دانش و فناوری

تشخیص چهره مجرمین با فناوری سه‌بعدی+فیلم

یکی از مشکلات تصاویر ثبت شده از مجرمان این است که این عکس‌ها به طور معمول تصویری از تمام رخ فرد هستند این در حالی است که ممکن است شاهدان چهره مجرم را از زوایای دیگری دیده باشند. سیستم سه‌بعدی جدیدی به کمک حل این مشکل آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، این سیستم به گونه‌ای است که در آن می‌توان چهره فرد را چرخاند و آن را از زوایای مختلف مشاهده کرد و به نظر می‌رسد قابل اطمینان‌تر از روش‌های قبلی باشد.

شاید در فیلم‌ها دیده باشید که شاهدین از میان صفی از افراد که یکی از آن‌ها مجرم اصلی است مجرم را انتخاب می‌کند. در واقعیت این کار به وسیله عکس‌ها انجام می‌گیرد و شاهدین از میان عکس‌هایی از افراد، مجرم را پیدا می‌کنند. اگر شاهد فردی را به عنوان مجرم انتخاب کند احتمال محکومیت او بیشتر است.

اگر زاویه عکس با زاویه‌ای که شاهد صورت مجرم را مشاهده کرده یکسان نباشد ممکن است شاهد قادر به تشخیص فرد نشود و یا بدتر از آن، فردی بی‌گناه را به عنوان مجرم تشخیص دهد.

برای حل این مشکل دانشمندان دانشگاه بیرمنگام انگلیس یک سیستم رایانه‌ای آزمایشی ساخته‌اند که در آن شاهدان می‌توانند مدل‌هایی سه‌بعدی از سر افراد را مشاهده و آن‌ها را به جهت‌های مختلف بچرخانند.

این سیستم بر روی تقریبا سه هزار نفر از داوطلبین مورد آزمایش قرار گرفت. به شاهدین فیلمی از سرقت کیف نشان داده شد برخی از شاهدین تنها صحنه‌ای را مشاهده کردند که صورت مجرم از سمت چپ قابل دیدن بود و برخی دیگر صورت مجرم را از سمت راست دیدند.

سپس مجموعه‌ای از عکس‌ها به شاهدین نشان داده شد که یکی از آن‌ها چهره فرد مجرم را نشان می‌داد. برخی از شرکت‌کنندگان تنها می‌توانستند صورت فرد را به طور مستقیم و تمام رخ ببینند برخی دیگر تنها می‌توانستند به طور مایل زاویه‌های چپ و راست را ببینند و گروه دیگر می‌توانستند به طور کامل مدل چهره را بچرخانند.

مشخص شد افراد گروه اول که فقط تمام رخ را مشاهده کرده بودند هنگام تصمیم‌گیری دقت کمتری داشتند گروه دوم کمی بهبود یافتند و بالاترین تطابق متعلق به گروهی بود که توانسته بودند عکس را بچرخانند و در تمام زوایا مشاهده کنند.

در فیلم زیر نحوه‌ی چرخاندن صورت‌ها قابل مشاهده است این مدل‌های سه‌بعدی را می‌توان به صورت مستقل و جدا از هم حرکت داد و همچنین می‌توان همه‌ی تصاویر را به طور همزمان به سمت جهت‌های یکسان چرخاند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا