سوئست DX3 در آستانه ورود به بازار ایران؛ محصولی گمنام از سازنده ونهای تاکسی دلیکا
اگرچه اخبار حاصل از مذاکرات وین و احیای احتمالی برجام، امید به بازگشت برندهای معتبر به صنعت خودروسازی ایران را افزایش داده است، اما این دلیلی بر عدم تقویت حضور چینیها نمیشود.یکی از برندهای چینی بازار ایران که در نگاه اول غریبه به نظر میرسد، اما سابقه حضوری قدیمی در کشورمان را دارد، کمپانی سوئست (Soueast) است. در خبرها آمده که به زودی شاهد عرضه محصولی جدید از سوئست توسط یکی از شرکت پر فراز و نشیب دیار خودرو خواهیم بود. خودرویی به نام DX3 که بهانه ما از این نوشتار، بررسی ویژگیهای آن است.
قطعا بارها ونهای سبز رنگ موجود در ناوگان تاکسی رانی را دیده اید. یکی از معروفترین ونهای تاکسی در ایران، ون دلیکا است که در دهه هشتاد و نود، در تیراژی بسیار وسیع وارد شهرهای مختلف کشورمان شد. حتما برایتان پیش آمده که سوار این ونها هم شده باشید. محصولاتی که کیفیت ساخت خوبی نداشتند و هنوز هم تعداد بسیاری از آنها با چهرهای مستهلک، همچنان به کار خود ادامه میدهند. اما سوئست که در سالهای اخیر، چند بار قصد حضور در بازار ایران را کرده بود و شایعاتی از همکاری آن با شرکتهای مختلف ایرانی از جمله کارمانیا شنیده میشد، سرانجام سر از خط تولید دیار خودرو درآورده و به زودی با کراس اووری جدید به نام DX3 وارد بازار میشود.
نکته جالب اینجاست که دیار خودرو برای معرفی این محصول از نام DX3 استفاده کرده، حال آنکه محصول وارد شده به خط تولید این شرکت، در حقیقت برادر بزرگ DX3 و خودرویی دیگر با نام DX5 است! آن طور که از شواهد امر پیداست، دیار خودرو میخواهد سوئست DX5 را با نام DX3 در ایران عرضه کند.
ویژگیهای ظاهری سوئست DX3
سوئست همکاری دیرینهای با میتسوبیشی دارد. بر روی همان ونهای دلیکای موجود در ایران هم از موتور میتسوبیشی استفاده شده بود. حتی مونتاژ محصولات میتسوبیشی در خاک چین را هم سوئست انجام میدهد. سوئست DX5 محصولی نسبتا جدید و مدرن از این کمپانی چینی است که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. استودیوی ایتالیایی پینین فارینا، طراحی این خودرو و برادر کوچکش DX3 را بر عهده داشته است.
به همین دلیل، در نگاه اول به این خودروها، با یک سبک طراحی قوی و تقریبا پخته مواجه میشویم. هرچند که هر دو آنها ابعاد کوچکی دارند و در دسته کراس اوورهای کامپکت جای میگیرند. DX5 یا همان DX3 بازار ایران، در نمای جلو با چراغهای اخمو، جلو پنجره باریک و سپر مشبک، ژستی اسپرت به خود گرفته است. خطوط طراحی کاپوت هم بسیار عضلانی و قدرتمند به نظر میرسند.
در نمای کناری همچنان میتوان خطوط عضلانی را مشاهده کرد که بدنه خودرو را بسیار تراش خورده و زیبا جلوه میدهند. در عکسهای منتشر شده از خط تولید دیار خودرو، سقف نمونههای تولیدی با بدنه هم رنگ است. اما در بازار چین، میتوان این خودرو را با سقف و ستونهای مشکی هم سفارش داد.
سایر جزئیات ظاهری همچون آینهها و رینگها هم اسپرت و چشم نواز طراحی شده اند. نمای عقب DX5 را میتوان نقطه قوت ظاهر بیرونی آن دانست. چراغهای عقب هندسه و گرافیک زیبایی دارند. استفاده از یک دیفیوزر بزرگ بر روی سپر هم جنبه اسپرتی این نما را بالا برده است. خوش بختانه سوئست بر خلاف اکثر چینیها از تعبیه سر اگزوزهای فیک در پایین سپر، خودداری کرده است! خطوط طراحی درب صندوق هم زیبا و متناسب به نظر میرسند.
ویژگیهای کابین
امروزه برای فروش هرچه بهتر یک خودرو، فقط زیبایی ظاهری ملاک نیست. بلکه خریداران میخواهند که در داخل کابین هم فضایی لوکس و زیبا را تجربهکنند. به همین دلیل میبینیم که اکثر خودروسازان چینی در این بخش، خودروسازان اروپایی را الگو قرار داده اند و بنابراین عجیب نیست که بسیاری از خودروهای چینی بازار، در طراحی داخلی بسیار شبیه به یکدیگر هستند!
سوئست DX5 هم در داخل کابین، دیزاین و چیدمانی زیبا را ارائه میدهد. فرم طراحی داشبورد و اجزای کنسول، همانند چیزی است که این روزها در اکثر خودروهای بازار میبینیم. نمایشگر چند رسانهای در بالاترین ارتفاع ممکن قرار دارد. تمام اجزای این کابین همچون فرمان، صفحه کیلومتر، دسته دنده، رودریها و … از روی تصاویر بسیار خوب و مرغوب به نظر میرسند. اما باید دید که در برخورد نزدیک هم آیا این قطعات از کیفیت ساخت مناسب و راضی کننده برخوردار هستند یا نه؟
مشخصات فنی سوئست DX3
سوئست برای دو کراس اوور DX3 و DX5، از دو پیشرانه ۱.۵ لیتری در بازارهای مختلف، استفاده میکند. پیشرانه اول که تنفس طبیعی است، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. اما پیشرانه دوم با بهره گرفتن از توربو شارژر، ۱۵۴ اسب بخار قدرت تولید میکند و گشتاور آن هم به ۲۲۵ نیوتن متر میرسد. بر اساس کاتالوگ منتشر شده از سوی دیار خودرو، این شرکت تصمیم به عرضه DX5 با موتور قویتر در ایران گرفته و جعبه دنده در نظر گرفته شده برای آن هم، یک گزینه ۸ سرعته CVT است. با این مشخصات دستیابی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت از حال سکون در زمانی کمتر از ۱۲ ثانیه دور از ذهن نیست.
بنا به اعلام عرضه کننده وطنی، این خودرو با پیشرانه توربو و گیربکس CVT در سیکل ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۷.۶ لیتر بنزین میسوزاند. DX5 یا به قول دیار خودرو همان DX3 موفق به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵ شده و ترمزهای این کراس اوور کوچک هم در جلو و عقب، از نوع دیسکی است. همچنین به نظر میرسد که شاهد استفاده از سیستم تعلیق مستقل برای چرخهای عقب باشیم که مزیت رقابتی را برای این محصول به ارمغان میآورد.
امکانات رفاهی و ایمنی سوئست DX3
در کاتالوگ رسمی که دیار خودرو منتشر کرده، فهرستی از امکانات را برای محصول جدیدش تعریف کرده که احتمالا این کراس اوور چینی با همین آپشنها به دست خریداران ایرانی میرسد. سقف پانورامیک شیشهای، چراغهای LED تطبیقی اتوماتیک، چراغهای روشنایی روز، چراغ بدرقه، آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرم کن، رینگهای ۱۸.۰ اینچی، سنسورهای پارک جلو و عقب، قفل اتوماتیک درها، فرمان و صندلیهای چرمی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش لمسی ۷.۰ اینچ،، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارتر دکمهای، روشن شدن موتور با ریموت از راه دور، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESP)، سیستم جلوگیری از خطای ترمز (BOS)، سیستم هشدار توقف اضطراری (ESS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم محافظت در برابر واژگونی (ROP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک به شروع حرکت در شیب (HAC)، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC)، سیستم ترمز اضطراری هوشمند (HBA)، سیستم هشدار حادثهای (AWS)، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، ۶ کیسه ایمنی هوا و سیستم ایزو فیکس در صندلیهای عقب از مهمترین آپشنهای رفاهی و ایمنی این کراس اوور چینی جدید هستند.
قیمت احتمالی سوئست DX3
هنوز دیار خودرو شرایط و جزئیات فروش سوئست DX3 یا در حقیقت همان DX5 را اعلام نکرده است. اما شنیدههای مقدماتی از قیمت حدودی ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی برای آن، خبر میدهند. قیمتی که اگر حقیقت داشته باشد، به واقع برای خودرویی در این کلاس گزاف است.
کراس اوور سوئست در این بازه باید با امثال ام وی ام X33 At.s، لیفان X70 و فردا SX5 به رقابت بپردازد که همگی در یک کلاس بزرگتر جای میگیرند. رقبایی که شاید در بحث امکانات از او ضعیفتر باشند، اما پشت هر کدامشان، شرکتهایی قدر ایستاده اند که سابقهای طولانی در عرضه خودرو به بازار دارند.
اگر دیار خودرو از ضعفها و کاستیهای گذشته درس بگیرد و بلایی که بر سر خودروهای گریت وال و بایک آورد را به جان سوئست نیندازد، شاید بتوان امید داشت که DX3 در بازار موفق شود. البته که برای رسیدن به این هدف، عرضه کننده وطنی حتما باید بر روی ارتقای خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی محصولاتش هم کار کند.