دانش و فناوری

دیجی‌تک؛ داستان نابودی کمپانی HTC که در غرور خود عرق شد و از شکست‌هایش درس نگرفت

داستان شکست کمپانی HTC از آن قبیل داستان‌هایی است که دانستش برای هر مدیر بلند و بالایی، لازم است. کمپانی معروفی که به کمک گوگل اولین گوشی اندرویدی یعنی «HTC Dream» را روانه بازار کرد تا پاسخی به آیفون کوپرتونشین‌ها داده باشد. اما موفقیت این شرکت محبوب چندان طول نکشید اکنون با نگاهی به بازار، اصلا نامی از HTC نمی‌بینیم. در این ویدیو به سراغ داستان نابودی HTC رفته‌ام.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

https://www.youtube.com/watch?v=N7PTBIEfaVY

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

کمپانی HTC در مقطعی حتی به پادشاه دنیای اندروید هم بدل شده بود، اما غرق شدن در پیروزی گریبان این کمپان را گرفت. همه چیز تا سال ۲۰۱۱ خوب پیش می‌رفت و HTC توانسته بود خود را به عنوان برندی مطرح در دنیا تبدیل کند و به نوعی بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به سیستم‌عامل اندروید به شمار رود. زمانی که سامسونگ سهم بازار کمتری از رقیب تایوانی خود داشت و برند گلکسی به شهرت برند دیزایر نرسیده بود.

تایوانی‌ها تقریبا هر کاری که دلشان می‌خواست با محصولات خود می‌کردند. بدنه‌های یک‌پارچه از فلز و باتری غیر قابل تعویض، نمایشگر‌های سوپر ال‌سی‌دی جذاب و رابط کاربری «HTC Sense» که طراحی واقع‌گرایانه اپل را به دنیای اندروید معرفی کرده بود، همگی از ویژگی‌های برتر این برند خوش‌نام بودند.

مشکلی که HTC داشت، پاسخ دیرهنگام به تغییر و شرط‌بندی بزرگ روی وفاداری کاربران به برند خود بود. این کمپانی خیال می‌کرد که می‌تواند همچون اپل تمامی کاربران را برای همیشه پیش خود نگه دارد و این HTC است که تصمیم می‌گیرد چه چیزی برای کاربر اهمیت دارد. اما زمانه آن روی خوشی که به اپل در مسیر خود نشان داده بود را به این کمپانی نداد و کاربران زودتر از چیزی که HTC تصورش را می‌کرد راهشان را جدا کرند. ظهور برند‌های چینی مانند شیائومی و هواوی با گوشی‌های قدرتمند و ارزان و همچنین تجربه کاربری و پکیچ هیجان‌انگیزتر سامسونگ با سری گلکسی و نوت باعث شد کاربران خیلی زود از HTC دست بکشند و به اردوی رقیب بپیوندند.

HTC که دیر از خواب غفلت بلند شده بود، تلاشی کرد با ایجاد کمپین یک میلیارد دلاری با نام «HTChange» و استخدام چهره اول سینما در سال ۲۰۱۳ یعنی «Robert Downey Junior» دوباره برند زمین‌خورده‌اش را بر سر زبان‌ها بیندازد. کمپینی که اصلا نتیجه نداد و در مقاطعی حتی مورد تمسخر کاربران قرار گرفت.

در نهایت این کمپانی در کلاف سردگم خود گم شد و گوگل بخش اعظمی از بخش موبایل تایوانی‌ها را خرید. در ویدوی فوق از جزئیات بیشتر شکست HTC صحبت می‌کنم. در نتیجه پیشنهاد می‌کنم حتما آن را مشاهده کنید.

دیجیاتو

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا