دانش و فناوری

تا چند سال آینده خودروها با سوخت فسیلی حق تردد ندارند؟

ایسنا/لرستان یک مخترع و عضو هیئت علمی گروه برق قدرت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد می‌گوید: خودروهای پاک چه برقی چه تغذیه‌شونده با انرژی‌های تجدیدپذیر از نیازهای آینده دنیا خواهد بود.

هاجر باقری طولابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۲۰۱۰ میلادی تا ۲۰۱۶ بیشترین تمرکزم روی انجام تحقیق و پژوهش به‌صورت نرم‌افزاری و شبیه‌سازی ایده‌هایم بود که منجر به تولید مقالات بین‌المللی متعدد و همچنین پژوهش‌های زیادی شد.

وی ادامه داد: باتوجه به ایده‌های مختلفی که در ذهن داشتم در سال ۹۶ تصمیم گرفتم وارد حوزه پژوهش‌های عملی و ثبت رسمی اختراع و ساخت ایده‌هایم به‌صورت واقعی شوم.

باقری طولابی اضافه کرد: باتوجه به دیدی که به آینده داشتم و حوزه تخصصی‌ام؛ شروع به ساختن خوروی پاک بدون نیاز به بنزین و گازوئیل و هرگونه سوخت فسیلی کردم.

این مخترع گفت: رفتن به سمت خودروهای پاک چه برقی چه تغذیه‌شونده با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مهم و نوآورانه و از نیازهای آینده دنیا خواهد بود.

وی تأکید کرد: اگر ما اکنون در این زمینه سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های درست را تعریف نکنیم و به محققان و علاقه‌مندان به این فضا بها ندهیم ۵۰ سال آینده که گفته می‌شود هیچ خودروی با سوخت فسیلی حق تردد ندارد ما ناچار به وارد کردن خودروهای برقی و تغذیه‌شونده با انرژی‌های تجدیدپذیر از کشورهای دیگر هستم.

باقری طولابی تصریح کرد: اگر اکنون بها دهیم قطعاً در آن زمان صادرکننده این خودروها خواهیم بود و بهتر است از این‌گونه کارها حمایت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد خرم‌آباد یادآور شد: در سال ۹۶ با همراهی دو تن از دانشجویانم یک کانسپت خودرو با تغذیه از باد و خورشید به نام اسپیکو ۱ ساختم. در سال ۹۷ اسپیکو ۲ و در سال ۹۸ نیز با همراهی یکی دیگر از دانشجویانم خودروی پاک چهارچرخ فول تعلیق کیو را ساختیم و به علاوه موفق شدیم آن را ثبت اختراع کنیم.

وی افزود: این خودروها تا کنون موفق به کسب مقام‌های مختلفی نیز شده‌اند از جمله رتبه اول و مدال طلای کارگروه مکانیک نمایشگاه بین‌المللی اختراعات ۲۰۱۸ زیر نظر وزارت علوم در ایران، رتبه سوم کل نمایشگاه اختراعات و همچنین انتخاب و معرفی در میان ده محصول برگزیده نمایشگاه بین‌المللی ایران ساخت.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا