دانش و فناوری

اپل: توجه به بازارهای نوظهور، نه کاهش فروش چین

مدیر ارشد مالی اپل، لوکا ماستری، نگرانی سرمایه گذاران در مورد کاهش 8 درصدی درآمد چین را به چالش کشید و خاطرنشان کرد که فروش در سایر بازارهای نوظهور در حال رشد است.

زمانی که ما شروع به بررسی مکان‌هایی مانند هند، عربستان، مکزیک، ترکیه، برزیل و اندونزی می‌کنیم، اعداد در حال افزایش است و ما بسیار خوشحالیم زیرا اینها بازارهایی هستند که سهم بازار ما در آن است. [currenttly] ماستری روز پنجشنبه در جریان تماس با درآمد سه ماهه دوم اپل گفت.

درآمد در چین در سه ماهه دوم به 16.37 میلیارد دلار کاهش یافت

Maestri ادامه داد: “جمعیت ها بزرگ و در حال رشد هستند و محصولات ما واقعاً در آن بازارها پیشرفت زیادی دارند.” سطح هیجان برای برند بسیار بالاست.

ماستری گفت یک چیز قابل تأیید است: جمعیت در بازارهای نوظهور در واقع بزرگ و در حال رشد هستند. اما رشد اپل در آن مناطق، بر اساس داده‌های موجود، آنقدرها که مدیران اجرایی تلاش کردند ترسیم کنند، نیست.

بر اساس گزارش سه ماهه دوم سال 2024 اپل، فروش خالص در قاره آمریکا – که شامل مکان هایی مانند برزیل و مکزیک می شود – نسبت به مدت مشابه سال قبل از 37.8 میلیارد دلار به 37.3 میلیارد دلار کاهش یافته است. فروش در “بقیه آسیا اقیانوسیه” که شامل بازارهای نوظهور مانند هند و ویتنام می شود، از 8.1 میلیارد دلار در سه ماهه دوم 2023 به 6.7 میلیارد دلار تا 31 مارس 17 درصد کاهش یافته است.

برای ایفای نقش مدافع شیطان، کاهش فروش اپل در آن مناطق ممکن است بیشتر به قیمت گذاری مربوط باشد تا تبلیغات برای محصول.

Maestri خاطرنشان کرد که اپل چندین راه‌حل تامین مالی و برنامه‌های تجاری را معرفی کرده است که “آستانه مقرون به صرفه را کاهش می‌دهد” تا مشتریان بتوانند در محدوده محصولات برتر خرید کنند.

Maestri گفت: “این برای ما در بازارهای توسعه یافته بسیار ارزشمند است، اما به ویژه در بازارهای نوظهور که مسائل مربوط به مقرون به صرفه بودن بارزتر است.”

با این حال، اشاره به چراغ امیدی که می تواند بازارهای نوظهور باشد ممکن است برای آرام کردن سرمایه گذاران کافی نباشد. چین سومین بازار بزرگ اپل است و به میدان رقابت شدید با شرکت‌های داخلی مانند Oppo و Xiaomi که بر بازار تسلط دارند، تبدیل شده است. بر اساس تحقیقات کانترپوینت، هووایی پس از به حاشیه راندن کامل تحریم‌های آمریکا، شاهد نوسانات عظیمی در کشور بوده است. فروش گوشی های این شرکت تقریبا 70 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، در حالی که اپل 19 درصد کاهش یافته است. در سپتامبر 2023، پکن برای مقامات دولتی در محل کار ممنوعیت هایی را بر روی آیفون اعمال کرد که بازتاب اقدامات ایالات متحده علیه هواوی بود.

چین و بازارهای نوظهور تنها کاهش دهنده ترازنامه اپل در این سه ماهه نیستند. این شرکت همچنین از کاهش 10 درصدی فروش آیفون در تمام بازارها خبر داد. پذیرش کند اپل از هوش مصنوعی در مقابل رقبایی مانند گوگل و مایکروسافت نیز به طور بالقوه در کاهش فروش آیفون نقش داشته است.

علیرغم ارقام سخت افزاری غیر قابل توجه، اپل همچنان توانست انتظارات وال استریت را شکست دهد. همچنین باعث افزایش بیش از 10 درصدی سهام در معاملات پس از ساعت کاری شد که هم ناشی از افزایش درآمد خدمات و هم بازخرید عظیم 110 میلیارد دلاری سهام بود – جهشی بیش از خرید 90 میلیارد دلاری در سال گذشته.

سرمایه‌گذاران در این تماس سعی کردند Maestri و تیم کوک، مدیر عامل اپل را وادار کنند تا جزئیات بیشتری را در مورد راه‌اندازی‌های آینده AI مولد خود، که اپل در چند ماه گذشته از آن انتقاد کرده بود، فاش کنند، اما مدیران فقط اعلام کردند که اعلامیه‌ها قریب‌الوقوع است.

برای اخبار بیشتر، چشمانمان را به کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل خواهیم داشت.

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا