دانش و فناوری

چگونه دانشگاه می‌تواند مهارت‌های اشتغال پذیری را افزایش دهد؟

ایسنا/اصفهان دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال با محوریت برنامه درسی در آموزش عالی و اشتغال­ پذیری به میزبانی دانشگاه اصفهان، آغاز به کار کرد.

رئیس دانشگاه اصفهان امروز (سه‌شنبه- ۱۸ آبان ماه) در دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال که به صورت بر خط در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم برای ارتقای جایگاه هر دانشگاه پرداختن به موضوع اشتغال پذیری است.

هوشنگ طالبی افزود: در مطالعات صورت گرفته، اشتغال پذیری به عنوان یک شاخص در نظر گرفته‌ شده و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بحث اشتغال است.

وی بابیان اینکه اشتغال پذیری به معنای مجموعه‌ای از مهارت‌های آموزشی و آموزه‌های مهارتی با درک و فهم فرد مرتبط است، تصریح کرد: این شاخص مشخصه فرد در توانایی و یافتن شغل و موفقیت در شغل خواهد بود. یک دانش‌آموخته با شاخص اشتغال پذیری بالا نه‌تنها برای خود سودمند است، بلکه است به عنوان نیروی کار برای اقتصاد جامعه نیز مفید خواهد بود.

به گفته رئیس دانشگاه اصفهان، نقش دانشگاه در اشتغال پذیری دانش‌آموختگان از زوایای مختلف قابل‌بررسی است.

طالبی با طرح این پرسش که چگونه یک دانشگاه می‌تواند مهارت‌های اشتغال پذیری را افزایش دهد؟ خاطرنشان کرد: آموزش‌های دانشگاهی نباید تنها به آموزه‌های تخصصی هر رشته بسنده کند و باید دانشگاه را به آموزه‌های اشتغال پذیری مجهز کنیم.

وی تأکید کرد: علاوه بر دروس تخصصی رشته باید درس‌های دیگری که زمینه‌های اشتغال پذیری را در افراد بالا می‌برد به دانشجویان ارائه شود.

رئیس دانشگاه اصفهان بابیان اینکه اشتغال پذیری به معنای این است که فرد مسئله شناسی کند، تصریح کرد: دانشجو باید بتواند مسائل را سازمان‌دهی و ایده پردازی کند. اشتغال پذیری به معنای بالا بردن قدرت خلاقیت و رهبری در جامعه است و لازم است در کنار دروس تخصصی رشته‌های مختلف ارائه شود.

طالبی یکی از ابزارهای در دست دانشگاه برای تحقق این موضوع را تبیین برنامه‌های درسی دانست و گفت: در این همایش مجموعه‌ای از اندیشمندان این حوزه گرد هم آمدند تا به مدیران دانشگاه بگویند چگونه باسیاست گذاری در نامه‌های درسی، مهارت‌های اشتغال پذیری را به دانشجویان آموزش دهند. این درس گروهی اولین گام در مجهز کردن دانشگاه به اشتغال پذیری دانشجویان است.

وی اضافه کرد: شروع کار دانشگاه بعد از این همایش خواهد بود که برای تدوین دروس و تبیین برنامه‌های درسی اقدام شود تا علاوه بر تقویت جنبه‌های مختلف در دانش‌آموخته او را به اشتغال پذیری مجهز کند.

رئیس دانشگاه اصفهان با طرح این پرسش که تا چه اندازه مدیران آمادگی و باور به این مسئله را دارند، اظهار کرد: یکی از مباحث بعدی این همایش آموزش به مدیران است. همچنین مدرسان و اساتید دانشگاه نیز باید مجهز شوند و در گام بعدی برنامه ریزان و سیاست‌گذاران آماده شوند.

طالبی یادآور شد: به عنوان یک مدیر دانشگاهی آمادگی خود را برای شرکت در کلاس‌هایی که مجهز به اشتغال پذیری باشد اعلام می‌کنم.

شاهراه تحقق رسالت‌های دانشگاه آموزش است

همچنین دبیر علمی دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال، ضرورت پیوند بین نهاد جامعه و دانشگاه را امری بدیهی دانست و گفت: ذینفعان اصلی آموزش عالی انتظار دارند دانش‌آموختگانی توانمند و فرهیخته به جامعه عرضه شود.

محمدرضا نیلی افزود: از زاویه دیگر از منظر نگاه به دانشگاه نسل چهارم، این نوع دانشگاه‌ها دارای مسئولیت اجتماعی بزرگی هستند که تمام ارکان آن باید به ایفای این حق بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه شاهراه تحقق رسالت‌های دانشگاه آموزش است و برنامه‌های درسی به منزله قلب آموزش تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: با بازنگری و آینده‌پژوهی در برنامه‌های درسی باید نسل آینده را دریابیم. این همایش در راستای ضرورت تحول در برنامه‌های درسی برگزار می‌شود که نخستین دوره آن در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دبیر علمی دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال، اظهار کرد: دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در ۴ روز با ۹ سخنرانی علمی از اساتید داخل و خارج از کشور، ۳ پنل تخصصی برگزار می‌شود و برگزاری نمایشگاه مجازی کار از برنامه‌های جانبی این همایش است.

به گزارش ایسنا، دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال در تاریخ ۱۸،۱۹، ۲۵ و ۲۶ آبان ماه به میزبانی دانشگاه اصفهان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال با محوریت برنامه درسی در آموزش عالی و اشتغال­ پذیری به بررسی نقش برنامه‌های درسی در اشتغال‌ پذیری دانشجویان، رسالت دانشگاه‌ها در امر اشتغال­ پذیری، آشنایی با تجارب جهانی در خصوص اشتغال‌ پذیری و کاربرد آموزه‌های دانشگاهی در دنیای کسب‌وکار می‌پردازد.

در حاشیه برگزاری این همایش ملی، کارگاه آموزش و نمایشگاه کار با حضور صنایع و شرکت‌های معتبر و بزرگ نیز برگزار می‌شود. همچنین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به دومین همایش برنامه درسی و اشتغال، ۵ امتیاز بازآموزی اعطا کرده است.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا