دانش و فناوری

شرکت AMD از نقشه راه خود برای معرفی نسل‌های بعدی CPU و GPU پرده برداشت

شرکت ای‌ام‌دی (AMD) از زمان‌بندی عرضه معماری‌های جدید CPU و GPU در دو سال آینده خبر داد. این برنامه شامل مهاجرت به لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر می‌شود و بازار محصولات لپ‌تاپ، دسکتاپ و سرورها را پوشش می‌دهد.

ای‌ام‌دی در رویداد Financial Analyst Day اعلام کرد که سری جدید رایزن 7000 بر اساس معماری Zen 4 ساخته می‌شود. این معماری وعده افزایش قدرت 15 درصدی در زمینه عملیات‌های تک‌رشته‌ای و افزایش قدرت 8 تا 10 درصدی در زمینه IPC یا دستورالعمل‌های هر کلاک را می‌دهد. مقدار توان به ازای وات بهبودهای قابل توجهی در حد 25 درصد و بالاتر خواهد داشت و پهنای باند حافظه نیز با مهاجرت به DDR5 افزایش می‌یابد.

اولین کامپیوترهای دسکتاپ و سرورهایی که با لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته می‌شوند، در دنباله سال به بازار می‌آیند. تراشه‌های لپ‌تاپ هم از لیتوگرافی 4 نانومتری استفاده خواهند کرد. پردازنده Phoenix Point که در آینده عرضه می‌شود، از هسته‌های پردازشی Zen 4 و هسته‌های گرافیکی RDNA 3 بهره می‌برد.

Phoenix Point احتمالا سال آینده به بازار می‌آید و پس از آن باید منتظر پردازنده Strix Point باشیم که از هسته‌های Zen 5 و +RDNA 3 بهره‌مند می‌شوند. این پردازنده با لیتوگرافی پیشرفته‌تری ساخته خواهد شد که مدل آن هنوز دقیقا مشخص نیست.

<a href='https://sayeb.ir/tag/amd'>AMD</a>

معماری Zen 5 به عنوان یک ریزمعماری کاملا جدید توصیف شده اما فعلا اطلاعات زیادی درباره آن در دسترس نیست. ای‌ام‌دی قبلا گفته بود که این پردازنده‌ها با فرآیندهای 4 و 3 نانومتری ساخته می‌شوند. گفتنی است که لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC همان نسخه بهبودیافته لیتوگرافی 5 نانومتری خواهد بود، اما مدل 3 نانومتری کاملا تغییر می‌کند. اولین تراشه Zen 5 احتمالا در سال 2024 عرضه می‌شود، بنابراین اطلاعات بیشتر درباره آن در آینده به اشتراک گذاشته خواهد شد.

برای گرافیک‌های AMD چه اتفاقی می‌افتد؟

<a href='https://sayeb.ir/tag/amd'>AMD</a>

در زمینه GPU، معماری مهم بعدی RDNA 3 است که با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می‌شود و اولین نسلی است که مثل پردازنده‌های مرکزی از طراحی چیپلت استفاده می‌کند. پردازشگرهای RDNA 2 با فرآیند 7 و 6 نانومتری ساخته شدند، اما این نسل از مزایای این لیتوگرافی جدید بهره‌مند می‌شود.

افزون بر این، بهبود واحدهای رایانش و برخورداری از نسل دوم کش Infinity می‌تواند میزان قدرت به ازای وات معماری RDNA 3 را در مقایسه با RDNA 2 حداقل 50 درصد افزایش دهد. ای‌ام‌دی همچنین معماری +RDNA 3 را برای برخی محصولات در نظر گرفته اما احتمالا در سال 2024 به سراغ RDNA 4 می‌رود. با این حال، فعلا اطلاعات زیادی درباره این معماری در دست نیست.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا