دانش و فناوری

شرکت AMD احتمالا به‌زودی سه پردازنده جدید از سری رایزن ۵۰۰۰ معرفی می‌کند

شرکت AMD پردازنده‌های دسکتاپ رایزن ۵۰۰۰ را در سال ۲۰۲۰ بر اساس معماری Zen 3 معرفی کرد. ولی این سری فاقد تعدادی از مدل‌های رایج نسل قبلی بود. حالا در گزارشی اعلام شده که این شرکت به‌زودی پردازنده رایزن ۳ ۵۵۰۰، رایزن ۵ ۵۶۰۰ و رایزن ۷ ۵۷۰۰X را معرفی خواهد کرد.

بر اساس اطلاعاتی که از انجمن گفتگوی Chiphell به دست آمده، AMD تا انتهای ماه جاری میلادی یعنی تا اواسط فروردین از سه مدل پردازنده جدید رونمایی می‌کند. اگر این گزارش درست باشد، سری رایزن ۵۰۰۰ نه تنها با محصولاتی در دسته پرچمداران به‌روز می‌شود، بلکه گزینه‌های بیشتری در دسته محصولات مقرون به‌صرفه خواهد داشت.

این تراشه‌ساز برای ساخت پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ از فرآیند ۷ نانومتری TSMC استفاده می‌کند. بنابراین منطقی است که به خاطر کمبود جهانی تراشه نتوانسته باشد مدل‌های بیشتری معرفی کند و رونمایی از این محصولات تاکنون به تعویق افتاده باشد.

AMD رایزن ۵۰۰۰ مدل‌های ارزان‌تر خواهد داشت

ولی حالا ظاهرا شرایط جهانی در بحث تولید تراشه در حال بهتر شدن است و احتمالا اوضاع آن قدر پایدار شده که مدل‌های ارزان‌تر از محصولات این سری روانه بازار شود. با این حال، باید منتظر بمانیم تا ببینیم گزارش‌های بعدی در این باره چه خواهند گفت و آیا واقعا چنین برنامه‌ای در دستور کار AMD قرار دارد یا خیر.

اگر با استراتژی نام‌گذاری پردازنده‌های AMD آشنا نباشید، احتمالا متوجه نمی‌شوید که چه محصولاتی در دست تولید قرار دارند. برای آشنایی با سیستم نام‌گذاری محصولات این شرکت توصیه می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

این تراشه‌ساز بزرگ اخیرا از نظر ارزش بازار روی دست اینتل زده و بالاخره رقیب کهنه‌کار خود را شکست داده است. در اواخر بهمن ماه در گزارشی اعلام شد که ارزش بازار AMD به ۱۹۷٫۷۵ میلیارد دلار رسیده، در حالی که اینتل ۱۹۷٫۲۴ میلیارد دلار می‌ارزد. بخش عمده این موفقیت متوجه خرید شرکت «زایلینکس» توسط این کمپانی بوده است.

دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا