دانش و فناوری

مطالعه جدید: هوش مصنوعی در تحلیل گزارش‌های مالی بهتر از انسان‌ عمل می‌کند

مدل هوش مصنوعی GPT-4، متعلق به شرکت OpenAI، در تحلیل گزارش‌های مالی ظاهراً توانسته است از هوش انسانی پیشی بگیرد. این مدل نه‌تنها توانست دقیق‌تر از تحلیلگران انسانی، تغییر درآمدهای شرکت‌ها را پیش‌بینی کند، بلکه عملکرد آن در این زمینه با مدل‌های یادگیری ماشینی پیشرفته هم‌سطح بود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مدل‌های زبان بزرگ، به‌ویژه GPT-4 می‌توانند صورت وضعیت‌‌های مالی را با دقت بیشتری نسبت به انسان‌ها تجزیه‌وتحلیل کنند.

یافته‌های محققان دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده برای تحلیل مالی و تصمیم‌گیری‌های این چنینی رونق پیدا کرده و عملکرد قوی‌تری از خود نشان دهد.

هوش مصنوعی در پیش‌بینی‌های مالی از هوش انسانی پیشی می‌گیرد

این مطالعه جدید، تطبیق‌پذیری LLMهای چندمنظوره عمومی مانند GPT-4 در کاربردهای مختلف را برجسته می‌کند. بااین‌حساب ظاهراً هوش مصنوعی می‌تواند توانایی‌های قابل‌توجهی در قالب ابزارهای تخصصی‌تر داشته باشد. محققان خاطرنشان می‌کنند: «ما متوجه شدیم که دقت پیش‌بینی LLMها بالا است.»

مطالعه جدید: هوش مصنوعی در تحلیل گزارش‌های مالی بهتر از انسان‌ عمل می‌کند

در واقع مدل‌های زبان بزرگ در تجزیه‌وتحلیل گزارش‌های مالی عملکرد برجسته‌ای دارند. محققان در آزمایش‌های خود دریافتند که GPT-4 عملکرد بهتری نسبت به تحلیل‌گران انسانی از خود نشان می‌دهد. این چت‌بات هوش مصنوعی با دقت 60 درصدی در مقایسه با محدوده دقت انسان که بین 53 تا 57 درصد است، عملکرد بهتری دارد.

بااین‌حال، این موفقیت بدون کارهای زمینه‌ای اولیه به‌دست نیامده است. محققان در مقاله اخیر خود به تفصیل در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل‌های مالی توضیح داده‌اند.

علاوه‌براین، این مطالعه نشان می‌دهد که GPT-4 و تحلیل‌گران انسانی به‌خوبی یکدیگر را تکمیل می‌کنند. درحالی‌که نسبت به آمادگی هوش مصنوعی مولد برای جایگزینی نیروی انسانی تردیدهای زیادی وجود دارد، اما استفاده از آن به‌عنوان پشتیبان، به‌طور فزاینده‌ای درحال ظهور و گسترش است. انسان‌ها با کمک فناوری و استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند کارایی خود را افزایش دهند.

محققان این مطالعه را با ارائه صورت‌های مالی استاندارد به GPT-4 انجام دادند و با دقت تمام نام‌ها یا تاریخ‌ها را حذف کردند تا مدل از دانش قبلی خود استفاده نکند. یافته‌های محققان درمورد GPT-4 جالب‌توجه بود. این چت‌بات نه تنها قادر به پیش‌بینی تغییرات درآمد شرکت با دقت بیشتری نسبت به تحلیل‌گران انسانی بود، بلکه با عملکرد مدل‌های یادگیری ماشینی پیشرفته همخوانی داشت. این هوش مصنوعی حتی وقتی فقط داده‌های مالی خام بدون هیچ زمینه اضافی به آن داده شد، عملکرد خوبی نشان داد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا