دانش و فناوری

بررسی باید و نبایدهای تحقیق در وبینار “تازه‌های اخلاق در پژوهش”

 وبینار آموزشی با عنوان “تازه‌های اخلاق در پژوهش “توسط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس و همکاری کمیته فرهنگی اجتماعی دانشکده علوم پزشکی برگزار شد. 

به گزارش ایسنا، در این وبینار، دکتر محمد جوان دبیر کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اهمیت و ضرورت رعایت اخلاق در مطالعات پژوهشی و فلوچارت فرایند نظارت بر مطالعات به تفکیک سوژه، تصریح کرد: کلیه طرحها و پروپوزالهای دانشجویی که نیاز به کد اخلاق دارند بلافاصله پس از تصویب علمی به منظور بررسی اخلاقی و اخذ کد اخلاق می بایست به دبیرخانه کمیته اخلاق دانشگاه ارسال شود که این امر برای پروپوزال های دانشجویی از طریق سیستم گلستان امکان پذیر است.

وی در مورد طرحهای کارآزمایی بالینی نیز تاکید کرد: این طرح ها پس از اخذ کد اخلاق باید در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی (IRCT) ثبت و کد RCT دریافت شود و پس از آن، تحقیق آغاز شود.

دکتر رضا عمانی سامانی، متخصص اخلاق زیستی و عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه و دبیر کمیته اخلاق در پژوهش پژوهشگاه رویان نیز در این رویداد به مبحث اخلاق در انتشار آثار پژوهشی پرداخت.

وی به طور مفصل در خصوص شرایط نویسندگی مطابق با دستورالعمل های کارگروه اخلاق وزارتی توضیحاتی ارائه کرد.

وی همچنین به سرقت ادبی اشاره و خاطر نشان کرد: در این جلسات صرفاً به دستورالعمل ها اشاراتی میشود و دانشجویان باید برای تسلط به این موضوعات راهنماهای کشوری اخلاق در انتشار آثار پژوهشی را مطالعه کنند.

در ادامه دکتر امین طالبی بزمین آبادی، عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه در مورد آشنایی با سایت ها و سامانه ها به منظور تشخیص مجلات معتبر از مجلات نامعتبر و جعلی، ORCID و Publons پایگاه های داده Web of science و Scopus مطالبی را عنوان کرد.

در پایان مدرسین وبینار به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس؛ تعداد ٥٠١ نفر از دانشجویان دانشگاه در این وبینار شرکت کردند که از این تعداد ٣٠٥ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ١٩٦نفر نیز در مقطع دکتری بودند.

سهولت شرکت در وبینار برای شرکت کنندگان، استقبال از برگزاری وبینار از سوی دانشجویان در مقایسه با سالهای قبل، آشنایی دانشجویان جدیدالورود به مباحث ضرورت رعایت اخلاق در تحقیق و پژوهش، دستورالعمل های جدید درخصوص نحوه نظارت اخلاقی بر طرح های کارآزمایی بالینی، نحوه انتشار آثار پژوهشی، مصادیق تخلفات پژوهشی، و اهمیت رعایت کدهای اخلاق برای پیشگیری از رخ دادن تخلف پژوهشی، حساس شدن دانشجویان دانشکده های غیر پزشکی جهت اخذ کد اخلاق برای انجام پروپوزال های مصوب قبل از شروع اجرای مراحل تحقیق، آشنایی با سایت ها به منظور تشخیص مجلات معتبر از مجلات نامعتبر و جعلی و ….از جمله موضوعات مد نظر برگزارکنندگان این وبینار به شمار می‌رود.

علاقه مندان می توانند برای دستیابی به فایل های این وبینار از لینک زیر استفاده کنند:

دریافت فایل‌های وبینار

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا