دانش و فناوری

هشدار در مورد احتمال انفجار کیهانی نادر

به گفته ناسا، ستاره کوتوله سفید و غول سرخ که با هم به عنوان T Corona Borealis یا “ستاره تیتان” شناخته می‌شوند، عامل رخ دادن این پدیده هستند. آنها یک سیستم دوتایی هستند که تقریباً 3000 سال نوری از زمین فاصله دارند.

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که کوتوله سفید مواد را از غول سرخ جمع آوری می‌کند تا زمانی که به فشار و دمای بالا برسد، منجر به انفجار گرما هسته‌ای می‌شود که منجر به پرتاب این مواد به فضا می‌شود.

ربکا هاونسل، یکی از همکاران پژوهشی در مرکز پرواز فضایی ناسا، گفت: «این رویدادی است که یک بار در زندگی اتفاق می‌افتد و بسیاری از ستاره‌شناسان جدید را خلق می‌کند و برای زمینه یک رویداد کیهانی را فراهم می‌کند که افراد می‌توانند رصد کنند».

 

این آژانس خاطرنشان کرد که چرخه انباشت و انفجار مواد بین دو ستاره تقریباً هر 80 سال یکبار تکرار می‌شود. آخرین بار این نواختر در سال 1946 مشاهده شد.

ناسا و سایر رصدخانه‌ها نیز از تلسکوپ‌ها و ابزارهای مختلفی برای مطالعه نوا استفاده خواهند کرد. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تلسکوپ فضایی پرتو گاما فرمی، تلسکوپ فضایی جیمز وب، رصدخانه نیل گرلز سویفت و تصویرگر پرتو ایکس قطبی (IXPE) اشاره کرد.

این آژانس خاطرنشان کرد که این رویداد فرصتی منحصر به فرد برای درک بهتر ساختار و پویایی انفجارهای ستاره‌ای مکرر فراهم می‌کند. قابلیت رصد تصویربرداری پرتو گاما و یک ابزار جدید در نجوم پرتو ایکس، قابلیت پلاریزاسیون IXPE، بینش بی‌سابقه‌ای را در مورد چرخه زندگی این سیستم‌های دوتایی و فرآیندهای ستاره‌ای که به آنها سوخت می‌دهند، ارائه می‌کند.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا