دانش و فناوری

مرکز پژوهش‌های مجلس ۲۰ روز برای بررسی طرح حمایت مهلت گرفت/ در جلسه امروز کمیسیون ویژه طرح حمایت چه گذشت؟


اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت در موافقت با درخواست مرکز پژوهش‌های مجلس، مهلت ۲۰ روز دیگری را برای بررسی طرح تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، دوازدهمین جلسه کمیسیون ویژه طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی بعد از ظهر امروز برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد با توجه به درخواست مرکز پژوهش های مجلس از امروز به مدت ۲۰ روز کارگروه مشترک که برای بررسی این طرح تشکیل شده موظف شد طی این مدت برای اعمال پیشنهادهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، اعضای کمیسیون مشترک بررسی ‏طرح و مرکز پژوهش‌های مجلس روی طرح اقدام کند و نتیجه را به کمیسیون بررسی طرح حمایت ارایه دهد.

در ابتدا پیشنهاد شد که نسخه مورد بررسی، طرح «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» (طرح ۵ دی‌ماه) باشد اما با تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر رسمیت‌نداشتن این طرح، مقرر شد نسخه ای که مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد، همان نسخه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ باشد.

نمایندگان مردم در کمیسیون ویژه طرح حمایت با این پیشنهاد موافقت کرده و آن را تصویب کردند.

در این جلسه رفیعی مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه همه توافق داریم که باید یک تنظیم‌گری پرقدرت برای فضای مجازی کشور وجود داشته باشد گفت: با اصل طرح موافق هستیم اما دو تقاضا از کمیسیون ویژه بررسی طرح داریم. نخست اینکه بخش کافی در همان ۴۵ روز که در آئین‌نامه آمده برای بررسی طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس داده شود و متن مبنایی هر متنی که خودتان صلاح می‌دانید برای نقطه آغاز کار دراختیار این مرکز قرار داده شود.

وی ادامه داد: دومین تقاضا این است چون رسانه‌هایی که اساسا با این رویکرد همراهی ندارند در این باره اقداماتی می‌کنند که مناسب نیست تقاضا داریم کار در سکوت رسانه‌ای پیگیری شود و بهتر است به هیچ نحوی اطلاع‌رسانی انجام نشود تا فضای معقول‌تری برای پیگیری کار فراهم شود چون این موضوع برای کشور مهم است.

تقی‌پور رئیس کمیسیون ویژه طرح در تکمیل صحبت‌های رفیعی گفت: البته منظور ایشان این است که اطلاع‌رسانی پس از کامل شدن بحث‌ها صورت گیرد. ما نمی‌خواهیم دیدگاه‌ها را محدود کنیم. نکته‌ای که حاصل می‌شود پیش‌نویس است و باز روی آن بحث می‌کنیم و هر نکته‌ای حاصل شد چشم بسته آن را قبول کنیم و هدف این است که فضای رسانه‌ای تصمیم‌های ما را مدیریت نکند.

تقی‌پور درباره نظر رفیعی برای نسخه مبنا هم گفت: در دو هفته گذشته مرکز پژوهش‌ها ۱۰ جلسه استماع نخبگانی داشته و ما هم ۷ جلسه مشترک با بخش‌های مربوط از جمله وزارت ارتباطات و مرکز ملی داشته‌ایم و درخواست وزیر ارتباطات و رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم این بود که پیشنهادات آنها و نسخه در دست بررسی کمیسیون تلفیق شود اما به هر حال سه نسخه تاریخ پنجم دی‌ماه یا نسخه‌های قبلی هرکدام که از نظر صرفه‌جویی در وقت بهتر بود می‌تواند در دستورکار قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس در کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت نظرات خود را بیان کردند.

فلاحی عضو این کمیسیون با بیان اینکه ۱۰ روز به مرکز پژهش‌ها زمان داده‌ایم و اکنون ۲۰ روز گذشته است گفت: مرکز اعلام کند در این مدت چه کرده است زیرا گویا چندان انگیزه کار ندارد و فقط یک گزارشی منتشر کرده است.

وی گفت: حدود ۱۶ جلسه برگزار کرده‌ایم که صرف بحث‌های متفرقه شده و انگار قرار نیست این طرح انجام شد.

وی همچنین با انتقاد از حضور برخی از اعضای کمیسیون و کمیسیون تلفیق مجلس گفت: باید برای کسانی که به کمیسیون تلفیق رفته‌اند جایگزین انتخاب شود زیرا حضور دوسوم اعضا برای رسمیت یافتن تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات ضروری است. اگر هم بخواهند در کمیسیون تلفیق بمانند سه ماه زمان می‌برد و آخر سال می‌شود. 

عنابستانی دیگر عضو این کمیسیون با بیان اینکه دقت و کار کارشناسی در زمان معقول صحیح نیست گفت: اما وقت‌کشی و مدیریت کمیسیون از بیرون از مجلس بد است. 

نوری دیگر نماینده این کمیسیون اظهار داشت: همیشه در زمان بررسی بودجه وقفه‌ای در همه طرح‌های مجلس ایجاد می‌شود که مختص فقط این کمیسیون نیست و بقیه کمیسیون‌ها هم چنین وضعی دارند پس به مرکز پژوهش‌ها فرصت بدهیم که کار کارشناسی بیشتری انجام دهد.

وی گفت: اگر طبق آئین‌نامه مجلس می‌توانیم قبل از بررسی کلیات از بند ۱۴۲ استفاده کنیم، این موضوع هم رفتن طرح به مرکز پژوهش‌ها را تأیید می‌کند و این تصمیم خوبی می‌تواند باشد.

همچنین در این جلسه انتقاداتی از شیوه ارائه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد و برخی احتمال سوگیری مرکز درباره این طرح را بیان کردند.

یکی از اعضای این کمیسیون در تأئید به موضوع سوگیری در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با این شرایط در کار کارشناسی محققی که قرار است روی این طرح تحقیق کند تردید دارم و نباید مرکز پژوهش‌های مجلس به گونه‌ای رفتار کند که شائبه‌برانگیز باشد و باید در چارچوب کار کارشناسی باقی بماند.

عضو دیگر کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت با بیان اینکه تصویب این طرح در زندگی مردم تأثیر دارد گفت: از دقت بیشتر در تصویب این طرح ضرر نمی‌کنیم و بهتر است در جلسه‌ای مرکز پژهش‌ها همه دستگاه‌های مرتبط با این طرح حضور داشته باشند با این شرایط که طرح از اصلش خارج نشود.

در ادامه این جلسه رشیدی عضو کمیسیون با انتقاد از نظر برخی از همکاران خود درباره سوگیری مرکز پژوهش‌ها گفت: اینکه اگر نظر پژوهش‌ها مخالف ما بود بگوییم سیاسی‌کاری کرده است خوب نیست، زیرا در همه کمیسیون‌ها در حال استفاده از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس هستیم پس چطور در اینجا می‌گوییم که نظرش را قبول نداریم.

امیرآبادی دیگر عضو این کمیسیون با انتقاد از تغییر عنوان طرح پس از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌ها حق ندارد عنوان را تغییر دهد. نمایندگان مجلس رأی داده‌اند که این طرح اصل ۸۵ شود و طبق آئین‌نامه ما باید نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها را بگیریم. اگر می‌خواهیم تغییری در طرح ایجاد کنیم باید وقتی مرکز پژوهش‌ها نظر خود را به کمیسیون ارجاع داد، ما در کمیسیون درباره آن تصمیم بگیریم و بعد طرح به صحن می‌رود و در صحن فقط روی عدد مدت اجرای آزمایشی آن تصمیم‌گیری خواهد شد. 

وی گفت: بنابراین باید روشن باشد که طرح طبق بند ۱۴۲ به مرکز پژوهش‌ها رفته و یا به صورت خودمان رفته است باید موضوعات را با آئین‌نامه جلو برویم تا کسی از ما ایراد نگیرد.

تقی‌پور در پاسخ به این انتقاد گفت: اینکه کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت برای اخذ نظر مرکز پژوهش‌ها کارگروه تشکیل دهد خلاف آئین‌نامه نیست. مشکل این بود که کارگروهی که برای بررسی این موضوع تشکیل شد نتیجه‌ای که می‌خواستیم را نداد. 

در پایان جلسه یکی از اعضا با انتقاد از روند کند برگزاری جلسات این کمیسیون گفت: هر جلسه می‌آئیم تا رأی‌گیری کنیم اما جلسه به حاشیه می‌رود. تصویب زود طرح خوب نیست اما طولانی شدن زیاد آن هم بد است. حدوسط این است که در زمان معقولی کار انجام شود. در حال حاضر هم برخی از اعضای کمیسیون به کمیسیون تلفیق رفته‌اند کار بهتر این است که مهلتی برای ادامه کارگروهی که مسئول بررسی طرح طبق نظر مرکز پژوهش‌ها کمیسیون ویژه بررسی طرح، وزارت ارتباطات و مرکز ملی است داده شود.

در پایان جلسه تقی‌پور پیشنهادی را که آماده کرده بود به دست اعضای کمیسیون رساند و با قرائت آن اعضا به این پیشنهاد رأی دادند و این اعضا با ارائه مهلت ۲۰ روزه به کارگروه مربوط رأی دادند و موافقت کردند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا