‌اند و مشکلی با DirectX 12 نخواهند داشت.

اینتل چند هفته پیش بالاخره از نسل دوازدهم پردازنده‌های خود موسوم به «آلدر لیک» (Alder Lake) رونمایی کرد. این پردازنده‌ها معماری هیبریدی دارند و قوی‌ترین مدل آن‌ها Core i9-12900K است که ۱۶ هسته پردازشی شامل ۸ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم‌مصرف دارد. اینتل می‌گوید این پردازنده قوی‌ترین پردازنده گیمینگ دنیا حساب محسوب می‌شود.

دیجیاتو

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا