دانش و فناوری

پازل‌های موفقیت، با نقدهای سازنده کامل می‌شود

رسانه به دنبال بزرگنمایی عیب‌ها و مشکلات نیست و اگر ما در رسانه بتوانیم به رسالت خود یعنی پرداختن منصفانه و به دور از عیب‌جویی به مشکلات و چالش‌ها در حوزه‌های مختلف بپردازیم، و مسئولین هم بتوانند تاب‌آوری خود را در زمینه‌ نقدهای مطرح شده بالا ببرند و تعامل سازنده‌تری را با یکدیگر در پیش بگیریم، قطعاً می‌توانیم پازل‌های موفقیت را کنار یکدیگر کامل و به تصویری ایده‌ال دست پیدا کنیم؛‌ تصویر درخشانی که انعکاس‌دهنده موفقیت جوانان کشور در حوزه‌های مختلف علم و فناوری است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌ها در جهان امروز کارکردهای متفاوتی دارند. یکی از این کارکردها، ایفای نقش مثبت برای حل چالش‌های فراروی یک جامعه در حوزه مسائل مختلف است. شاید بتوان گفت، پیشرفت جامعه زمانی محقق خواهد شد که چالش‌ها و مشکلات در حوزه مسائل مختلف شناسایی و برای رفع آن موارد گام برداشته شود. به طور قطع، رسانه‌ها در دنیای مدرن امروزی این قابلیت را دارند تا مشکلات را تشخیص دهند و آن را به گوش مسئولان یک حوزه خاص برسانند.

رسانه‌های جمعی در جوامع مدرن می‌توانند نقشی کلید داشته باشند و به عنوان برجسته‌ترین ابزار در دستان بشر، دستاوردهای جهان صنعتی، فناوری‌های نوین و مسائل حوزه فرهنگ را در کنار نقش سیاسی خود بازگو کنند. در چنین شرایطی، پرسش‌های متعددی درباره کم و کیف رسانه مطرح می‌شود، اینکه یک مدیای جمعی تا چه اندازه‌ای می‌تواند مسائل را پوشش دهد؟

در گذشته‌ای نه چندان دور، کمتر کسی تصور می‌کرد که رسانه‌ها می‌توانند در حوزه کارآفرینی هم نقش داشته باشند؛ منظور استخدام نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام امور رسانه‌ای نیست، بلکه حمایت اصحاب رسانه از کارآفرینی و کارآفرینان و بیان مشکلات آنها است.

درک تأثیر رسانه‌ها از سوی کارآفرینان در تمامی استراتژی‌های یک شرکت دانش‌بنیان یا استارت‌آپ اهمیت دارد، زیرا استفاده از ظرفیت یک رسانه برای بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌ها می‌تواند به ابزاری قدرتمند تبدیل شود. بنیانگذاران، مدیران ارشد، مشاوران و سرمایه‌گذران یک شرکت دانش‌بنیان یا استارت‌آپ را باید بخشی از صدای یک شرکت دانست؛ آنها با بهره‌گیری از رسانه می‌توانند مشکلات یا مسائل خود را بازگو کنند. تقویت این صدا و واضح جلوه دادن مشکلات و دغدغه‌ها به کمک رسانه، شاید بتواند گره‌ای از کار آنها باز کند، البته اگر از راه‌های ارتباطی خود استفاده کنند.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشستی با رییس وقت صداوسیما عنوان کرد که از مهم‌ترین اهداف این معاونت، ایجاد گفتمان مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان در سطح جامعه است تا با فرهنگ‌سازی مناسب در این حوزه، اقتصاد جامعه را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهد. تلاش ما این است که توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم پی ببرند اقتصاد کنونی در دنیا مبتنی بر طرح و ایده‌های نوین است که اقتصاد گذشته را متحول ساخته است.

دکتر ستاری در این دیدار ابراز امیدواری کرده بود که بتوانیم نهضتی را در تولید محتوای مناسب برای این موضوع در جامعه شکل دهیم تا فرهنگ اقتصادی جامعه از فرهنگ اقتصاد متکی به نفت خارج و به فرهنگ اقتصاد متکی به دانش‌بنیان تبدیل شود.

رسانه‌ها، آشنا کردن جامعه با آخرین دستاوردهای دانشمندان و پژوهشگران کشور به‌ویژه فناوری‌های نوین و حمایت از علم و فناوری کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را یکی از وظایف و رسالت‌های اصلی خود می‌داند. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هم برای دیده شدن بهتر فعالیت‌های خود، به حمایت رسانه‌ها نیاز دارند.

حالا در این بین، گاهی رسانه باتوجه به رسالتی که برعهده دارد، با نگاه نقادانه، نه عیب‌جویی یا به قصد زیرسؤال بردن تمام تلاش‌هایی قابل تقدیری که در این حوزه توسط نهادهای متولی از جمله پارک‌های علم و فناوری، ناحیه‌های نوآوری، برج‌های فناوری در سراسر کشور صورت می‌گیرد – و رسانه در انعکاس این دستاوردها همیشه پیش‎‌قدم بوده است – گزارش‌هایی منتشر می‌کند که بیشتر انعکاس‌دهنده دغدغه و مشکلات فعالان این بخش است.

وقتی از انتقاد، آن هم از نوع سازنده صحبت می‌کنیم، یعنی دغدغه بهتر شدن و پیشرفت داریم؛ یعنی مشکلی را حس کرده‌ایم و به دنبال راه‌حل مناسبی برای آن هستیم؛ یعنی قصد داریم انعکاس‌دهنده دغدغه‌ها و مشکلات و چاره‌جویی برای آنها باشیم؛ پس قطعاً به دنبال تخریب و زیرسؤال بردن هیچ تلاشی نیستیم؛ اما گاهی اوقات تاب‌آوری لازم در این زمینه را نداریم یا شاید دچار سوء برداشت می‌شویم!

یکی از این نمونه‌ها، گزارشی با تیتر ای کاش یک “پارک فناوری پردیس” در غرب تهران هم بود! بود که ناراحتی برخی از مراکز علمی از این تیتر را به همراه داشت؛‌ در صورتی که ما در این گزارش، دغدغه مدیر یک شرکت‌ دانش‌بنیان را عنوان کرده بودیم که از کمبود فضای مناسب و پیشنهاد ایجاد فضایی متمرکز در غرب تهران صحبت کرده بود.

ما در حال حاضر شاهد فعالیت‌های چشمگیر و قابل توجه پارک‌های علم و فناوری، ناحیه‌های نوآوری، برج‌های فناوری در نقاط مختلف کلانشهر تهران از جمله پارک علم و فناوری شهید بهشتی، پارک علم و فناوری دانشگاه شریف،‌ پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خواجه نصیر، ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، ناحیه نوآوری شریف، ‌برج فناوری دانشگاه امیرکبیر و البته پارک‌ها و مراکز مشابه در نقاط مختلف کشور هستیم. ایسنا به عنوان یک رسانه دانشگاهی و طرفدار علم و فناوری، همواره تلاش کرده است که این فرصت را در اختیار پارک‌های علم و فناوری، ناحیه‌های نوآوری و مراکز رشد قرار دهد تا آنها بتوانند با معرفی حمایت‌ها و خدماتی که به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها ارائه می‌دهند، زمینه حضور فعال‌تر جوانان مشتاق را بیش از پیش فراهم کنند. بنابراین یک گزارش و این تیتر، اساساً نمی‌تواند به معنای نادیده گرفتن تلاش‌های انجام شده توسط این مراکز باشد.

همانطور که گفتیم، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به صورت کاملاً داوطلبانه و با هدف حمایت از جوانان فعال در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تهیه گزارش از این شرکت‌ها می‌کند؛ اما گاهی هم شاهد کم‌لطفی‌هایی از سوی برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ هستیم، به طوری که چندی پیش برای تهیه گزارش دیگری از یک شرکت دانش‌بنیان، هماهنگی‌های انجام مصاحبه و حضور تیم خبرنگاری، با مسئولین شرکت انجام شد؛ اما در نهایت، کمتر از یک روز مانده به تهیه گزارش عنوان شد که تیم اداری مجموعه در روز تعیین‌شده برای مصاحبه، دورکار هستند و می‌توانید زمان دیگری برای مصاحبه مراجعه کنید! این در شرایطی است که انجام هماهنگی‌های لازم برای تهیه چُنین گزارش‌هایی کار دشواری است.

همه اینها را گفتیم که به اینجا برسیم و تأکید کنیم، رسانه به دنبال بزرگنمایی عیب‌ها و مشکلات نیست. اگر ما در رسانه بتوانیم به رسالت خود یعنی پرداختن منصفانه و به دور از عیب‌جویی به مشکلات و چالش‌ها در حوزه‌های مختلف بپردازیم، و برخی مخاطبان ما (مسئولین) هم بتوانند تاب‌آوری خود را در زمینه‌ نقدهای مطرح شده بالا ببرند و تعامل سازنده‌تری را با یکدیگر در پیش بگیریم، قطعاً می‌توانیم پازل‌های موفقیت را کنار یکدیگر تکمیل و به تصویر ایده‌الی در این حوزه دست پیدا کنیم؛‌ تصویر درخشانی که انعکاس‌دهنده پیشتازی و موفقیت جوانان کشور در حوزه‌های مختلف علم و فناوری است.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا