دانش و فناوری

یادآوری پرتاب امید، اولین ماهواره ایرانی/ حمایت پژوهشی در حوزه فضایی تعریف شد


تلاش مهندسان ایرانی باعث شد در چهاردهم بهمن سال ۱۳۸۷، اولین ماهواره ایرانی به نام امید به وسیله موشک سفیر ۲ در مدار زمین قرار گیرد. به همین دلیل این روز در تقویم ایران، روز ملی فناوری فضا نامیده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، تلاش مهندسان ایرانی باعث شد در چهاردهم بهمن سال ۱۳۸۷، اولین ماهواره ایرانی به نام امید به وسیله موشک سفیر ۲ در مدار زمین قرار گیرد. به همین دلیل این روز در تقویم ایران، روز ملی فناوری فضا نامیده شده است.

امسال در آستانه ۱۴ بهمن روز ملی فناوری فضایی، بخش های مرتبط با حوزه فناوری فضایی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات، اقدام به رونمایی از پروژه و انعقاد تفاهم نامه همکاری با مجموعه های مرتبط کردند.

رونمایی از نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران

رونمایی از نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران یکی از این پروژه ها بود که ویژگی‌ مهم این نقشه، یکپارچه بودن اطلاعات طبیعی و انسانی با دقت بالا است. از این‌رو، این نقشه در حوزه مدیریت عوارض طبیعی (سیل، زلزله، فرونشست و…) و مدیریت عوارض انسانی (کشاورزی، منابع آب و فاضلاب، مکان یابی و…) کاربرد دارد.

این مراسم با حضور حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران؛ حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران و امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه فضایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 

همچنین امسال در آستانه روز فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان «همکاری در زمینه‌های هوایی و فضایی» را امضا کردند.

این تفاهم با هدف توسعه و کاربردی کردن فناوری‌های هوافضا بین این مجموعه منعقد شده است.

ازجمله همکاری‌های مشترک تعریف‌شده ذیل این تفاهم می‌توان به مشارکت در تولید نقشه‌های موضوعی در ابعاد مختلف به‌منظور تأمین نیازهای سازمان‌ها دولتی و جامعه؛ مشارکت در تولید سامانه‌های سنجش از دوری از قبیل سامانه فرونشست، سیل و زلزله؛ مشارکت در تولید اطلاعات مکانی مورد نیاز کشور؛ مشارکت در تولید نقشه‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی؛ مشارکت در تولید سامانه بومی ناوبری مورد نیاز؛ و مشارکت در تجاری‌سازی محصولات برای استفاده جامعه از سرریز فناوری‌های هوایی و فضایی اشاره کرد.

امضای توافق نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

امسال در آستانه روز فناوری فضایی، تفاهم نامه دیگری هم در این حوزه منعقد شد.

سازمان فضایی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توافق نامه ای را برای همکاری در اجرای برنامه حمایت فناوری در حوزه فناوری های فضایی به امضا رساندند.

این تفاهم بین حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

هدف از امضای این توافق نامه، بسط و توسعه توان ملی در نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانایی در حوزه فناوری های فضایی و ارتقا ظرفیت توسعه فناوری فضایی توسط نخبگان دانشگاهی تعیین شده است.

حمایت از فناوری در حوزه فناوری تعریف شد

سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران درباره این همکاری، گفت: فعال شدن بخش خصوصی باعث افزایش شتاب توسعه فناوری فضایی خواهد بود و برای داشتن بخش خصوصی فعال، پویا و خلاق باید به دانشگاه‌ها که سرچشمه‌های تولید علم و دانش و آموزش نیروی انسانی متخصص هستند توجه ویژه داشت.

خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره، گفت: تعامل بین دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و پارک‌های علم و فناوری با هدف افزایش اشتغالزایی فناورانه همواره در اولویت وزارت علوم بوده و برای تحقق این هدف طرح‌ها و ایده‌های نو برای ایجاد مسیرهای سریعتر و هموارتر برای ورود نیروی انسانی متخصص و کارآفرین به صنعت تدوین شده است. طرح حمایت (گرنت) فناوری یکی از این طرح‌هاست که مجموعه سازمان فضایی ایران می تواند به عنوان یک کارفرمای مادر در حوزه فضایی نقش آفرینی موثری داشته باشد و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال برای بسیاری از دانش آموختگان و دانشجویان باشد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا