دانش و فناوری

نگاه به آموزش‌عالی نیازمند تغییر است/حرکت جهاددانشگاهی فارس در آموزش با برنامه است

ایسنا/فارس معاون آموزشی و کارآفرینی جهاددانشگاهی با اشاره به اهمیت تغییر نگاه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی، گفت: اگر به دنبال تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و اهداف و ماموریت های نقشه جامع علمی کشور هستیم، کلیه زیر نظام های آموزش‌عالی درکشور نیازمند بررسی و بازنگری در اهداف و برنامه های خود هستند.

دکتر محمدصادق بیجندی در حاشیه بازدید از مراکز آموزشی جهاددانشگاهی استان فارس در شیراز، گفت: آموزش‌عالی نیازمند بازنگری در اهداف و شیوه‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری،نوآوری و اشتغال دانش آموختگان خود هستند و این موضوع در جهاددانشگاهی با توجه به ماموریت ها و اهداف  از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.
بیجندی با یادآوری اینکه دانشگاه ها در گذر زمان به دانشگاه های آموزش محور، پژوهش محور، کارآفرین، ثروت آفرین و ارزش آفرین تقسیم می شوند، گفت: شواهد حاکی از این است که اکثر دانشگاه‌های کشور عمدتا در ردیف دانشگاه های نسل‌های اول و دوم یا همان دانشگاه های آموزش محور و پژوهش محور حرکت می کنند.
وی ادامه داد: از جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی انتظار می رود که در حوزه فعالیت های مرتبط با آموزش عالی به دنبال دانشگاه نسل سوم به بعد و در تراز انقلاب و بیانیه گام دوم باشد.
او با بیان اینکه نیازمند تغییری هدفمند برای تداوم حرکت تاثیرگذار در حوزه آموزش عالی هستیم، ابراز امیدواری کرد که همکاران پرتلاش و جهادگر به صورت فعال برای تحول و تحقق این مهم بیش از پیش به میدان بیایند. 
بیجندی با اشاره به توجه ویژه جهاددانشگاهی از ابتدا تاکنون به آموزش‌های مهارتی و تخصصی نوین، گفت: در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت، به دنبال آموزش‌هایی متناسب با نیاز روز بازار کار، که دیگر بخش‌های فعال در حوزه آموزش یا توانمندی و قابلیت انجام آنها را ندارند یا اولویت کاریشان نیست. بوده و هستیم.
او ضمن بیان اینکه حرکت جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی همواره به سمت آموزش‌های تخصصی و مهارتی نوین بوده است، این آموزش‌ها را نیازمحور دانست که براساس نیازسنجی، برنامه ریزی و گاه تولید محتوای خاص، منطبق با هر منطقه یا کشور و در راستای پاسخگویی به یک ضرورت، دنبال و اجرایی شده است.
بیجندی یکی از مهمترین عناصر در تاثیرگذاری اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را علاوه بر نیازسنجی دقیق و برنامه‌ریزی مناسب، اجرای درست و البته ارزیابی در سطوح مختلف، دانست و گفت: بر اساس اصول و مبانی علمی حتما در فرآیندهای آموزش باید به اثرگذاری، اثر بخشی و میزان اشتغال پذیری دوره ها، باید توجه ویژه داشته باشیم.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به اینکه همزمان با آغاز چهل ساله دوم انقلاب، شاهد شروع چهل ساله دوم فعالیت جهاددانشگاهی به عنوان مولود انقلاب هستیم، گفت: بیانیه گام دوم و نقشه جامع علمی کشور قطعا چراغ راه حوزه آموزش و کارآفرینی این نهاد در سال های پیش رو خواهد بود.
بیجندی همچنین با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مراکز آموزشی جهاددانشگاهی فارس در شیراز، گفت: حرکت با برنامه در حوزه آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی فارس مشهود است.
معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی گفت: در بعضی از استان‌ها ما شاهد تداوم حرکت‌های جاری و تعریف شده هستیم اما در برخی دیگر از واحدهای جهاددانشگاهی، حرکت‌ها براساس برنامه ریزی و آینده پژوهانه جلو می‌رود که خوشبختانه فارس نیز جزو این دسته است.
بیجندی، فرصت سازی در جهاددانشگاهی فارس را مشهود دانست و گفت: این نهاد در حوزه آموزش و کارآفرینی ماموریت‌ها و اهدافی دارد که در اساسنامه و نقشه جامع علمی کشور مشخص شده است، به نظر می رسد جهاد استان فارس تا حدود زیادی براساس همین اهداف و ماموریت ها در حال حرکت است اما قطعا برای تحقق بیش از پیش اهداف و ماموریت ها نیازمند برخی اصلاحات در برنامه ها و فعالیت ها خواهد بود.
این مقام مسئول، هم افزایی بین بخشی در جهاددانشگاهی فارس را تا حدودی خوب ارزیابی و اضافه کرد: همکاری و همراهی در بخش‌های مختلف و انجام کار تیمی در این واحد جهاددانشگاهی مشهود است اما نیازمند تقویت است.
به گزارش ایسنا، بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، طی سفری یک روزه، از مراکز آموزشی شیراز بازدید کرد.

انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا