دانش و فناوری

تولید داروی ضد التهاب با پروتئین بزاق کنه


محققان استرالیایی نوع جدیدی از پروتئین موجود در بزاق کنه‌ها را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند منجر به تولید نسل جدیدی از داروهای ضد التهابی شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، بزاق کنه و انواع پروتئین‌های ضد التهاب موجود در آن سال‌ها موضوع تحقیق بوده است. در سال 2017، محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که یک پروتئین خاص موسوم به P991_AMBCA، التهاب مرتبط با عضلات قلب را کاهش می دهد. در سال 2020، محققان دانشگاه سیدنی با موفقیت پروتئین مذکور را سنتز کردند و در سال 2022، گروهی از دانشگاه موناش استرالیا، چگونگی تاثیرگذاری ضدالتهابی اوازین را کشف کردند.

اکنون، محققان دانشگاه موناش، تحقیقات خود را یک گام فراتر برده‌اند و نوع جدیدی از پروتئین بزاق را شناسایی کرده و آن را برای ایجاد یک اثر ضد التهابی گسترده تغییر کاربری داده‌اند.

به طور معمول، هنگامی که یک خزنده به بافت بدن انسان نیش می‌زند، کموکاین‌ها آزاد می‌شوند که خانواده بزرگی از پروتئین‌های سیگنال‌دهنده هستند و گلبول‌های سفید خون را برای تولید یک پاسخ التهابی جذب می‌کنند. اما کنه ها منحصر به فرد هستند. زیرا بزاق آنها حاوی ترکیبی از اوازین است که کموکاین های میزبان را مهار می کند، در نتیجه التهاب در محل گزش سرکوب شده و کنه می‌تواند بدون توجه از میزبان خود تغذیه کند.

کنه‌ها به طور طبیعی توانایی مسدود کردن التهاب ناشی از کموکاین‌ها را به وجود آورده‌اند، که آنها را قادر می‌سازد تا مدت‌های طولانی بدون اینکه میزبان از وجودشان آگاه باشد، روی بدن میزبان خود زندگی کنند.امید می رود در آینده بدین شیوه داروهایی تولید شوند که بتوانند بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی مزمن را بهبود بخشند و به طور بالقوه جان انسان‌ها را نجات دهند و رنج آنها را کاهش دهند.

پایان پیام/

https://newatlas.com/medical/tick-saliva-protein-may-produce-new-anti-inflammatory-drugs/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا