دانش و فناوری

راهکارهای برون رفت از چالشهای کارآزمایی بالینی واکسنهای کووید ۱۹

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به ضرورت رفع چالشهای کارآزمایی بالینی واکسن های کووید ۱۹ تاکید کرد و گفت: هر یک از چالشها راهکارهایی دارند که باید برای آنها اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فرید نجفی امروز در نشست چالش پیش روی اجرای فازهای ۲ و ۳ مطالعات بالینی واکسن های ایرانی کووید ۱۹ که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان گفت: ما درصدد هستیم راهکارهای موجود برای غلبه بر چالش های تولید واکسن در کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: اکنون بسیاری از کشورها با پوشش واکسیناسیون بالایی روبرو هستند اما در مقابل در بعضی از کشورها مانند ایران وضعیت واکسیناسیون قابل قبول نیست و فرق این دو در میزان مرگ و میر است.

وی با بیان اینکه مهمترین علت توجیه مرگ و میر بالا پوشش واکسیناسیون است، تصریح کرد: آنچه که عامه مردم می گویند این است که به دلیل تحریم یا مسائل دیگر پوشش واکسیناسیون تحت تأثیر قرار گرفته؛ اما در مقابل تعداد شرکت های تولیدکننده واکسن ایرانی به نسبت سایر کشورها زیاد است.

به گفته نجفی، واکسن هایی که در کشور توسط شرکت های مختلف قرار است به تولید برسند با چالش های «اخلاقی»، «علمی» و «عملی» مواجه هستند که باید این چالش ها مورد بررسی قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به برخی مشکلات موجود برای کارآزمایی بالینی واکسن ها گفت: تعداد زیاد واکسن های در حال توسعه که قرار است به فاز کارآزمایی بالینی وارد شوند یکی از چالش های این حوزه محسوب می شوند.

وی ادامه داد: بازوی واکسن نما در شرایطی که گروه های بیشتری از جمعیت واجد دریافت واکسن می شوند، یکی از چالش های اخلاقی کارآزمایی بالینی واکسن های کووید ۱۹ به شمار می رود.

نجفی با تأکید بر اینکه واکسن ها مرگ و مدت بستری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند، گفت: اما با وجود چنین مداخله هایی، داشتن واکسن نما مشکلات اخلاقی را به وجود می آورد زیرا تعداد افراد واجد شرایط در کارآزمایی بالینی به شدت محدود می شود.

به گفته وی، یکی از مشکلات در دسته «مشکلات عملی» کارآزمایی بالینی واکسن که وجود دارد این است که برخی افراد تمایل به واکسیناسیون ندارند چه برسد به اینکه در کارآزمایی بالینی شرکت کنند!.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به یکی دیگر از چالش های حوزه کارآزمایی بالینی واکسن های کووید ۱۹ از دیدگاه علمی گفت: به ناچار باید گروه هایی با سنین کمتر وارد کارآزمایی بالینی شوند که واکسیناسیون را با مشکل مواجه می کند و این از چالش های «علمی» کلینیکال ترایال است.

وی با اشاره به برخی راهکارها برای غلبه بر چالش های کارآزمایی بالینی واکسن کووید ۱۹ گفت: استفاده از جمعیت کشورهای دیگر برای کارآزمایی بالینی، استفاده از مدل Nom-inferiority، استفاده از کنترل مشترک برای چند واکسن از جمله راهکارهای برون رفت از چالش های کارآزمایی بالینی واکسن کووید ۱۹ هستند.

نجفی با اشاره به راهکار اول برون رفت از چالش ها مبنی بر استفاده از کشورهای دیگر برای کارآزمایی بالینی برای کشورمان تصریح کرد: برخی کشورها هستند که می توان آنها را در مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن های کووید ۱۹ قرار داد اما اینکه چطور، چگونه و با چه شرایطی این اتفاق رخ دهد، محل چالش است.

وی ادامه داد: همچنین ما می توانیم از یک گروه کنترل مشترک برای چند واکسن که وارد فاز بالینی می شوند، استفاده کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: اکنون واکسن به میزان کافی وجود ندارد و چالش های زیادی برای کارآزمایی بالینی فازهای ۲ و ۳ شرکت هایی که به تولید واکسن ورود پیدا کرده اند وجود دارد که باید این چالش ها با راهکارهای مختلفی رفع شوند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا