دانش و فناوری

هیوندای کونا N معرفی شد؛ یک کراس‌اوور اسپرت و هیجان‌انگیز با ۲۸۶ اسب بخار قدرت

پس از یک کمپین تبلیغاتی نسبتا گسترده، هیوندای بالاخره از نسخه N کونا رونمایی کرد. این نسخه که اولین کراس‌اوور کره‌ای‌ها با نشان N محسوب می‌شود، آمده تا ترکیبی ناب از کارایی، شتاب بالا، چالاکی و چابکی در پیست را ارائه کند.

مستقیم به سراغ پیشرانه می‌رویم، جایی که نقطه قوت کونا N بوده و این خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در زیر کاپوت این کراس‌اوور آتشین یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر نصب شده؛ این موتور توربو توانایی تولید ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و در همکاری با گیربکس هشت سرعته دو کلاچه چرخ‌ها را به حرکت وادار می‌کند.

نکته جالب اینکه موتور کونا N به قابلیتی به نام N Grin Shift مجهز است. این قابلیت به موتور خودرو اجازه می‌دهد خروجی آن به صورت مقطعی به ۲۸۶ اسب بخار افزایش پیدا کند. همچنین با بازنگری‌های صورت گرفته در گیربکس این خودرو، سرعت تعویض دنده در آن بهتر شده است.

به لطف این قوای محرکه قدرتمند و سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)، هیوندای کونا N قادر است در عرض ۵.۵ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برساند. در صورت ادامه شتابگیری این کراس‌اوور اسپرت می‌تواند نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

موتور کونا N در مقایسه با موتور ۱.۶ لیتری نسخه N Line قوی‌تر بوده و قدرت و گشتاور آن به ترتیب ۸۱ و ۱۲۷ واحد بیشتر است

در کنار N Grin Shift که عملکرد موتور و گیربکس را به مدت ۲۰ ثانیه در بهترین حالت ممکن قرار می‌دهد، هیوندای کونا N به قابلیت‌های دیگری تجهیز شده که عبارتند از N Power Shift و N Track Sense Shift.

قابلیت N Power Shift در زمان شتابگیری‌های سریع فعال شده و گشتاور را هنگام رفتن به دنده بالاتر به بیشترین میزان ممکن می‌رساند؛ قابلیت N Track Sense Shift هم همانگونه که از نامش پیداست، تعویض دنده‌ها را سریع‌تر انجام داده و لذت بیشتر در رانندگی‌های پرهیجان را به ارمغان می‌آورد.

هیوندای کونا N روی رینگ‌های ۱۹ اینچی زیبا حرکت می‌کند. در پشت این رینگ‌ها اجزای تقویت شده سیستم ترمز قرار دارند. محدود کننده الکترونیکی لغزش دیفرانسیل، سیستم اگزوز متغیر، شاسی مقاوم‌سازی شده و ۵ حالت رانندگی از دیگر خصوصیات این کراس‌اوور جذاب هستند.

برای رانندگی با کونا N پنج حالت تعریف شده که عبارتند از اقتصادی، نرمال، اسپرت، N و شخصی.

اما کونا N از نظر طراحی هم تفاوت‌هایی با دیگر اعضای خانواده خود دارد. جلوپنجره اختصاصی، سپرها و رکاب جانبی اسپرت، لبه‌های گلگیر هم‌رنگ بدنه و رنگ قرمز به کار برده شده در برخی قسمت‌ها، چراغ سوم مثلثی شکل مربوط به ترمز، اسپویلر دو تکه و دو خروجی بزرگ اگزوز از جمله این تفاوت‌ها هستند.

در داخل کابین صندلی‌ها و فرمان اسپرت با نشان N، پدال‌های آلیاژی، هداپ دیسپلی اختصاصی، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و نمایشگر ۱۰ اینچی سیستم اینفوتینمنت با امکان ارائه اطلاعاتی درباره شکل پیست و زمان طی شده جزو ویژگی‌های قابل ذکر به شمار می‌روند.

از لحاظ ایمنی هیوندای کونا N دست پر وارد میدان شده و از سیستم‌های کمکی متعددی سود می‌برد. بعضی از مهم‌ترین این سیستم‌ها عبارتند از دستیار جلوگیری برخورد از جلو، دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، کروز کنترل هوشمند، دستیار پیشگیری برخورد از ناحیه نقاط کور، دستیار نور بالا، هشدار وجود ترافیک در پشت خودرو و احتمال تصادف و همچنین اخطار خروج امن.

در رابطه با قیمت فعلا حرفی به میان نیامده، اما هیوندای تاکید کرده کونا N با پرداخت رقمی معقول و منطقی تا پایان سال قابل خرید خواهد بود. برخی منابع قیمتی در حدود ۳۴ هزار دلار را برای این نسخه از کونا متصور شده‌اند.

دیجیاتو

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا