دانش و فناوری

تامین بخشی از نیاز صنعت خودرو به قطعات حوزه میکروالکترونیک

با تلاش دانش بنیان‌ها محقق شد؛

یک شرکت دانش بنیان، موفق به طراحی و ساخت سامانه تست منحصر به فردی شده است که می‌تواند بردهای الکترونیکی را در مدت زمان کوتاهی تست کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت درنیکا الکترونیک کاسپین علاوه بر بومی سازی یکی از قطعات خودرو نظیر کنترلرهای دور فن کولر خودرو، موفق به طراحی و ساخت سامانه تست منحصر به فردی شده است که می‌تواند بردهای الکترونیکی را در مدت زمان کوتاهی تست کند. این شرکت نوآوری‌های متعددی در زمینه طراحی، ساخت و بکارگیری سامانه تست و کنترل کیفیت قطعه الکترونیکی داشته و همچنین در طراحی و تولید بردهای الکترونیکی و قطعات خودرو نیز به توانمندی‌های قابل توجهی رسیده است. با تلاش و پیگیری مستمر، این شرکت تاییدیه‌های صنعت خودرو را نیز به دست آورده است.

روایت تاسیس و گسترش شرکت درنیکا الکترونیک کاسپین از یک شرکتی با سه نفر نیروی انسانی به کسب و کاری با توان تولید ۳۰۰ هزار قطعه کنترلر فن کولر خودرو، از یک نقطه عطف آغاز می‌شود که با شیوع ویروس کرونا شکل گرفت. در سال ۱۳۹۸ با شروع بحران کرونا، شرکت‌های خودروسازی برای تامین تراشه‌های مورد نیاز خود با مشکل مواجه شدند؛ یکی از قطعات الکترونیکی مورد نیاز خودروسازان، کنترل‌کننده دور فن کولر خودرو بود که پیش‌تر توسط شرکت توشیبا تولید می‌شد. پس از توقف تولید این قطعه توسط توشیبا، شرکت‌های مطرح دیگر نتوانستند آن را با کیفیت مناسب و بدون برگشتی تولید کنند. دلیل اصلی این امر سوختن قطعه الکترونیکی ماسفت، درون برد این تجهیزات بود.

حل این مشکل توسط شرکت درنیکا، سکویی پرتابی برای این شرکت نوپا شد، هر چند چالش‌های زیادی در کمین این شرکت بود. تست قطعات تولید شده و دریافت تاییدیه از سوی خودروسازی از جمله مصائب پیشروی این شرکت نوپابود. با تلاش مستمر مسئولان این شرکت، درنیکا الکترونیک کاسپین موفق شد با همکاری یک شرکت چینی، این قطعه را تولید کند. مدیران این شرکت در سفری که به چین در سال ۱۳۹۸ داشتند، توانست یک شرکت چینی را متقاعد کند که ماسفت مورد نظر این قطعه را تولید کنند.

پس از تولید این قطعه الکترونیکی و در نهایت تولید برد تجهیز مورد نظر، با استفاده از سامانه تست خود، محصولات نهایی را آزمایش و کنترل کردند. در حقیقت دستاورد اصلی و نوآوری شرکت درنیکا، طراحی و ساخت دستگاه تست منحصربفردی است که می‌تواند بردهای الکترونیکی منطبق با دیتاشیت استاندارد را در مدت ۸ ثانیه تشخیص دهد. این امر باعث شده محصولات این شرکت بدون هیچ برگشتی از سوی خودروسازان باشد؛ در حالی که هیچ شرکت دیگری موفق به تولید این قطعه بدون برگشت نشده است.

تولید شرکت از ۵۰ قطعه شروع شد و با نتایج مثبتی که به دست آمد، درخواست‌های بیشتری از سوی خودروسازان دریافت کردند. تاکنون، ۳۰۰ هزار قطعه بدون هیچ‌گونه برگشتی به خودروسازان داخلی عرضه شده است. قیمت نمونه خارجی این قطعه ۷ دلار است که شرکت درنیکا با قیمتی حدود۴ دلار آن را به فروش می‌رساند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا